Corneliu Porumboiu: „Nu ma simt obligat sa fac filme despre tara mea”
Intr-un interviu acordat pentru El Periodico Corneliu Porumboiu, castigatorul de anul trecut al premiului Camara de Oro de la Cannes a declarat ca nu se simte obligat sa faca filme despre tara sa, filmele sale sunt despre oameni si despre subiectele pe care il intereseaza.
– V-ati nascut in Romania. Va simtiti obligat sa vorbiti despre tara dumneavoastra in momentul abordarii primului film de lungmetraj?
– Nu, absolut deloc. Ca director nu ma simt obligat la nimic. Eu pur si simplu ma limitez la a face filme despre oamenii si succesele care ma intereseaza.
– Ce teme va intereseaza?
– Imi place sa fac filme despre Romania de azi. Acum am cateva proiecte dar nu vorbesc despre ele pentru ca sunt superstitios.
– Pai sa vorbim despre ceea ce este deja facut. “12:08. Al este de Bucarest” doreste sa lamureasca ceea ce s-a intamplat intr-un oras din provincie in timpul revolutiei romane din 1989. Pentru acesta ati ales mai mult personaje decadente? Va plac mai mult eroii negativi?
– Am vrut sa povestesc o istorie despre despre oamenii normali si obisnuiti.Am vrut sa reproduc cum vad persoanele normale un eveniment ca cel de la revolutia din 1989.
– Prabusirea regimului Ceausescu a fost un fapt istoric, dar nu a avut aceasi repercusiune internationala cum a fost caderea zidului. Fa-mi un scurt rezumat despre ceea ce a fost revolutia romana.
– Cel mai interesant lucru despre revolutie este ca, aceasta a fost primul eveniment mediatizat. Totul a fost transmis in direct la televiziune. Revoltele au inceput in Timisoara, un oras din estul Romaniei, dar istoria s-a petrecut la Bucuresti, aici a avut loc deasemenea si dezlegarea. Oricum nu cred ca publicul spaniol va avea probleme in a intelege actele povestite in film.
– Revolutia ti-a schimbat viata?
– Cand a avut loc eu aveam 14 ani si locuiam in acelasi oras in care a fost turnat filmul (Vaslui). De aceea atunci credeam ca pentru mine era bine sa lucrez la o fabrica de mobila. In ceea ce priveste regimul communist nu am avut perspective de nici un fel. Nu aveai prea multe optiuni in momentul in care terminai bacalaureatul.
– Si dupa revolutie v-ati gandit sa deveniti director de cinema?
– Asta a fost dupa multi ani.
– Televiziunea a jucat un rol important in caderea lui Ceausescu. Filmul dumneavoastra da deasemenea multa relevanta televiziunii. De fapt o mare parte din film este o dezbatere televizata. De ce va intereseaza asa mult acest mediu.
– Acum cativa ani locuind in Vaslui am vazut o dezbatere la televizor. Mi-a atras atentia faptul ca oamenii dintr-un mic oras de provincie erau interesati sa stie adevarul despre revolutie. Doreau sa afle daca a fost sau nu o revolutie in oras. Asa ca m-am inspirit de la ei pentru a scrie “12:08. Al este de Bucarest”.
– Ce referinte din cinematografie ai avut?
– Imi place foarte mult Jim Jarmusch si deasemenea Kurosawa, neorealismul italian si Buñuel, care este unul din preferatii mei.
– Ati investit proprii dumneavoastra bani pentru a produce filmul. Dar acum cu atatea premii, incluzand C?mara de Oro de la Cannes anul trecut, va este mai usor sa gasiti producatori, nu?
– Mai degraba ii puteam gasi in strainatate, dar acum eu sunt cel care detine propria casa de productie. Vreau sa fac filmele care ma intereseaza.
– Abia ai trecut de 30 de ani. Ce fel de director ti-ar place sa devi mai tarziu?
– Nu stiu deocamdata. Ma intereseaza doar urmatorul proiect la care lucrez.