Sari direct la conținut

Dezastru ecologic în Marea Neagră: Nava cargo Vera Su a început să se scufunde cu 3.000 de tone de uree la bord / Eșec total al autorităților bulgare

HotNews.ro
Nava cargo Vera Su a esuat pe coasta bulgara, Foto: Igor Lenkin / TASS / Profimedia Images
Nava cargo Vera Su a esuat pe coasta bulgara, Foto: Igor Lenkin / TASS / Profimedia Images

Vera Su, nava turcească aflată sub pavilion panamez ce a eșuat pe coasta bulgară în apropierea Rezervației Naturale Kaliakra pe 20 septembrie, se scufundă cu cele peste 3.000 de tone de uree aflate la bord, existând pericolul ca acestea să cauzeze o catastrofă ecologică în Marea Neagră, anunță Euractiv.

„Sala motoarelor este inundată. Există găuri în carena navei. Vaporul nu mai poate fi salvat, pot fi luate doar măsuri pentru recuperarea proprietății scufundate”, a anunțat Ventsislav Ivanov, director executiv al Administrației Maritime Bulgare.

Mai devreme în cursul zilei nava fusese inspectată de scafandri care au descoperit că ea este înfiptă pe fundul apei și că există puține șanse să poată fi salvată.

Autoritățile bulgare afirmă că speră să poată intra în cala navei pentru a scoate ureea dar că operațiunile sunt complicate de vremea rea.

Ureea este un îngrășământ folosit în agricultură care în contact cu apa de mare duce la o „înflorire” rapidă a fitoplanctonului toxic pentru viața marină. Experții avertizează că deversarea de uree în ape ar distruge habitatul delfinilor, rechinilor, a altor specii marine și a păsărilor protejate de lege.

Cronologia dezastrului Vera Su

Potrivit primelor cercetări ale procurorilor bulgari, nava a eșuat pe țărmul stâncos din apropierea Kaliakra după ce marinarul aflat de veghe a adormit.

Timp de 6 zile după accident autoritățile bulgare nu au întreprins nicio acțiune pentru a salva nava deși vremea era favorabilă pentru o operațiune de salvare.

Autoritățile de la Sofia au trimis nave de salvare la opt zile după eșuarea vasului dar acestea erau dotate cu echipament inadecvat pentru descărcarea ureei, aceasta începând să se scurgă în mare.

Operațiunile au eșuat în mod repetat, autoritățile bulgare negăsind soluții pentru salvarea navei, în pofida asigurărilor repetate date în acest sens încă de la sfârșitul lunii septembrie.

Printre problemele care au îngreunat misiunea de salvare a navei s-au numărat vremea proastă și țărmul stâncos din zonă.

Marina bulgară a încercat să stabilizeze nava cu ajutorul mai multor ancore uriașe dar se pare că nici această operațiune nu a avut rezultatul scontat.

Pe 30 septembrie ministrul bulgar al mediului Asen Licev dădea asigurări că o catastrofă va fi evitată.

„Reprezentanţii Ministerului Mediului se află la faţa locului şi vă garantez că indiferent ce planuri au făcut colegii din Ministerul Transporturilor, nu vom permite să fie provocate daune mediului înconjurător, să se creeze riscuri pentru sănătatea populaţiei şi să fie pusă în pericol zona protejată”.

Autoritățile așteaptă acum să vadă dacă proprietarul navei o va declara abandonată, potrivit site-ului local bnr.bg.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro