Sari direct la conținut

De cand incepe ridicarea masinilor parcate neregulamentar, ce spune Politia, ce spun primarii, cine le ridica

HotNews.ro
Ridicare masini, Foto: Primaria sector 6
Ridicare masini, Foto: Primaria sector 6

Autoritatile locale vor putea ridica masinile parcate neregulamentar pe carosabil, dupa 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a Hotararii de Guvern adoptate saptamana trecuta, deci undeva dupa 20 ianuarie, potrivit actului normativ. Totusi, primarii spun ca au nevoie de mai mult timp pentru aplicare, cel mai optimist termen fiind luna februarie, unul mai relaxat – luna aprilie, iar unul mai general, anul 2017 – nu se stie cand, depinde de fiecare primarie. In plus, sunt administratii locale care nu doresc sa ridice masinile parcate neregulamentar pe carosabil. Reprezentantii Politiei spun ca ridicarea masinilor se va face cand fiecare Primarie va avea un serviciu de ridicari.

In plus, administratiile locale trebuie sa stabileasca in ce conditii se va parca pe trotuar, cel mai optimist termen pentru adoptarea unui regulament fiind luna ianuarie.

Fata de anii trecuti, marea noutate este ca ridicarea masinilor va fi solicitata de Politia Rutiera, care va chema firma care ridica masinile sa puna in practica decizia. Masinile vor fi ridicate fie de o firma a Primariei, fie se va organiza o licitatie pentru un operator privat, decizia urmand sa fie luata de fiecare primarie in parte, dupa posibilitati.

Ce spune Politia Rutiera

Florentin Bracea, director al Directiei Rutiere, a declarat marti, intr-o conferinta de presa ca Hotararea de Guvern intra in vigoare in 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, dar, practic, ridicarea masinilor se va face cand primariile vor avea un serviciu de ridicari.

„Ridicarea va fi dispusa de Politia Rutiera si Politia Locala. (…) Noi am reglementat tehnic procedura care nu era acoperita de Hotararea de Guvern. Ce face fiecare primarie in parte, vom vedea. Noi o sa avem discutii cu fiecare la nivel local, prin serviciile rutiere si dansii isi vor emite actele necesare. Haideti sa asteptam sa intre textul de lege in vigoare, vom avea consultari, discutii, dupa care vom ajunge si la un consens, cu siguranta ca se va gasi o solutie. (…) Se vor ridica masinile cand fiecare autoritate locala va avea acest serviciu”, a declarat Florentin Bracea.

Acesta a explicat ca, in situatia in care primariile au serviciu de ridicare, Politia nu va dispune direct ridicarea ci se vor da intai sanctiuni, aceasta masura fiind luata in ultima instanta.

„Ne dorim ca aceasta activitate sa se desfasoare in zonele si in locurile unde chiar avem o problema reala. In zonele centrale, in zonele aglomerate, in zonele cu probleme, nu in alte parti. (…) Masura ridicarii ar trebui sa fie una suplimentara. In primul rand, avem oprire si stationare neregulamentara. Nu trebuie sa aplicam direct masura ridicarii. Aplicarea legii se va face gradual. Intai se plica sanctiuni in zona respectiva. Daca este o problema acare nu se poate rezolva, se vine cu masura ridicarii”, a explicat Bracea.

In situatiile in care in masina este un animal de companie, cel mai probabil masina nu va fi ridicata.

„Probabil nu o sa o ridicam. O sa cautam proprietarul, avem metode politienesti prin care sa-l identificam. Nu este o problema”, a mai explicat Bracea.

Ce spun primariile

Bucuresti – sectorul 1

Primarul sectorului 1, Dan Tudorache, a declarat pentru HotNews.ro ca nu poate spune cand va incepe ridicarea masinilor parcate neregulamentar pe carosabil, dar ca va fi undeva in 2017. Acesta spune ca va infiinta o firma a primariei care sa presteze aceasta activitate, va face locuri de parcare, apoi va incepe ridicarea masinilor.

„Vreau sa infiintez o societate a primariei care ridica aceste masini, dupa care construiesc parcari si in a treia faza ridic masinile. Cand am parcari, atunci le ridic. In 2017 cred ca oricum o sa o fac, dar nu pot sa va spun luna. Deci intai infiintez firma de ridicat maisni, apoi fac parcari, si cand am parcari si oamenii nu parcheaza in locurile special amenajate, atunc le ridic. Am facut demersuri la Primaria Capitalei sa ne dea terenuri pe care le are in administare, sa ridicam aceste paracari supraterane. Cate terenuri ne dau, atatea parcari facem”, a declarat Dan Tudorache, primarul sectorului1 pentru HotNews.ro.

Bucuresti – sectorul 6

Primarul sectorului 6, Gabriel Mutu, spune ca nu este interesat sa aplice aceasta decizie.

„Nu am vazut Hotararea de Guvern si nici nu pot sa comentez in acest mometnt. Probabil se va lua o decizie la nivelul Capitalei. Punctul meu de vedere este ca nu suntem interesati noi sa aplicam aceasta decizie. Sa o aplice Politia Rutiera nu primaria de sector. Avem situatii de acest gen, in care circulatia este blocata de masini parcate neregulamentar, dar avem reglementari legale pe care le putem aplica in astfel de cazuri. Suplimentar, sa se ridice masina, nu noi am promovat aceasta modificare si daca cineva doreste sa o implementeze, sa o implementeze, dar nu prin primarii”, a declarat Gabriel Mutu pentru HotNews.ro.

Oradea

Primarul orasului Oradea, Ilie Bolojan, a declarat ca va aplica aceasta hotarare, cel mai probabil din luna martie. Acesta spune ca nu doreste sa fie permisa parcarea pe trotuar.

„Neaparand inca in Monitorul Oficial, trebuie sa vad exact continutul Hotararii de Guvern, pentru ca, dupa toate probabilitatile, intrucat noi avem o libertate de stabili anumite reglementari locale, va trebui sa adoptam la nivelul fiecarui oras un regulament care sa puna in aplicare HG-ul. Trebuie sa avem un regulament local care va stabili cum se poate parca pe trotuar. In anumite orase, unii vor spune ca nu se poate parca deloc, altii pot sa spuna sa fie un metru – 1,5 metri, deci niste norme locale. Primaria Oradea, din punctul meu de vedere, va adopta niste norme ferme, nu poti parca pe trotuar. Prin urmare va trebui sa parcurgem procedura de adoptare a acestui regulament printr-o hotarare de Consiliu Local. Fiind un act cu caracter normativ, este nevoie de o dezbatere publica pe tema asta si exista o procedura de dezbatere, deci vom putea adopta hotararea cam peste doua luni. La finalul lunii februarie, cine vrea sa aplice aceasta hotarare va avea regulamentul local in fata consiliilor sa fie votat. Cel mai probabil din luna martie-aprilie se va putea aplica”, a declarat ILie Bolojan pentru HotNews.ro.

Primarul spune ca ridicarea masinilor va fi facuta de o firma a primariei, iar banii stransi din amenzi si taxa de recuperare a masinii vor fi folositi pentru amenajarea de noi parcari.

„Noi avem o entitate a noastra, cu trei masini de ridicat, proprietate a municipiului Oradea, si noi ridicam. Ridicarea de masini nu trebuie externalizata, in primul rand ca nu exista legitimitate. Daca ramane la Primarie, cetateanul stie cand i se ridica masina ca banii se duc la bugetul local. Altfel reactioneaza si altfel respecta decat atunci cand se duc la un privat. Din pacate, multe orase au fost practic niste afaceri, s-au cedat unor firme de casa, iar banii nu s-au intors la primarii. Noi, banii din taxe de parcare si amenzi de parcare ii introducem intr-un cont separat si se reinvestesc in parcari. Vom ridica masinile in Oradea, iar banii din aceste ridicari vor fi redirectionati pentru amenajarea de parcari”, a explicat Bolojan.

Acesta spune ca nu se vor face mai multe parcari, mai ales in zona centrala, pentru a atrage traficul, dar se vor face in cartierele de blocuri si vor fi eliberate trotuarele de masini, amenajandu-se acelasi numar de locuri noi de parcare.

Timisoara

Nicolae Robu, primarul orasului Timisoara, spune ca in 30 de zile va fi pregatit pentru aplicarea hotararii si de preferat ar fi ca acest serviciu sa fie prestat de primarie.

„Vom ridica masinile parcate neregulamentar cu atat mai mult cu cat s-a intamplat in Timisoara, in ultimii 2 ani, sa avem cateva situatii in care indivizi fara respect fata de ceilalti au parcat intr-o sfidare, complet aiurea, inclusiv incaurcand mijloacele de transport in comun. Evident ca trebuie sa fin intransigenti cu astfel de indivizi, trebuie sa instituim pedepse exemplare, care sa descurajeze astfel de practici. Pe de alta parte, in zonele in care nu exista posibilitati de stationare regulamentar, desigur si conduita pe care noi o vom adopta va fi una mai indulgenta. Nu as putea sa va spun daca avem mijloacele necesare in numar suficient pentru a putea ridica noi masinile. Optiunea numarul unu este sa facem noi insine ridicarea, prin firma primariei. In 30 zile ne vom putea pregati sa plicam hotararea. Nu mai poate intra in discutie in decembrie, la sedinrtele de Consiliu Local pe care le avem. In luna ianuarie vom avea in dezbatere si adoptare hotararea de Consiliu local care sa ne permita sa aplicam noile reglementari, ceea ce inseamna ca din februarie probabil ca vom putea sa le si aplicam”, a declarat Nicolae Robu pentru HotNews.ro.

Acesta spune ca in ceea ce priveste parcarea pe trotuar se va proceda nuantat.

„Si in privinta parcarii pe trotuar trebuie sa procedam nuantat. Sunt zone in care este absolut inadmisibil sa vezi masini pe trotuar si noi am fost nevoiti sa implantam stalpisori pentru a-i opri pe unii care nu respecta orasul, oricate avertisemnte le-am dat, ca noua nu ne place sa amendam oamenii. Nu s-au conformat. Pana la urma a fost nevoie sa trecem la restrictii de natura fizica, cum spuneam, cu stalpisor, si daca avem posibilitatea sa dam amenzi, le vom da. Dar iarasi, sunt zone in care trotuarul este suficient de larg si nu se produc inconveniente pentru pietoni, pentru cetateni si nici nu se afecteaza negativ aspectul zonei. Acolo putem sa toleram”, a explicat Robu.

  • Ce prevede Hotararea adoptata de Guvern in ceea ce priveste ridicarea masinilor paarcate neregulamentar pe carosabil:

Guvernul a aprobat joi o hotarare privind unele proceduri pentru ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar. In acest sens, Executivul a modificat si completat Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, astfel incat sa fie rezolvate problemele create de vidul procedural al aplicarii acestei masuri tehnico-administrative.

Principala noutate este ca ridicarea vehiculului este dispusa de Politia Rutiera, nu de firma care ridica masini sau de politia locala.

Politistul rutier o poate dispune ridicarea masinii in una din situatiile prevazute de art. 143 din Regulament, cand vehiculul stationeaza neregulamentar pe partea carosabila, respectiv:

– in toate cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;

– in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia „Stationarea interzisa” si a marcajului cu semnificatia de interzicere a stationarii;

– pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6m;

– in dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice;

– in pante si in rampe;

– in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia „Stationare alternanta”, in alta zi sau perioada decat cea permisa, ori indicatorul „Zona de stationare cu durata limitata” peste durata stabilita.

Masura nu va fi dispusa sau, daca a fost dispusa, executarea ei va inceta daca in vehicul este vizibila prezenta unor persoane. Conducatorul vehiculului este direct raspunzator in situatia in care prezenta unor persoane in vehicul nu este vizibila cu ocazia dispunerii sau punerii in executare a masurii tehnico-administrative.

De asemenea, aplicarea masurii nu se justifica in situatia unui vehicul care realizeaza actiuni de interventie sau misiuni care au caracter de urgenta.

Dispozitia de ridicare a vehiculului va cuprinde o serie de informatii relevante care pot proba prezenta vehiculului in locul din care a fost ridicat, necesitatea aplicarii masurii, dar si starea vehiculului inainte de ridicarea acestuia.

Actul normativ stabileste explicit operatiunile si regulile masurii tehnico-administrative:

– transportul la locul de depozitare se realizeaza in conditii care exclud deplasarea pe propriile roti a vehiculului ridicat;

– transportul la locul de depozitare nu se mai executa daca, pana la initierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezinta la locul ridicarii si este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. In acest caz, se suporta doar contravaloarea operatiunii de ridicare;

– depozitarea se face numai in spatii corespunzatoare, special amenajate de catre administratorul drumului public sau, dupa caz, de catre administratia publica locala;

– pe perioada depozitarii, vehiculele ridicate se afla in paza administratorului drumului public sau, dupa caz, a administratiei publice locale;

– administratorul drumului public sau, dupa caz, administratia publica locala raspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuarii operatiunilor de ridicare, transport si depozitare.

Vehiculul ridicat se restituie dupa ce se face dovada achitarii tarifului aferent operatiunii/operatiunilor efectuate, in baza documentelor care atesta proprietatea sau detinerea legala a acestuia.

Programul de restituire a vehiculelor depozitate in spatiile special amenajate se asigura prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.

Hotararea adoptatade Guvern aduce si o serie de modificari Regulamentului in privinta parcarii pe trotuar, astfel ca stationarea vehiculului este posibila numai daca acel trotuar este amenajat in acest scop, prin marcaje si semnalizare corespunzatoare.

Amenajarea parcarii pe trotuar va fi posibila numai daca:

– se respecta culoarul destinat circulatiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor in vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m latime;

– accesul vehiculelor in parcare se realizeaza din partea carosabila;

– pozitionarea vehiculelor in parcare nu stanjeneste circulatia pe prima banda sau pe pistele amenajate.

Nu se pot amenaja parcari pentru autovehicule, pe trotuar, la mai putin de 10 m de intersectii, statii ale mijloacelor de transport in comun sau treceri pentru pietoni.

Forma postata in dezbatere publica poaate fi consultata aici.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro