Daniel David: „Nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii”. Ce propuneri are ministrul pentru învățământ

Ministrul Educației, Daniel David, spune că e nedrept ca viitorul elevilor să fie decis de un examen care le testează doar două materii, în timp ce școala ar trebui să-i pregătească pentru opt competențe esențiale. El nu propune însă evaluarea la 8 materii, ci „un sistem care să le integreze inteligent”. Declarația a fost făcută luni, 19 mai, cu ocazia prezentării raportului QX – un document de analiză și propuneri de reformă pentru educație și cercetare.
Documentul prezentat azi de Daniel David fusese anunțat încă de la începutul mandatului și a fost publicat imediat după turul al doilea al alegerilor prezidențiale.
Ministrul a explicat că raportul QX este rezultatul mandatului său tehnocrat, asumat în decembrie 2024 în contextul unei crize politice și economice. Documentul conține atât un diagnostic al sistemelor de educație și cercetare, cât și propuneri de reformă pe termen lung.
„Evaluarea Națională nu poate decide traiectoria de viață doar pe baza a două materii”
Ministrul Daniel David a criticat modul în care este conceput în prezent examenul de la finalul clasei a VIII-a, care determină accesul elevilor la liceu: „Nu poți să spui pe de-o parte că tu vrei să promovezi cele 8 competențe-cheie, dar în Evaluarea Națională te cam focalizezi pe două”, a spus Daniel David luni, 19 mai, în prezentarea raportului QX.
El a adăugat că, deși învățământul românesc susține oficial dezvoltarea mai multor abilități, evaluarea se face aproape exclusiv pe limba română și matematică, ceea ce nu oferă o imagine completă a pregătirii elevului. „Nu este corect ca examenul de evaluare în clasa a VIII-a să acopere doar două materii și pe baza celor două materii să ai traiectoria de viață, de liceu, stabilită”, a declarat David.
Nu opt examene, ci evaluări mai bine gândite
Ministrul a ținut să precizeze că nu susține ideea unor multiple teste pentru fiecare competență, ci a unui sistem care să le integreze inteligent: „Nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene. Există acele probe americane, de exemplu, care au zonele de științe, zone apropiate, pe care le prinzi într-un test grilă cu diverse sub-teste. Astea sunt chestii operaționale.”
Evaluarea Națională 2025 pentru elevii de clasa a VIII-a va începe pe 23 iunie, cu proba scrisă la Limba română, și va continua pe 25 iunie cu Matematica, rezultatele finale fiind așteptate pe 10 iulie.
Admiterea la liceu: da, dar cu reguli clare
Daniel David susține prevederea din legea educației care permite liceelor să organizeze propriul examen de admitere pentru până la 50% dintre locuri. „Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege. Eu consider bună ideea ca măcar 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee”, a spus el.
În același timp, a avertizat că sistemul trebuie reglementat pentru a preveni abuzurile: „Trebuie să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare”.
David a mai spus că acest examen ar trebui organizat după Evaluarea Națională, nu în paralel cu aceasta. „Poate cineva, în ziua respectivă, chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la biologie și chimie (…). I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun într-o zonă de științe”, a argumentat ministrul.
Ponderi diferite, în funcție de profilul liceului
O altă propunere este ca liceele să poată personaliza admiterea în funcție de specializare, atribuind ponderi diferite materiilor din Evaluarea Națională: „Poate să vină specializarea de mate-info și să spună că ponderea este următoarea. Cei de la științe socio-umane pot să spună alte ponderi pentru aceleași discipline. Mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru.”
„Analfabetismul funcțional e o problemă de securitate națională”
În cadrul raportului QX, ministrul a vorbit și despre problemele majore din sistemul preuniversitar, printre care analfabetismul funcțional, abandonul școlar și inegalitatea între școli.
„Când te gândești că în zona matematicii, la liceu, ultima analiză a arătat o zonă de analfabetism funcțional de 46%, nu ai cum să nu spui că e o problemă de securitate națională”, a spus David.
Cercetare fără impact și universități necompetitive
Despre sistemul de cercetare și învățământ superior, Daniel David a atras atenția că România produce prea puțină cunoaștere și prea slab conectată la societate. „Riscul: să devenim colonie tehnologică și științifică, să nu ne mirăm după aceea că societatea se bazează pe pseudoștiință”, a declarat el.
Schimbări la titularizare și cariera profesorilor
Ministrul propune un sistem de titularizare bazat pe un examen național de licențiere didactică și evaluări periodice ale cadrelor didactice: „Dacă ai luat peste 7, ai devenit licențiat în sistem. La cinci ani – evaluări la standarde minime. Dacă nu le ai, urmează o perioadă de 1-2 ani de remedială”.
El a insistat și asupra necesității unor salarii mai mari, dar condiționate de performanță: „Trebuie să mărim salariul, dar să vină cu responsabilitate – standarde minimale de performanță, evaluări periodice”.
Curriculum, olimpiade, meditații, CES – alte direcții de reformă
Printre alte subiecte abordate în raport și în declarațiile publice ale ministrului se numără:
- nevoia reducerii și adaptării curriculumului la realitatea elevului;
- regândirea manualelor, cu sarcini practice și instrumente digitale;
- reglementarea fiscală a meditațiilor, pentru a preveni abuzurile și conflictele de interese;
- susținerea doar a unei olimpiade pe disciplină, celelalte urmând să fie sprijinite de societate;
- integrarea reală a elevilor cu CES, cu alocare de fonduri și personal calificat.