Sari direct la conținut

De ce nu are ursul unde sa-si parcheze coada

Saptamana Financiara

Municipalitatea bucuresteana a colectat 6,2 milioane dolari din taxele pentru parcarile de resedinta, dar nu a amenajat nici macar o singura parcare in 16 ani! Situatia nu e mult mai roz nici in alte mari orase ale tarii.

Stiti ce zice un bucurestean ajuns pe Luna? „Maaarfa: ce de locuri de parcare!”. In Bucuresti sunt inmatriculate circa 500.000 de autoturisme. Pentru acestea, sunt disponibile doar 57.921 de locuri de parcare individuale, toate ramase de pe vremea impuscatului. Adica un loc de parcare la 8-9 masini.

16 ani de frecare a mentei

Actualul edil al Capitalei, Adriean Videanu, a promis ca va amenaja 3.000 de parcari de resedinta in decursul mandatului, iar primariile de sector au si ele planuri indraznete, totalizand cateva sute de parcari. E ca si cand i-ai da firimituri unui lup hamesit. Pe de alta parte, parcarile „lui Videanu” se vor face cu bani impru-mutati de primarie, pe care ii vor a-chita toti cetatenii Capitalei.

Asta dupa ce administratia locala a colectat de la posesorii de autoturisme aproximativ 6,2 milioane dolari, in 16 ani, doar din taxa pentru locul de parcare. Banii ar fi fost suficienti pentru amenajarea a circa 20.000 de noi locuri de parcare. Dar sumele au fost, evident, deturnate.

Situatia nu sta diferit nici in alte mari orase ale tarii. La Timisoara, de pilda, s-au colectat aproape 4,5 milioane de dolari in ultimii opt ani si s-au amenajat doar 1.228 de parcari. La Cluj, numarul locurilor noi de parcare amenajate anual a fost… invers proportional cu suma taxelor colectate. La Brasov, parcul auto a crescut de peste cinci ori in ultimii 15 ani, ajungand la 135.000.

Brasovenii nu platesc taxe pentru parcarile de resedinta, iar municipalitatea nici nu le cunoaste numarul – abia acum a trecut la inventarierea acestora. Situatia e asemanatoare la Iasi si Craiova.

Din taxe… se vopsesc garduri

La ora actuala, in Bucuresti ar fi nevoie sa se amenajeze 450.000 de noi parcari de resedinta. Estimarea ii apartine lui Stefan Pirpiliu, seful Comisiei de Transporturi din Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB). Numarul total al locurilor de parcare amenajate legal si inregistrate ca atare este de 57.921. Toate exista de dinainte de 1990.

In ultimii 16 ani, s-au creat doar locuri de parcare in conditii ilegale, prin ocuparea spatiilor verzi dintre blocuri. Numarul parcarilor ad-hoc este apreciat la 40.000.

Cel mai mare deficit se inregistreaza in sectorul 1, care dispune de numai 2.850 de parcari de resedinta „cu acte”. In sectorul 2 exista 5.660 locuri de parcare, in sectorul 5 – 6811, in sectorul 4 – 8.600, iar sectoarele 6 si 3 au cate 17.000 de parcari.

La acestea se adauga 3.024 de locuri de parcare de utilitate publica, in principal in zona centrala a Capitalei, administrate de firma Dalli Exim SA. Alte 300 de locuri de parcare in zonele periferice sunt gestionate de societatea Prestari Servicii SA, din subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si aproximativ 1.300 de locuri de parcare sunt de utilitate privata.

Ne-am interesat care a fost destinatia sumelor colectate pana in prezent in contul taxei pe locul de parcare. Cornel Pieptea, directorul adjunct al Administratiei Domeniului Public (ADP) sector 6, spune ca o parte din bani sunt folositi pentru finantarea ADP, iar o alta parte pentru intretinerea parcarilor existente.

Intretinerea ar consta in delimitarea spatiilor intre locuri, vopsirea gardurilor, marcarea si amplasarea de indicatoare. „Daca mai raman bani, in mod automat sunt utilizati pentru amenajarea de noi locuri de parcare”, se pune chezas dl Pieptea. Oricum, bani nu raman nicicand dupa atatea finantari proprii si infrumusetari ale parcarilor existente…

Autoritatile sustin ca au nevoie de 2.000 RON pentru amenajarea unui loc de parcare cu asfalt sau de 4.000 RON pentru o parcare ecologica, cu dale prin care creste iarba. Dar cheltuielile se reduc foarte mult atunci cand se amenajeaza mai multe locuri de parcare in aceeasi locatie, distribuindu-se cheltuielile cu studiul de fezabilitate, proiectul, autorizatia etc.

Articol integral in Saptamana Financiara

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro