Sari direct la conținut

​Cum  se pregateste Primaria Capitalei pentru cutremur si cate cladiri a consolidat pana acum / Oprescu avertizeaza proprietarii care nu isi consolideaza blocurile ca raspund penal pentru victimele unui cutremur

HotNews.ro
Calea Victoriei, Foto: USER UPLOADED
Calea Victoriei, Foto: USER UPLOADED

Primaria Capitalei a consolidat in ultimii 10 ani doar 19 cladiri incadrate in clasa I de risc seismic prin programul national de consolidare, care vizeaza cladirile private. Primarul Sorin Oprescu spune ca, desi au fost bani alocati pentru acest proiect, evolutia lui este nesatisfacatoare deoarece proprietarii refuza consolidarea, aceastia nefiind obligati prin lege. In paralel cu consolidarea, Primaria Capitalei a luat mai multe masuri in caz de cutremur, amenajand in 12 scoli si pe Arena Nationala spatii de campare pentru circa 40.000 de sinistrati. Edilul spune insa ca proprietarul care se va face vinovat de pierderi de vieti omenesti sau de vatamari corporale din cauza ca nu si-a pus in siguranta proprietatea va raspunde penal.

In ceea ce priveste consolidarea imobilelor cu risc seismic aflate in proprietatea Primariei, Sorin Oprescu spune ca municipalitatea a consolidat circa 100 de unitati de invatamant, teatrul Constantin Tanase, sediul vechi al Primariei si Centrul unic de informare de pe bulevardul Elisabeta. In prezent, in curs de consolidare sunt si urmatoarele obiective: Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul Ion Creanga, Casa Cesianu, Muzeul Minovici, Observatorul Astronomic si Arcul de Triumf. In plus, municipalitatea are in plan ca anul acesta si anul viitor sa consolideze mai multe cladiri pe care le detine in centrul Istoric al Capitalei.

Daca in ceea ce priveste cladirile publice lucrurile merg mai bine, Sorin Oprescu spune ca programul national de consolidare care vizeaza cladirile proprietate privata incadrate in clasa I de risc seismic avansul este foarte lent.

„La fel de important si cu aceeasi maxima prioritate atat pentru noi cat si pentru Ministerul Dezvoltarii este organizarea actiunilor de consolidare a constructiilor aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice.

In aceasta zona, cu suportul legislativ actual, care este facultativ, adica la dorinta proprietarului de apartament/imobil, este dovedit deja ca ritmul realizarii consolidarilor este nesatisfacator in balanta cu expunerea la risc. In ultimii ani, PMB a notificat peste 370 de imobile cu privire la obligatiile legale ale proprietarilor pentru reducerea riscului seismic. Dintre acestea, 186 de cladiri pot fi sustinute in programul de consolidari. In ultimii 10 ani, au fost consolidate in total 42 de cladiri din clasa I de risc seismic, proprietate privata, dintre care doar 19 au fost consolidate in programul de consolidari. Restul au fost consolidate direct de catre proprietari si ma refer la cladirile care nu intra in program, dar fac parte din clasa I de risc seismic”, a spus Oprescu.

In 2015, municipalitatea vrea sa inceapa lucrarile de consolidare la 20 de imobile, iar alte 28 se afla in faza de proiectare a lucrarilor.

„Nenorocirea este ca marea majoritate a proprietarilor care locuiesc in blocurile incadrate in clasa I de risc seismic, desi pot beneficia de sprijin si facilitati pentru punerea in siguranta a cladirilor respective, in conditiile precizate de legislatia in domeniu, refuza acest lucru si, in mod cert, nu duc aceasta obligatie la capat nici prin mijloace proprii”, spune Oprescu.

Acesta a dat cateva exemple in acest sens:

Str. Ion Brezoianu nr. 38, sector 1

Pentru acest imobil s-a incheiat un contract executie lucrari in anul 2010. Potrivit municipalitatii, lucrarile de consolidare nu au putut incepe intrucat 3 proprietari nu au permis accesul constructorului. In prezent, PMB este chemata in instanta de catre unul dintre proprietarii care refuza consolidarea pe motivul contestarii documentatiilor si documentelor ce au stat la baza actiunilor de consolidare intreprinse de catre restul proprietarilor, impreuna cu primaria.

Calea Mosilor nr. 96, sector 2

Pentru acest imobil, s-a incheiat contractul executie lucrari in anul 2010, fara ordin de incepere din cauza nesemnarii contractelor de finantare si restituire a sumelor alocate de la bugetul statului de catre toti proprietarii de locuinte. Directia Investitii a transmis Directiei Politiei Locala si Control solicitarea privind amendarea proprietarilor care refuza semnarea contractelor de finantare, potrivit prevederilor ordonantei. In prezent, prin hotararea tribunalului din ianuarie 2015 se respinge contestatia celor care au contestat in instanta amenda, ca fiind nefondata. Politia locala va aplica amenzile dar acest fapt nu rezolva situatia in sensul executarii lucrarilor intrucat proprietarii trebuie sa asigure finantarea consolidarii, spun reprezentantii municipalitatii.

Str. Boteanu nr.3A-3B, sector 1

Pentru acest imobil, s-a incheiat Contractul de executie lucrari in anul 2011. Sunt in curs de semnare contractele de finantare si restituire a sumelor alocate de la bugetul statului de catre toti proprietarii de locuinte. Din 84 apartamente, au fost semnate contractele de finantare pentru 79 apartamente, restul de apartamente nu au situatia juridica clara, sunt in litigiu sau proprietarii refuza consolidarea.

Str. Armeneasca nr. 28, 28A, Semilunei nr.8, sector 2

Pentru imobilele situate in Str. Armeneasca nr. 28, 28A, Semilunei nr.8, sector 2, s-a incheiat Contractul executie lucrari in anul 2010. Ordinul de incepere a lucrarilor nu poate fi dat intrucat contractele de finantare si restituire a sumelor alocate de la bugetul statului au fost semnate de proprietarii de locuinta in proportie de 55%. Directia Investitii a transmis Directiei Politie Locala si Control solicitarea privind amendarea proprietarilor care refuza semnarea contractelor de finantare, potrivit prevederilor OG 20/1994 modificata si completata ulterior. Nici pana in prezent situatia nu s-a schimbat in sensul semnarii acestor contracte de finantare, spun reprezentantii municipalitatii.

Intr. Victor Eftimiu nr.9, sector 1

Pentru imobilul situat in Intr. Victor Eftimiu nr.9, sector 1, s-a incheiat un contract de executie lucrari in anul 2010. Ordinul de incepere a lucrarilor nu poate fi dat intrucat 50% dintre proprietari refuza lucrarile si contesta toate actiunile intreprinse, dupa ce initial, acestia si-au dat acordul notarial. Asociatia de proprietari este actionata in instanta pentru obstructionarea actiunilor privind punerea in siguranta a cladirii, actiune in curs de desfasurare.

„In fata acestei situatii, autoritatile nu au nicio posibilitate (in baza legislatiei actuale), pentru a actiona! Proprietatea este garantata de Constitutie. Insa proprietarul care se va face vinovat de pierderi de vieti omenesti sau de vatamari corporale din cauza ca nu si-a pus in siguranta proprietatea, inainte de un eveniment de tip cutremur, va raspunde penal – dupa lege! Proprietarii de care va vorbesc nu constientizeaza pericolul la care se expun si nici faptul ca au obligatia de a actiona in acest sens, in conditiile actelor normative ale Statului Roman, ai carui cetateni sunt, fapt care atrage dupa sine blocarea sau derularea cu intarziere a actiunilor”, a spus primarul general.

Oprescu spune ca singura solutie ca acest program sa inainteze este modificarea legislatiei. Edilul spune ca a trimis o propunere legiuitorului, insa pana acum nu s-a intamplat nimic.

Propunerea municipalitatii de modificare a legislatiei este urmatoarea:

– Elaborarea unor standarde de cost pentru consolidarea cladirilor cu destinatie de locuinta, cu rol de referinta si analiza, aplicabila in estimarea financiara a investitiei. Acesta masura va atrage dupa sine existenta unui referential de piata care astazi nu exista. Astfel, proprietarii care refuza consolidarea doar pe ideea ca e „prea scump” vor fi pusi in dificultate, spun reprezentantii municipalitatii.

– Posibilitatea actionarii in instanta a tuturor proprietarilor care obstructioneaza, sub orice forma, procesul de consolidare si scoaterea acestora din programul national urmand ca acestia sa-si plateasca in timp real consolidarea proprietatii fara a beneficia de imprumutul fara dobanda. Aceasta masura va reduce substantial numarul de proprietari care fara motive reale si incalcand inclusiv obligatiile ce deriva din legile asupra proprietatii, se opun consolidarii, spun reprezentantii municipalitatii.

– Posibilitatea recuperarii cheltuielilor din alocatii de la bugetul de stat pentru proiectarea lucrarilor de consolidare de la beneficiarii acestor proiecte, daca nu se continua actiunile de punere in siguranta, respectiv executia lucrarilor de consolidare, intr-un termen de 2 ani de la finalizarea proiectarii. Exista cateva zeci de proiecte executate pe baza acceptului Asociatiei de Proprietari care, ulterior, refuza semnarea conventiei pentru lucrari, spun reprezentantii municipalitatii. Ori, prin aceasta prevedere se pot recupera banii de proiectare sau se pot constrange proprietarii sa accepte consolidarea.

– Interzicerea oricarei forme de inchiriere pentru locuintele aflate in blocurile din clasa I de risc seismic. In primul rand este o masura de preventie pentru un potential chirias de buna credinta si in al doilea rand este o masura prin care putem stopa activitatile comerciale ale unor jucatori pe piata imobiliara care au in proprietate mai multe apartamente in blocurile din clasa I de risc seismic si nu au nici un fel de interes sa consolideze pentru ca asta le afecteaza veniturile pe termen scurt si mediu, spun reprezentantii municipalitatii.

– Interzicerea oricarei forme de comert la parterul blocurilor incadrate in clasa I de risc seismic fara a avea semnatura notariala a proprietarului care, constient de pericolul de prabusire a imobilului, isi asuma responsabilitea penala si are obligatia de a afisa la vedere in respectivul spatiu un document, care sa informeze asupra pericolului pe care il reprezinta imobilul respectiv in cazul producerii unui cutremur. Aceasta clauza pune in siguranta orice persoana care intra intr-un astfel de spatiu si responsabilizeaza proprietarul, spun reprezentantii municipalitatii.

– Obligativitatea proprietarilor de a avea si de a obtine la inchiriere, la instrainarea imobilului, certificatul seismic al cladirii, pe cheltuiala proprie. Aceasta prevedere pune in siguranta un cumparator de buna credinta care poate fi indus in eroare la tranzactie, spun reprezentantii municipalitatii. Mai mult noul proprietar cunoaste, astfel, de la inceput situatia reala si obligatiile ce decurg din aceasta situatie.

Cum se pregateste Primaria pentru cutremur

In paralele cu programul de consolidare, municipalitatea sustine ca a luat mai multe masuri pentru a interveni cat mai prompt in cazul producerii unei catastrofe.

„In calitate de Primar General am ca atributii principale stabilirea masurilor necesare pentru asigurarea hranei, cazarii si a alimentarii cu energie si apa potabila a populatiei evacuate. Pe langa acestea suntem raspunzatori de gestionarea, depozitarea, intretinerea tehnicii pentru protectie civila”, spune Oprescu. Acesta spune ca este pregatit pentru a interveni in cazul unui astfel de eveniment, iar ambulantele ar veni in 7-8 minute.

Municipalitatea a luat urmatoarele masuri pentru a se pregati pentru un seism:

a semnat un protocol cu Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti si cu Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti pentru educare elevilor si a populatiei. Au fost tiparite materiale specifice, iar echipe comune ale Primariei si ISU Bucuresti participa continuu la activitati de informare/constientizare a elevilor, chiar in cadrul unitatilor de invatamant. Au fost incheiate protocoale privind pregatirea in domeniul situatiilor de urgenta a locuitorilor Municipiului Bucuresti prin asociatiile de proprietari. Se colaboreaza, de asemenea, cu studentii si cadrele didactice din sistemul de invatamant universitar al Municipiul Bucuresti.

cetatenii vor fi informati in timp real prin ecranele de semnalizare de pe raza orasului. Inca de anul trecut, la nivelul Municipiului Bucuresti functioneaza un parteneriat incheiat cu ISU Bucuresti, Politia Capitalei si Institutul National de Cercetare si Dezvoltare pentru Fizica Pamantului. In cadrul acestuia, populatia beneficiaza de informatii despre codurile de vreme, blocaje de trafic, in timp real. In cazul situatiilor de urgenta, acest sistem va deveni principalul vector de informare a cetatenilor care nu se afla in locuinte sau adaposturi.

cetatenii aflati in imobilele expertizate tehnic si incadrate in clasa I de risc seismic ce prezinta pericol public (186 imobile) au fost dotati cu truse de prim ajutor pentru situatii de urgenta. In perioada 10 mai – 10 iulie 2014, au fost distribuite 4.806 truse dintr-un total de 6.000, catre locuitorii din 119 imobile.

in 2015 Primaria Municipiului Bucuresti va implementa Sistemul de Management al Situatiilor de Urgenta la nivelul Municipiului Bucuresti (SMSU), care-si va desfasura activitatea intr-un CENTRU OPERATIV, care este finalizat si in maximum doua luni va fi pus in functiune. Implementarea proiectului va permite, in timp real, identificarea, procesarea si furnizarea unor decizii si metode de interventie optime, care sa evite – pe cat posibil – si sa reduca pierderile umane si materiale, in cazul situatiilor de urgenta la nivelul Municipiului Bucuresti.

– de-a lungul timpului, Primaria Capitalei a achizitionat si predat catre Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti-ILFOV o serie de materiale si echipamente necesare desfasurarii in bune conditii si in timp optim a interventiilor. Valoarea investitiilor facute de Primaria Municipiului Bucuresti in anii 2013 si 2014 a fost de 3 milioane lei, cu TVA.

s-au amenajat circa 40.000 de spatii de campare. Plecand de la necesitatea de a dispune de spatii de cazare/campare/locare a eventualelor persoane sinistrate, Primaria Municipiului Bucuresti a semnat un protocol de colaborare cu Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti pentru a putea dispune de salile de sport aferente scolilor de pe raza Municipiului Bucuresti. Astfel, 12 scoli (cate 2 in fiecare sector) au fost complet utilate si dotate cu echipamente si materiale necesare situatiilor de urgenta, post-evenimente: paturi de campanie, paturi, generatoare, lanterne, targi. In cadrul aceluiasi proiect, PMB va sapa si amenaja puturi de apa de mare adancime, pentru asigurarea de surse independente de apa potabila. Salile de sport aferente celor 12 scoli ce vor forma taberele de sinistrati asigura o capacitate de aprox. 4.500 locuri.

Unitatile de invatamant sunt : Liceul Lovinescu, Scoala nr. 80, Scoala nr. 103, Scoala nr. 117, Scoala nr. 45, Scoala nr. 143, Colegiul Tehnic Material Rulant pentru Transport Feroviar, Colegiul Anghel Saligny, Scoala nr. 165, Scoala nr. 40, Scoala nr. 96, Liceul Iulia Hasdeu.

In cadrul aceluiasi proiect, Arena Nationala a fost utilata si dotata cu materiale si echipamente necesare supravietuirii in situatii de urgenta: 12.600 paturi de campanie ; 16.500 de saci de dormit; 3.000 de marmite.

Arena Nationala a fost aleasa pentru adapostirea posibililor sinistrati in caz de situatii de urgenta pentru ca se afla in administrarea Primariei, poate gazdui un numar mare de persoane sinistrate (pana la 25.000), este situata intr-o zona relativ apropiata de centrul Capitalei, dispune de cai facile de acces, infrastructura interna complexa si modulara (toalete, cabinet medical, spatii de depozitare etc.), posibilitatea camparii extern-intern ceea ce face facila camparea indiferent de anotimp.

Bucurestiul, a 10-a capitala la nivel mondial in termeni de risc seismic

Este unanim considerat, de catre specialisti, ca Bucurestiul este clasat ca a 10-a capitala la nivel mondial, in termeni de risc seismic si Capitala cu cea mai mare expunere seismica din Europa,spun reprerezntantii municipalitatii.

„In mod evident, in acest context, orasul Bucuresti concentreaza cel mai inalt risc seismic din Romania. Expertii au identificat principalele cauze: concentrari de cladiri si de populatie, incomparabile cu cele din oricare alt oras al Romaniei, in special in zona centrala. Planul de dezvoltare urbana a municipiului Bucuresti, emis in anul 1935 de Primaria Municipiului Bucuresti, recomanda centrul orasului ca pozitie de amplasare pentru cele mai inalte cladiri din oras. Si acolo s-a construit. S-a dovedit ca a fost o decizie gresita! Din pacate, decizia a fost generata din cauza ca din 1831, timp de 100 de ani, nu a mai fost nici un cutremur major, iar specialistii de la acea vreme au considerat ca Bucurestiul nu are o problema seismica. In plus, in acele timpuri, nu existau cunostinte si preocupari stiintifice asupra modului in care trebuiau construite cladirile inalte. Din nenorocire, a trebuit sa vina lectia dura a cutremurului din 1940”, spune Oprescu.

Ce probleme are fondul construit din Bucuresti

Potrivit informatiilor furnizate vineri de primarul Sorin Oprescu, principala problema a fondului construit din Bucuresti este ca pe un interval de 70-100 de ani nu au existat normelor de proiectare care sa ia in considerare si riscul seismic:

– Inainte de 1940 actiunea seismica nu era luata in calcul in proiectarea constructiilor, nu existau norme speciale si nici macar cercetari stiintifice in aceasta directie.

– Cutremurul din 1940 a facut ca in decembrie 1941 sa apara in Romania si in Bucuresti prima reglementare de proiectare seismica.

– Abia dupa 1965 se introduc insa normative mai precise, cu obligatia de a fi luate in calcul la proiectare si introduse solutii in constructia cladirilor.

– Momentul cheie in proiectarea anti-seismica a fost dupa cutremurul din 1977 cand s-au introdus codurile americane si implementarea lor in normele romanesti.

– Abia dupa 1992 a inceput armonizarea cu cerintele de proiectare anti-seismica din normele europene.

– Din 2006 se utilizeaza codul european (euro cod 8) de proiectare a structurilor de rezistenta la cutremur. In acest cod, hazardul seismic pentru proiectare este descris in functie de valoarea de varf a acceleratiei orizontale a terenului.

„Majoritatea specilistilor considera ca cele mai vulnerabile cladiri din Bucuresti sunt cele construite inainte de intrarea in vigoare a codului de proiectare seismica din 1978. Acestea se impart in doua categorii: cladiri inalte sau de inaltime medie, construite inainte de 1945 si cladiri inalte sau de inaltime medie, construite dupa 45, dar inainte de cutremurul din ’77. Pe aceste criterii, dupa 1990, autoritatile locale si cele centrale, au inceput conceperea Programului National de Evaluare (expertizare tehnica) a cladirilor potential vulnerabile. In 1996 s-a introdus o clasificare cu 4 clase de risc seismic, iar abia in 1998 s-a promovat conceptul de cladire expertizata tehnic, incadrata in clasa I de risc seismic (simbolizat de bulina rosie) pentru a fundamenta necesitatea de urgentare a consolidarii cladirilor vulnerabile”, a explicat primarul Sorin Oprescu.

Edilul spune ca in Bucuresti sunt 113.863 de imobile care adapostesc 804.287 de apartamente. Din intreg fondul construit, cu destinatie majoritara de locuit, au fost experizate 2.523 de cladiri si s-a constatat ca 186 de imobile se inscriu in categoria risc 1- pericol public, din care majoritatea, peste 92% au fost construite inainte de 1940, adica exact in perioada in care nu existau norme pentru constructia de locuinte.

Clasa I de risc seismic cuprinde doua categorii:

– Imobile expertizate tehnic incadrate in clasa I de risc seismic, care reprezinta pericol public

– Imobile incadrate in clasa I de risc seismic, dar nedeclarate pericol public.

„Desi vi se pare ciudat, repartitia cladirilor din Bucuresti incadrate in risc I-pericol public pe sectoare ne indica ca majoritatea cladirilor din aceasta categorie sunt in sectoarele 1, 2 si 3. Majoritatea imobilelor sunt situate in Centrul orasului, pe strazile Franceza, Armeneasca, Lipscani, Baratiei, Gabroveni, Blanari, Calea Victoriei, b-dul Magheru, din cauza ca cele mai multe au fost ridicate in perioada interbelica si au trecut prin cateva seisme majore, fara a fi consolidate corespunzator dupa aceea. Poate este un element de reflectie pentru primarii din sectoarele respective, ca este mai important programul de punere in siguranta a cladirilor, decat cel de reabilitare termica. Sau daca tot le fac, sa le faca impreuna. De aceea, in propunerea de modificare a legii trebuie sa introducem obligativitatea ca acolo unde se face reabilitare termica, sa fie facuta inainte reabilitarea structurii de rezistenta a cladirilor. Degeaba se face cald intr-o casa nesigura, care poate cadea pe locuitori. Deci, atentie la prioritatile de utilizare a banului public!”, a spus Oprescu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro