Deputatii pregatesc schimbarea regulamentului Camerei – Valeriu Zgonea, revocat din functia de presedinte doar la propunerea liderului grupului PSD/ Ludovic Orban: "PSD este pregatit sufleteste pentru schimbarea majoritatii"
Regulamentul Camerei Deputatilor urmeaza sa fie schimbat, iar una dintre modificari presupune ca presedintele Camerei sa nu poata fi revocat din functie decat la propunerea scrisa a liderului grupului parlamentar din care face parte si nu la propunerea majoritatii. Practic, revocarea presedintelui din acest moment Valeriu Zgonea s-ar putea face numai la propunerea scrisa a liderului grupului PSD – in prezent, Marian Neacsu. Proiectul de hotarare privind modificarea Regulamentului este primul punct pe ordinea de zi a sedintei de plen a Camerei Deputatilor de miercuri, acesta avand raport de adoptare din partea Comisie de Regulament.
- Vezi in material si ce modificari sunt aduse cu privire la starea de incompatibilitate a deputatilor
Ludovic Orban, liderul deputatilor liberali, a comentat joi ca social-democratii sunt „oarecum pregatiti sufleteste” pentru pierderea majoritatii parlamentare, insa doresc sa il „fixeze” pe Valeriu Zgonea la sefia Camerei.
„Principalul dezacord, in afara de chestiunea legata de imunitatea parlamentara, pe care l-am avut la Regulamentul Camerei Deputatilor a fost incapatanarea PSD in a se crampona de articolul care prevede modalitatea de schimbare a presedintelui Camerei Deputatilor, ceea ce mie mi-a aratat ca ei sunt oarecum pregatiti sufleteste pentru situatia schimbarii majoritatii parlamentare si incearca sa si-l fixeze pe Zgonea si in conditiile in care va exista o majoritate parlamentara care va dori schimbarea lui Zgonea”, a afirmat Orban, joi, citat de Agerpres.
La randul sau, copresedintele PNL, Vasile Blaga, a sustinut ca, daca actuala opozitie va reusi sa construiasca, in Parlament, o noua majoritate, este „logic” sa preia si conducerea celor doua Camere ale Parlamentului. „Cum sa ajungi la guvernare daca nu ai majoritati in cele doua Camere? Daca ai majoritati in cele doua Camere sigur ca logic trebuie sa si conduci cele doua Camere. Nu s-a mai vazut in democratie ca sa conduca opozitia Parlamentul. Unde ati mai vazut?”, a afirmat Blaga.
De precizat ca, in baza regulamentului pe care deputatii PSD vor acum sa il schimbe, a fost revocata in iulie 2012 Robert Anastase, cand USL a format o noua majoritate parlamentara in urma negocierilor, iar Valeriu Zgonea a fost ales atunci presedinte.
Concret, in prezent, in Regulamentul Camerei art 25 suna astfel:
„Art. 25:
Presedintele Camerei Deputatilor si orice alt membru al Biroului permanent pot fi revocati inainte de expirarea mandatului, cu votul majoritatii deputatilor. Votul este secret si se exprima prin buletine de vot in cazul presedintelui Camerei Deputatilor si prin bile in cazul celorlalti membri ai Biroului permanent. Propunerea de revocare se face in scris si este insotita de semnaturile initiatorilor.”
Modificarea propusa de proiect:
„Art 25 – Presedintele Camere Deputatilor paote fi revocat inainte de expirarea mandatului, cu votul majoritatii deputatilor prezenti, cu asigurarea covrumului legal. Votul este secret si se exprima prin bile. Propunerea de revocare se face in scris de catre liderul grupului parlamentar caruia ii apartine presedintele.”
Se propune de asemenea ca alin (1), (2), (3) si (7) sa fie abrogate precum si modificate alin. (4) si (6):
In prezent, art. 26 suna astfel (avand prevederi care au fost declarate neconstitutionale potrivit deciziei 602 din 14 noiembrie 2005 a Curtii Constitutionale):
Art. 26:
(1) Revocarea din functie a presedintelui Camerei Deputatilor poate fi propusa, cand se schimba majoritatea politica din Camera Deputatilor, de catre majoritatea deputatilor. *)
(2) Revocarea din functie a presedintelui Camerei Deputatilor poate fi propusa si la cererea a minimum o treime din numarul total al deputatilor, in una dintre urmatoarele situatii *) :
*) Declarat neconstitutional prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 602 din 14 noiembrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.027 din 18 noiembrie 2005; si-a incetat efectele juridice in data de 2 ianuarie 2006, conform art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
a) incalca prevederile Constitutiei Romaniei;
b) incalca grav sau in mod repetat prevederile Regulamentului Camerei Deputatilor sau ale Regulamentului sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului.
(3) Revocarea presedintelui Camerei Deputatilor poate fi ceruta de grupul parlamentar care l-a propus.
(4) **) Propunerea de revocare se depune la Biroul permanent, care verifica, din punct de vedere formal, indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) , (2) , (3) si (7) , dupa caz, urmand ca acesta sa introduca in proiectul ordinii de zi a urmatoarei sedinte de plen propunerea de revocare. Dezbaterea asupra propunerii de revocare se va realiza cu respectarea prevederilor art. 229*) . Dezbaterea se realizeaza pe baza unui aviz consultativ al Comisiei juridice, de disciplina si imunitati, in legatura cu situatiile prevazute la alin. (2) lit. a) si b) .
*) Art. 227 a devenit, prin renumerotare, art. 229.
**) Declarat neconstitutional prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 602 din 14 noiembrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.027 din 18 noiembrie 2005; si-a incetat efectele juridice in data de 2 ianuarie 2006, conform art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
(5) Presedintele Camerei Deputatilor caruia i s-a cerut revocarea nu poate conduce sedinta Biroului permanent sau cea a plenului in care se discuta revocarea sa. El va fi inlocuit prin votul Biroului permanent de unul dintre vicepresedinti.
(6) Daca propunerea de revocare este aprobata de plenul Camerei, se organizeaza alegerea unui nou presedinte, in conformitate cu prevederile art. 21.
(7) **) In cazul in care este revocat presedintele Camerei Deputatilor, la cererea majoritatii politice nou-formate, din randul careia a fost ales noul presedinte, aceasta va ceda o functie de vicepresedinte pentru tot restul legislaturii grupului parlamentar care a detinut functia de presedinte al Camerei Deputatilor, pentru a se respecta configuratia politica, in conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) . Functia de vicepresedinte, care este cedata, va fi stabilita prin renegociere in interiorul majoritatii politice respective si va fi precizata in cererea de revocare inaintata Biroului permanent. In cazul in care noul presedinte ales apartine unui grup parlamentar din cadrul majoritatii politice care a propus revocarea, respectarea configuratiei politice se realizeaza prin renegociere in cadrul acestei majoritati.
**) Declarat neconstitutional prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 602 din 14 noiembrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.027 din 18 noiembrie 2005; si-a incetat efectele juridice in data de 2 ianuarie 2006, conform art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
Cum ar urma sa se schimbe:
„21. La articolul 26, alineantele (1), (2) si (3) se abroga.
22. La articolul 26, alineatele (4) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(4) Propunerea de revocare a presedintelui Camerei Deputatilor se depune la Biroul Permanent, care verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 25 si introduce in proiectul ordinii de zi a urmatoarei sedinte a Camerei propunerea de revocare. In cadrul dezbaterii asupra propunerii de revocare vor lua cuvantul liderul de grup care a cerut revocarea si, la cerere, cate un reprezentant al celoralalte grupuri parlamentare si presedintele Camerei.
(6) Daca propunerea de revocare este aprobata de plenul Camerei Deputatilor se organizeaza alegerea unui nou presedinte, in conformitate cu prevederile art. 21″.
***
O modificare importanta este si cea referitoare la incompatibilitatile deputatilor
Fata de regulamentul aflat in vigoare astazi se va introduce posibilitatea ca un deputat aflat in incompatibilitate sa aleaga, in termen de 30 de zile, ce functie vrea sa pastreze – cea de deputat sau cea fata de care se afla in incompatibilitate.
Mai mult, procedura presupune si solicitarea unui punct de vedere din partea Agentiei Nationale de Integritate.
Mai exact, in prezent, art. 202 din Regulament prevede:
Art. 202
(1) Deputatul care se afla in una dintre incompatibilitatile prevazute la art. 198-200 va demisiona din functiile care sunt incompatibile cu mandatul de deputat in termen de 30 de zile de la data aparitiei cazului de incompatibilitate.
(2) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) deputatul care continua sa se afle intr-un caz de incompatibilitate este considerat demisionat din calitatea de deputat. Demisia se aduce la cunostinta Camerei Deputatilor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
In noul regulament, potrivit proiectului de hotarare, art. 202 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 202 – (1) Deputatul care, la data intrarii in exercitiul mandatului, se afla in una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute in Legea nr. 96/2006, republicata, cu modificarile ulterioare sau in alte legi speciale, are la dispozitie un termen de 15 zile pentru a notifica Biroul Permanent al Camerei Deputatilor cu privire la starea sa de incompatibilitate. Dupa expirarea acestui termen, deputatul va opta, in termen de 30 de zile, intre mandatul de deputat si functia ori functiile incompatibile, demisionand potrivit optiunii sale. Demisia deputatului se aduce la cunsotinta Biroului permanent al Camerei Deputatilor.
(2) – Deputatul care nu si-a exprimat optiunea potrivit prevederilor alin . (1) ramane in stare de incompatibilitate. Biroul permanent sesizeaza Comisia juridica, de disciplina si imunitati in vederea intocmirii unui raport, in termen de 15 zile, de la sesizare. Comisia solicita punctul de vedere al Agentiei Nationale de Integritate, care va raspunde solicitarii in cel mult 5 zile. Raportul comisie se inainteaza Biroului permanent, care va informa pe deputatul in cauza si va supune in prima sedinta a plnului Camerei un proiect de hotarare de constatare a starii de incompatibilitate si de incetare a mandatului.
(3) Deputatul aflat intr-o stare de incompatibilitate survenita in timpul exercitarii mandatului aduce la cunostinta Biroului permanent aceasta situatie, in scris, in termen de cel mult 15 zile de la data intervenirii acesteia. La implinirea termenului de 30 de zile de la notificare, prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(4) Deputatul se poate adresa Biroului permanent, in vedera clarificarii unei eventuale stari personale de incompatibilitate. Biroul permanent inainteaza solicitarea Comisiei juridice, de disciplina si imunitati, in vederea intocmirii unui raport. in termen de 15 zile de la sesizare. In cazul in care din raportul comisieireiese existenta unei stari de incompatibilitate, deputatul are obligatia ca in termen de 30 de zile sa opteze intre calitatea de deputat si functia sau functiile incompatibile. Prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(5) Prevederile referitoare la declararea starii de incompatiblitate prevazute la alin. 1-4 se completeaza in mod corespunzator cu cele ale Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale legii nr. 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative, cu modificarile ulterioare.
(6) In situatia in care Agentia Nationala de Integritate a finalizat un raport de evaluare privind existenta unei incompatibilitati a unui deputat, raportul de evaluare se comunica in termen de 5 zile de la finalizare persoanei in cauza, precum si Camerei Deputatilor, in conformitate cu art. 21 alin. (4) din Legea nr.176 /2010, cu modificarile ulterioare. Biroul permanent o instiinteaza de urgenta pe persoana in cauza, punandu-l la dispozitie o copie a raportului.”
***
Deputatii au mai avut o tentativa de a schimba regulamentul si luna trecuta, cand s-a declansat un adevarat scandal dupa fusese introdus un articol ce acord o adevarata „superimunitate” parlamentarilor.
Desi a prevederea aceea a fost scoasa pana la urma – Marian Neacsu a declarat atunci ca ea a fost pusa „din greseala” in textul regulamentului” – proiectul de hotarare a fost atunci respins.
In expunerea de motive, initiatorii – 66 membri ai grupului PSD si 13 membri ai grupului minoritatilor nationale – afirma ca „din pacate” dupa aparitia Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si senatorilor si completarile ulterioare adoptate prin Legea nr. 219/2013 „nu s-a adoptat o hotarare a Camerei Deputatilor de modificare si completare a prevederilor din Regulamentul Camerei Deputatilor”, astfel ca „exista numeroase articole in Regulamentul Camerei Deputatilor care sunt in contradictie cu prevederile din Legea nr. 96/2006, republicata. Nu au fost operate nici modificarile care ar fi realizat concordanta prevederilor regulamentare cu deciziile Curtii Constitutionale” se arata in expunerea de motive.
Vezi aici expunerea de motive, semnaturile initiatorilor si textul proiectului (si atasat)