Sari direct la conținut

Cum se defineste ideologic USR-ul lui Nicusor Dan prin programul politic

HotNews.ro
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews

Programul politic prezentat astazi de Nicusor Dan, Clotilde Armand si Cosette Chichirau reprezinta prima viziune articulata elaborata de acest partid dupa ce liderii sai au refuzat constant si ostentativ la ultimele alegeri sa se plaseze ideologic ca fiind de stanga sau de dreapta. In mod neechivoc, USR adopta un program de dreapta radical, chiar daca a fost lansat cu fraze cumva inselatoare de genul „Vrem sa eliminam saracia”. (Precizare: radical in raport cu puseele de stanga pe care le-am vazut pana acum le liderii USR)

In cele 38 de pagini nu veti gasi nici un rand despre programe de asistenta sociala, combaterea saraciei sau finantarea paturilor defavorizate. Tot programul vorbeste in schimb despre incurajarea antreprenoriatului, eficientizarea statului si identificam chiar o critica a „sistemului socialist” de organizare din sanatate.

Ca observatie de ordin general, programul este scris coerent si aplicat vremurilor. Se adreseaza in primul rand publicului activ, sufocat de birocratie si de inertia statului, antreprenorilor si celor care au reusit prin forte proprii. Nu curteaza publicul asistat si nu cedeaza tentatiilor populiste. Este o abordare pragmatica, deoarece toate partidele curteaza publicul asistat. N-ar mai fi fost loc pentru inca unul. In plus, USR pare sa-si orienteze oferta exact catre publicul nehotarat, care nu se regaseste azi in nici unul din partidele existente.

Un pasaj elocvent se refera la reforma sanatatii. USR critica ineficienta „modelului socialist” de organizare: „Sistemul de sănătate national a rămas undeva în tranzitie, fără a suferi o reformă substantială în trecerea sa de la unul socialist la unul modern. Chiar dacă România a introdus un sistem de asigurări medicale de tip social si majoritatea cetătenilor, cât si angajatorilor, îsi plătesc contributiile de sănătate, acesti bani nu sunt cheltuiti eficient, iar în majoritatea cazurilor nu ajung să satisfacă nevoile de sănătate ale celui care a contribuit, crescând nemultumirea pacientilor.”

Este primul program din multele lecturate in ultimii 20 de ani care se rupe de marile clisee enuntate pana azi de mai toate partidele in preajma campaniilor electorale.

O sa evoc aici doar unul din ele, suficient de relevant pentru a ilustra aerul proaspat adus de programul USR. De pilda, toate marile partide, fara exceptie, si-au stabilit ca obiectiv ridicarea Mecanismului de Cooperare si Verificare, celebrul MCV convenit cu Comisia Europeana, prin care se verifica progresele in reformarea justitiei.

Marile partide considera ca Romania trebuie sa scape de MCV cat mai repede, intrucat o transforma intr-un stat de mana a doua in interiorul UE.

USR este primul partid care militeaza in mod asumat pentru mentinerea MCV, cu argumente de domeniul evidentei si bunului simt: „Mecanismul de Cooperare si Verificare a impiedicat derapaje grave precum atacurile impotriva justitiei si institutiilor anti-coruptie. Consideram ca progresele facute in justitie si anti-coruptie nu sunt ireversibile si de aceea sustinem mentinerea Mecanismului”. Si aici e punct.

O abordare curajoasa si realista, de salutat. Cred ca e primul partid care nu mai trateaza subiectul ridicarii MCV din perspectiva stupida a politrucului ranit in mandria nationala. Nu e deloc putin lucru.

Ca o critica de fond, programul abunda in bune intentii si ofera prea putine solutii, dar mai importanta este viziunea de ansamblu. Pana la urma, vorbim despre un program politic, nu de guvernare.

De pilda, faptul ca programul debuteaza cu „Lupta cu furtul si coruptia”, continua cu „Razboiul cu birocratia”, „Transparenta totala” si „e-guvernarea” indica o corecta ierarhizare a problemelor, iar asta tine de viziune. Nimic nu se poate cladi pe un sistem putred, opac si nepredictibil. De notat aici racordarea, intamplatoare sau nu, cu prioritatile enuntate de guvernul Ciolos. As indrazni sa merg putin mai departe si sa spun ca se simte mana si stilul unor ministri din cabinetul tehnocrat pe care s-ar putea sa-i si vedem curand transferati in USR.

De notat cateva concepte noi pe care USR le introduce in dezbaterea publica in ce priveste dezvoltarea strategica a Romaniei pe termen lung. Cum nu mai putem ajunge Germania sau Japonia din urma si nici concura cu China, la capitolul „reindustrializarea moderna”, USR sustine ca „Romania trebuie sa ia decizia de a deveni un lider mondial in stiintele datelor”. Argumentul USR este ca „unul dintre cele mai puternice trenduri mondiale care se va prelungi mult in viitor este generarea de cantitati de date enorme in toate sectoarele economice. Capacitatea de colectare si prelucrare a informatiilor va fi avantajul decisiv al viitorului”.

In fine, cam totul de aici incolo indica o puternica orientare pro-business a USR, iar titlurile de capitole sunt elocvente: „clusterele industriale”, „sustinerea antreprenoriatului”, „know how din diaspora”, „incurajarea asocierii fermierilor”, „intrarea pe piata”, „creditarea si asistenta sociala”, „promovarea antreprenoriatului cultural”, „cresterea nivelului de finantare”, „managementul eficiel”, „digitalizarea sistemului”. Notabila este si pozitionarea USR fata de reformarea legii achizitiilor publice, prin eliminarea criteriului „pretului minim”, care duce in final la un cost maxim prin achizitia de bunuri de proasta calitate si mentenanta scumpa.

In ce priveste politica externa, USR pare mai degraba un partid pro-european convins decat unul euro-atlantic. Programul dedica o pagina relatiei cu Uniunea Europeana si sustine in mod ferm faptul ca „Romania trebuie sa se pozitioneze alaturi de nucleul dur al Uniunii, de motorul franco-german”. In schimb, nu exista un capitol distinct dedicat relatiei cu „Statele Unite”, cu care Romania are parteneriat strategic. Relatia cu americanii, a carei importanta este de altfel recunoscuta ca fiind „esentiala pentru securitatea nationala”, este tratata la sfarsit, in cateva randuri, in capitolul „NATO si apararea nationala”.

In fine, din punct de vedere pur formal, este un program bine scris, ridica un standard destul de inalt si introduce o stilistica proaspata in abordarea unor teme altfel uzate. Chiar daca veti avea tendinta sa minimalizati importanta acestor programe politice, pe care partidele tind sa le cam ignore dupa ce ajung la putere, ele sunt totusi importante ca declaratie de intentie. Aceste programe definesc ideologic un partid si stabilesc prioritatile acestora in functie de care este apoi judecat de electorat.

Pana azi le reprosam lui Nicusor Dan si Clotilde Armand ca se poarta ca niste hipsteri tomnatici, fara ideologie, scop si program. Ce au prezentat astazi indica o viziune corporatista asupra dirijarii treburilor publice, o corecta abordare a marilor teme din societate si o foarte sanatoasa fuga de populism.

PS: Cred ca Moise Guran are dreptate, expresia „de dreapta radical” nu e chiar cea mai fericita, contine totusi o mica exagerare. Cred ca e rezonabil daca zicem ca programul se plaseaza bine spre dreapta, cu accent pe micul intreprinzator. Am fost surprins sa constat ca lideri la care am gasit in trecut destule idei (si oameni in staff) de stanga, au generat un program orientat surprinzator pe dreapta. In rest, ramane cum am stabilit.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro