Sari direct la conținut

Cristian Bădiliță semneaza expoziția de pictura 'Semnul lui Iona', la TNB

HotNews.ro
Cristian Badilita: Semnul lui Iona, Foto: Afis expozitie
Cristian Badilita: Semnul lui Iona, Foto: Afis expozitie

Miercuri, 17 octombrie 2018, ora 18.00, în foaierul Media al Teatrului Național ”I.L.Caragiale” (aripa Intercontinental) va avea loc vernisajul expoziției de pictură SEMNUL LUI IONA semnată de Cristian Bădiliță. Evenimentul va fi prefațat de poeta Ana Blandiana.

Cunoscut ca scriitor, eseist, poet, istoric al creștinismului timpuriu, traducător- printre altele- al Noului Testament, Cristian Bădiliță va fi prezent pe simezele Teatrului Național într-o nouă ipostază, aceea de artist vizual. Cele 40 de planșe din hârtie fabricată manual care vor fi expuse propun un tulburător comentariu vizual, în registru simbolic, al unor episoade și pilde din Evanghelia după Matei.

Iată cum își definește autorul însuși acest demers inedit: „Semnul lui Iona” este o meditaţie simbolică pe marginea Evangheliei după Matei (simbolul fiind un termen mai larg, mai generos, mai puţin confesionalizat decât icoana). Simbolul transcende autorul nedepinzând strict de performanţele sale „meşteşugăreşti”. Dacă mi s-ar cere să desenez un peşte real acest lucru mi-ar fi imposibil, fiindcă pur şi simplu nu am talent la desen. Dar poate tocmai pentru că nu pot desena un peşte real pot să „închipui” un peşte-simbol, un „peşte transreal”. În felul acesta rog să fie văzute, citite, percepute şi interpretate simbolurile din expozitie. Cum se ştie, termenul „simbol” provine de la verbul grec syn-ballein, „a pune împreună”, „a reuni”. „Simbolul” era o bucată de ceramică ruptă în două cu prilejul încheierii unui contract. Fiecare dintre „contractanţi” primea o jumătate. Cele două jumătăţi erau „puse împreună” la ratificarea sau la ruperea contractului.

Expoziția de faţă ilustrează, şi în alt plan, semnificaţia originară a „simbolului”. Ea „pune împreună” imaginea cu textul evanghelic, într-o versiune proprie, foarte fidelă originalului grec. La început a fost aşadar cititorul evangheliei. A urmat traducătorul ei din greaca veche în româna secolului XXI ţinând cont de cele mai fiabile ediţii. Lor li s-a alăturat poetul-teolog care, de data aceasta, inventează metafore vizuale, nu semantic-auditive. Atât despre autor şi despre specificitatea lucrărilor! Ele ar fi continuat să aştepte, cuminţi, în ascunzişul lor, dacă episcopul Virgil Bercea nu ar fi răspuns, cu promptitudinea-i obişnuită, propunerii de a organiza o expoziţie în memoria celor şapte episcopi greco-catolici arestaţi acum şaptezeci de ani, când Biserica făuritoare a României moderne a fost scoasă în afara ne-legii comuniste”.

Cristian Bădiliţă este scriitor, istoric al creştinismului timpuriu. Doctor al Universităţii Paris IV-Sorbona cu teza Metamorfozele Anticristului la Părinţii Bisericii (Premiul Solomon Reinach al Asociaţiei Eleniştilor din Franţa). Fellow la Seminarul Conciliar din Madrid (1991-1992); Şcoala Normală din Pisa (1999-2000); Institutul de Ştiinţe Religioase din Trento (2002-2005) ş.a. A coordonat traducerea comentată a Septuagintei în cadrul New Europe College (8 volume; Polirom, 2002-2011). Cursuri despre tradiţia ortodoxă la Institutul Dan Bernardino din Veneţia. Realizează o traducere comentată a Noului Testament (6 volume apărute; Editura Vremea, Bucureşti).

Publicaţii recente: Îngerul de pe autostradă (Vremea, 2016); Evanghelia după Luca (Vremea, 2016); Faptele apostolilor (Vremea, 2017); Orthodoxie versus ortodoxie (Tracus Arte, 2016); Dezvăţături (Tracus Arte, 2016); Poetul şi Procuratura. Procesul lui Baudelaire şi cele 13 poeme inculpate (Tracus Arte, 2017) ş.a. A expus „Poeme pentru păsări şi extratereştri” în mai multe muzee şi biblioteci din România, între care Biblioteca Naţională a României, Bucureşti; Muzeul Brukenthal, Sibiu; Casa Pogor, Iaşi; Biblioteca Judeţeană „Dinicu Golescu”, Piteşti.

„Expoziția de faţă este închinată celor şapte episcopi-martiri și, prin ei, Bisericii adevărate a lui Isus Hristos, una, demnă, curajoasă, nesupusă vremilor şi compromisurilor de un veac sau de o clipă – mai spune autorul”.

Teatrul Național reprezintă a treia escală a acestei expoziții de excepție, după cele de la Fundația Ilfoveanu din Pitești și Museikonul din Alba Iulia.

Expoziția Semnul lui Iona va fi deschisă publicului până în 18 noiembrie 2018.

Intrarea liberă, zilnic între orele 11.00-18.00, cu excepția zilelor de luni.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro