Ciocolata Dubai, virală pe internet. Cum a ajuns crema de fistic de la Lidl să fie vândută la preț dublu pe o platformă de haine second-hand
Ciocolata Dubai, un trend importat din Emiratele Arabe Unite, viral pe rețelele de socializare, i-a inspirat pe mai mulți utilizatori să facă speculă cu ingredientul principal al acesteia, crema de fistic. Așa se face că un produs vândut de magazinele Lidl sub o marcă proprie a ajuns pe OLX la prețuri duble sau mai mari, dar și pe Vinted, o platformă de vânzare de haine second-hand, unde e interzisă comercializare produselor alimentare.
- Ciocolata Dubai este un desert făcut cu umplutură din cremă de fistic amestecată cu cataif (tăiței dulci subțiri, specifici turcești), acoperită apoi într-o tabletă de ciocolată.
- Ea a „bubuit” pe rețelele sociale din România prin septembrie, când mai mulți influenceri au postat videoclipuri în care încercau pentru prima dată produsul. Era virală însă, peste hotare, încă de la începutul anului.
- Prețul unei ciocolate Dubai variază în funcție de gramaj și poate costa între 20 de lei și 100 de lei. „Cam orice produs care conține fistic poate să fie de cinci-șapte ori mai scump decât orice alt produs”, explică o antreprenoare în domeniul ciocolatei.
Vedeta desertului este crema de fistic, care se găsește în câteva supermarketuri din țară. Cel mai cunoscut retailer care o comercializează este Lidl, unde apare în „Săptămâna italiană” la prețul de 13 lei. Produsul dispare în doar câteva ore de pe rafturi, după cum au semnalat mai mulți utilizatori pe TikTok, care își anunță constant urmăritorii când se reface stocul.
Unii, însă, nu cumpără crema doar pentru consum.
Ilinca Mihordea, o utilizatoare de TikTok, a descoperit pe Vinted, platformă pentru vânzări de haine second-hand, crema de fistic de la Lidl. Cel care a postat-o, cerea un preț aproape dublu.
„Orice fel de mâncăruri și băuturi” sunt interzise spre vânzare pe Vinted, subliniază reprezentanții aplicației, pe site-ul oficial, la secțiunea „Reguli pentru catalog”.
Contactați de HotNews, reprezentanții aplicației Vinted au confirmat că produsele alimentare apar uneori pe platformă, dar „sunt eliminate rapid odată ce sunt identificate”. Aceștia îi încurajează pe utilizatori să raporteze din aplicație aceste articole.
Crema de la Lidl se vinde și pe OLX
OLX este o altă platformă online de vânzare-cumpărare de unde poți să cumperi mai multe sortimente de cremă de fistic, de la mai multe branduri, inclusiv cea de la Lidl. Prețurile din anunțurile de vânzare pentru crema de fistic diferă de la un utilizator la altul, cea mai ieftină fiind 25 de lei și cea mai scumpă, 85 de lei.
Diferența dintre cele două platforme este că OLX permite vânzarea de alimente sau băuturi non-alcoolice.
Cozile la ciocolata Dubai în România
În România, promovarea ciocolatei cu fistic și cataif a fost făcută inclusiv de vedete precum Andra și Antonia, pe TikTok, unde au adunat, împreună, milioane de vizualizări la videoclipurile postate.
Ulterior, ciocolata din Dubai s-a viralizat pe rețele sociale: utilizatorii au început să caute rețete sau locații de unde o pot cumpăra. Așa s-a ajuns ca la o insuliță din mall-ul Afi Cotroceni din București, zeci de persoane au stat la coadă la finalul lui septembrie pentru a cumpăra desertul.
În prezent mai multe branduri de ciocolată sau afacerile cu deserturi au sortimente de ciocolată Dubai și se găsesc inclusiv pe aplicațiile de livrare de mâncare.
Roxana Cionca, o antreprenoare care deține lanțul de ciocolaterii Chantia în Timișoara și Oradea, spune că a vândut în luna octombrie între 15.000 și 20.000 de tablete de ciocolată Dubai.
„Rețelele de socializare au reușit cumva să impulsioneze și să stârnească un interes diferit, încât și orice brutărie, ciocolaterie, bruterie, shaormerie să facă acest produs”, a declarat ciocolatiera, într-un dialog cu HotNews
Întrebată dacă crede că va fi o cerere constantă a acestui produs, Roxana Cionca spune că ciocolata Dubai va rămâne „un produs de bază”, pentru că mulți nu o vor încerca o singură dată.
Cozonac, clătite, cheesecake, croissant Dubai
Cofetăriile, ciocolateriile și creatorii de conținut au văzut rapid în trendul ciocolatei Dubai o oportunitate de făcut vizualizări și atras clienți sau urmăritori, astfel că au reinventat și alte deserturi în forma „Dubai” – adică cu cataif și fistic.
Unul dintre creatorii de conținut, care are și o afacere în domeniul patiseriei, și care a speculat isteria ciocolatei din Dubai este Elian Miță, EmSweets pe rețelele de socializare. Antreprenorul care are 1,4 milioane de urmăritori pe TikTok a creat o cutie cu mai multe dulciuri în stil Dubai: cheesecake, croissant, ciocolată, ecler, macarons.
Cu două luni înainte de Crăciun, Elian Miță a postat pe TikTok un videoclip în care anunță că va scoate la vânzare și cozonac Dubai.
Nu este totuși singurul care a încercat reinterpretarea dulciurilor clasice, fiind mai mulți utilizatori de TikTok care și-au postat rețetele de croissante, cheesecake-uri sau clătite cu cataif și fistic.
„Este evident că fiecare se folosește de oportunitatea pe care o are pentru a integra acest trend în afacerea lui. Așa că, dacă se caută, este de bun augur (n.red.: reinterpretarea) pentru că este win-win situation”, ne-a spus Roxana Cionca.
De ce a ajuns viral un astfel de produs? HotNews a vorbit cu George Bonea, specialist în marketing și doctorand în antropologie, care crede că „«dubaizarea» unor produse ține de luxul accesibil”.
„Poate că e mult mai ușor să mimezi succesul financiar dacă îți cumperi ciocolată Dubai decât dacă consumi o ciocolată elvețiană, poate mai scumpă, dar care necesită mai multă cultură din zona luxului”, crede George Bonea.
„Oamenii dintr-o anumită bulă socio-economică vor validare în grupul lor și dacă standardul de succes e Dubai înseamnă că vor consuma orice eticheta asta”, mai spune el.
Cum a apărut ciocolata Dubai
Ciocolata Dubai a devenit virală în România pe la începutul lunii septembrie, însă internetul a fost asaltat de acest trend încă de la finalul anului 2023, când Maria Vehera, o influenceriță de pe TikTok, a postat un videoclip mâncând această ciocolată. Postarea are în prezent peste 90 de milioane de vizualizări.
Originala tabletă de ciocolată aparține brandului Fix Dessert Chocolatier, o afacere stabilită în Emiratele Arabe Unite din anul 2021. În creația tabletelor și batoanelor de ciocolată, Sarah Hamouda, fondatoarea afacerii care este de origine egipteană, spune că se inspiră din aromele din Orientul Mijlociu, cum ar fi curmalele, karak și knafeh, scrie CNN, într-un articol publicat în iunie 2024.
Sarah Hamouda a spus că entuziasmul din jurul produsului a fost „ireal”, primind sute de comenzi pe zi de ciocolate Dubai, conform sursei citate.
„Sincer, nu m-am gândit niciodată că asta va deveni global. Este incredibil ce se întâmplă”, spunea Hamouda, menționând că a primit mesaje și răspunsuri video de la oameni din Canada, Argentina și România, potrivit CNN.