Sari direct la conținut

Contrabandiştii ruşi importă maşini de lux din Europa în ciuda sancţiunilor, scrie Financial Times

HotNews.ro
masini, Foto: Dreamstime
masini, Foto: Dreamstime

Contrabandiştii ruşi percep zeci de mii de euro pentru a importa maşini de lux din Europa, în timp ce sancţiunile UE ca răspuns la invazia Ucrainei de către Moscova i-au lovit pe bogaţii ţării.

Financial Times a identificat cinci companii rusești care se oferă să introducă ilegal mașini din Europa cu motoare suficient de mari pentru a face obiectul sancțiunilor UE impuse în 2022 .

Imaginile pentru o reclamă online de la importatorul rus AvtoImport pe site-ul Auto.ru pentru un BMW 530 d M Sport la prețul de 7.200.070 Rbs (68.200 USD) arată că mașina se află încă în Germania.

La mijlocul lunii decembrie, vehiculul era încă pus în vânzare pentru 31.900 EUR pe site-ul vânzătorului german Autopartner BGL.

„Reclamele care rulează în Rusia nu au nimic de-a face cu noi”, a spus un reprezentant al Autopartner BGL, confirmând că mașina în cauză se afla încă în Germania și nu fusese vândută la jumătatea lunii decembrie.

Contrabandiştii se prezintă adesea ca intenţionând să expedieze maşina într-o ţară terţă.

FT a identificat peste 50 de mașini de lux de la 25 de dealeri de mașini germane diferite pe site-ul web rus Auto.ru, pe care importatorii ruși le ofereau la o marja medie de aproximativ 19.000 de euro.

FT a depistat un Mercedes-Benz S350 negru vândut în ianuarie 2024 unei companii de taxi din Kârgâz de către comerciantul german de mașini Kessler & Haag. Vehiculul a fost înmatriculat în martie la o companie de taxi din Moscova.

„Avem un cumpărător, un plătitor, un exportator, are documente de export. Ce altceva ar trebui să facem?” a spus Artur Kessler, reprezentant al Kessler & Haag. „Nu vreau să știu ce se întâmplă cu mașinile după . . . Vreau doar să-mi conduc afacerea, să îmi respect îndatoririle și drepturile.”

Furnizarea de mașini europene către Rusia vine în ciuda sancțiunilor impuse de UE de când președintele Vladimir Putin a ordonat invazia Ucrainei, într-un efort de a sufoca mașina de război a Moscovei și de a provoca nemulțumirea față de regim.

De când UE a înăsprit restricțiile în iulie asupra bunurilor de lux care intră în Belarus, contrabandiştii folosesc rute din ce în ce mai lungi și mai scumpe pentru a expedia vehiculele.

Un reprezentant de vânzări pentru AvtoImport a declarat unui reporter FT care se dădea drept un potențial cumpărător că mașinile germane expediate din Europa „sunt transportate nu prin . . . Belarus . . . ci prin Turcia, Georgia și apoi în Rusia”.

„Exportarea de mașini din Europa a devenit extrem de dificilă”

Ei spun că acum este mai ieftin și mai rapid să faci contrabandă cu mașini germane de ultimă generație prin Coreea de Sud decât prin Țările Baltice și Belarus, menționând că țara asiatică a impus sancțiuni „minimale” Rusiei.

Pentru un cost de numai aproximativ 30.000 de ruble, au adăugat ei, sistemele de bord ale mașinii ar putea fi schimbate din coreeană în rusă.

Un oficial vamal dintr-o țară baltică a confirmat că exporturile de mașini suspecte din Germania au scăzut de când au fost actualizate sancțiunile pentru Belarus.

„Situația generală este că numărul de mașini [este] în scădere, dar încă [există] un anumit flux”, a spus oficialul. „Există încă unele mașini care ajung în Rusia, destinate inițial țărilor din Asia Centrală”, precum Kârgâzstan și Kazahstan.

Cu toate acestea, FT a identificat în continuare vehicule care au fost transportate prin Belarus de la înăsprirea sancțiunilor.

Un Mercedes-Benz E220D alb de la vânzătorul german de mașini Gruma Automobile a fost fotografiat în Rusia în această toamnă, după ce a trecut granița externă a UE în septembrie în Belarus. Șeful de vânzări al Gruma Automobile, Michael Vieweger, a negat că a vândut mașina și a spus că „nu desfășurăm afaceri cu companii, organizații sau persoane cu sediul în țările aflate sub embargo”.

Mai mulți vânzători de mașini germani contactați de FT au spus că nu știu că mașinile lor sunt vândute în Rusia sau au fost făcute publicitate pe site-urile rusești.

Markus Klapper de la Autohaus Reisert a spus că nu a văzut reclame rusești pentru vehiculele sale, dar știa de tactica prin care brokerii copiau detalii și imagini de pe site-urile dealerilor, astfel încât să poată revinde vehiculele.

El a sugerat că contrabandiştii ruşi ar putea folosi o strategie similară. FT a identificat mai multe mașini cu numere de înmatriculare Autohaus Reisert anunțate pe Auto.ru.

Oficialii UE sunt conștienți de faptul că mașinile de lux ajung încă în Rusia, dar principalul lor accent este acum pe combaterea evaziunii sancțiunilor legate de mărfuri mai periculoase care pot fi folosite de armată.

Un oficial al UE a spus că faptul că mașinile de lux care au ajuns încă în Rusia nu ereprezintă o preocupare majoră „atâta timp cât Rusia plătește mai mult pentru acestea”.

Oficialul a recunoscut, de asemenea, că sancțiunile UE împotriva Belarusului nu au fost la fel de stricte precum cele impuse Rusiei, ceea ce înseamnă că unele mașini pot fi încă exportate în Belarus.

INTERVIURILE HotNews.ro