Dirijorul american Philip Mann si pianista Dana Borsan intr-un concert Ceaikovski & Chopin, la Sala Radio
Vineri, 10 martie 2017, ora 19.00, dirijorul american Philip Mann se va afla la pupitrul Orchestrei Naționale Radio, în cadrul unui concert Ceaikovski & Chopin la Sala Radio, care o va avea ca solistă pe cunoscuta pianistă Dana Borșan. Iar dacă Ceaikovski este unul dintre compozitorii preferați ai melomanilor, concertul din 10 martie propune două piese de rezistență ceaikovskiene: Poloneza din opera Evgheni Oneghin și o suită din Lacul lebedelor. Lucrarea concertantă care o va avea ca protagonistă pe Dana Borșan este Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Fr. Chopin.
Cu o excelentă reputație și o carieră în plină ascensiune pe scenele muzicale din Statele Unite, Europa și Asia, Philip Mann a fost dirijor asistent la Royal Concertgebouw Orchestra, la Filarmonica din Viena şi la Filarmonica din Berlin, a studiat şi a predat la Oxford, unde a câştigat competiţia pentru a deveni dirijor principal al Oxford University Philharmonia.
Solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio din anul 2000, Dana Borșan este astăzi o pianistă cu o capacitate și o tehnică interpretativă deosebit de rafinate, ceea ce îi asigură un loc binemeritat în elita pianisticii românești.
Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.
Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro , în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitas, în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio.
Dirijorul american Philip Mann se bucură în prezent de multă apreciere, atât pe continentul american cât şi în Europa sau Asia. În calitatea sa de director muzical al Orchestrei Simfonice din Arkansas a reuşit să creioneze o evoluţie artistică fără precedent acestui ansamblu, totodată s-au realizat înregistrări, construcţia unei noi săli de concert, lansarea unor noi şi interesante serii de concerte şi programe de excepţie.
A fost dirijor asistent la concertele Orchestrei din Cleveland, la Royal Concertgebouw Orchestra, la Filarmonica din Viena şi Filarmonica din Berlin. Următoarele sale proiecte vizează colaborări cu filarmonicile din Sofia, Busan, Voronezh, Orchestre Philharmonique de Radio France, Royal Scottish National Orchestra. A fost director artistic al Oxford City Opera şi Oxford Pro Musica Chamber Orchestra, a fost totodată dirijor al orchestrelor simfonice din Indianapolis, San Diego, Québec, precum şi al Festivalului Music in the Mountains.
Philip Mann a colaborat cu Midori, Joshua Bell, Dmitri Alexeev, Sharon Isbin, iar recent a colaborat cu Opera de Stat din Georgia, Orchestra Simfonică Naţională din Cipru, Orchestra Simfonică din Sarasota, Grand Rapids Symphony, a concertat la Lincoln Center’s Avery Fischer Hall şi Barbican Center în Londra.
A studiat şi totodată a predat la Oxford, unde a câştigat competiţia pentru a deveni dirijor principal al Oxford University Philharmonia. De-a lungul anilor a asistat dirijori celebri precum Franz Welser-Möst, Sir Simon Rattle, Leonard Slatkin, Jaime Laredo, Mario Venzago, Bramwell Tovey, Pinchas Zukerman.
Philip Mann a studiat cu Alan Hazeldine la Guildhall School of Music and Drama, cu Colin Metters la Academia Regală de Muzică şi Marios Papadopolous la Oxford Philomusica. Totodată, a lucrat cu Leonard Slatkin şi Orchestra Simfonică Naţională la Institutul de dirijat din cadrul binecunoscutului Kennedy Center şi cu Michael Tilson Thomas la New World Symphony. A beneficiat de îndrumările lui Esa-Pekka Salonen şi Jorma Panula la Cursurile de măiestrie ale Filarmonicii din Los Angeles şi de asemenea cu Robert Spano. Cu Imre Pallo, David Effron, John Poole, Thomas Bladner a studiat la Universitatea din Indiana, unde a fost numit şi profesor invitat pentru studii de dirijat, totodată fiind dirijor asistent al IU Opera Theater. La Conservatorul de Stat din Moscova a lucrat cu Alexander Vedernikov şi s-a mai perfecţionat cu Gustav Meir, Kenneth Keisler şi Robert Ward.
Artistul a absolvit cu rezultate excepţionale Colegiul de Arte Frumoase Herberger din Arizona, iar dintre premiile obţinute mai amintim: Premiul Communicator of the Year, PRSA Diamond Award Winner. De asemenea a beneficiat de bursa Karajan a Filarmonicii din Viena la Festivalul de la Salzburg.
DANA BORȘAN „… a cucerit inimile publicului prin interpretarea ei foarte expresivă şi temperamentală. Nu numai tehnica virtuoză dar în special dăruirea şi căldura i-au permis să se integreze în spaţiul unui fond orchestral bine pregătit”- Münchener Merkur
Solistă-concertistă a Societăţii Române de Radiodifuziune, Dana Borşan are o îndelungă şi fructuoasă colaborare cu Orchestra de Cameră Radio: în anul 2006 împreună au încheiat un proiect unic până acum în istoria muzicii româneşti Integrala concertelor pentru pian şi orchestră de W. A. Mozart, eveniment în premieră în viaţa noastră muzicală, materializat în concerte cu public, înregistrări speciale pentru fonoteca Radio şi un album de 8 CD-uri editate de „Casa Radio”.
În acelaşi areal al aprofundării universului mozartian s-a înscris şi Integrala Sonatelor pentru vioară şi pian de W. A. Mozart, concertizată într-o serie de recitalurile cu violonistul Alexandru Tomescu.
Născută la Cluj, artista a început studiul pianului cu profesorul Petru Florian la Liceul de muzică din oraşul natal şi apoi a continuat la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti cu profesorul Gabriel Amiraş. În 1992 a beneficiat de o bursă de studii la Academia de Muzică din Berlin la clasa profesorului Georg Sava. Pentru perfecţionarea artei sale interpretative, Dana Borşan a participat la cursurile de măiestrie susţinute de pianiştii Hans Leygraf la Academia de vară Mozarteum Salzburg şi Helene Boschi la Weimar.
Pentru pianista Dana Borşan, deţinătoare a numeroase premii la concursuri naţionale (1973, 1976, 1983, 1990) şi internaţionale – Varşovia 1975, Viena 1985, un moment decisiv în cariera sa l-a constituit dobândirea Premiului II şi a Medaliei de argint la una dintre cele mai importante competiţii internaţionale – Concursul Robert Schumann 1977 de la Zwickau. Interpretarea aleasă, controlul emoţional perfect, construcţia arhitecturală, au fost câteva dintre calităţile ce i-au adus acest premiu, la vârsta de 19 ani, propulsând-o în viaţa de concert internaţională. A participat la numeroase festivaluri, între care Aberdeen, Potsdam, Faenza, Bucureşti – Festivalul internaţional George Enescu şi Festivalul Dinu Lipatti, Cluj – Festivalul Mozart, etc.
În anul 2011, pianista a fost reinvitată să concerteze în cadrul Festivalului Internaţional Robert Schumann de la Zwickau – Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră de Brahms şi în cadrul Festivalului George Enescu – Concertul pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf.
Dana Borşan a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Bulgaria, Rusia, Slovacia, Franţa, Ungaria, Republica Moldova, Spania, Anglia, China, Irlanda, Franţa, Norvegia. Ea este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară. În ultimii doi ani a concertat deseori cu orchestre din Germania, Chişinău şi a susţinut recitaluri de pian în Germania, Franţa, Irlanda şi Norvegia.
Dana Borşan relevă sensurile profunde ale muzicii, găsind cele mai subtile nuanţe sonore pentru a da viaţă fiecărui opus. Până în prezent a apărut în peste 900 de concerte şi recitaluri propunând de fiecare dată programe interesante, cu repertorii diverse, adevărate provocări pentru oricare pianist. Repertoriul pianistei include peste 50 de concerte, precum şi programe consistente, atractive de recital şi de muzică de cameră. Deşi preferă creaţiile clasicismului vienez şi ale marilor romantici – Schumann, Chopin, Liszt, Brahms – artista are în repertoriu lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti – Concertele pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf, Moritz Moszkowski, Siegfried Matthus, Sigismund Toduţă.
Până în prezent, pianista Dana Borşan a realizat 16 apariţii discografice la casele de discuri: Eterna, KU Classics, Electrecord, Casa Radio. De asememea are peste 1600 de minute înregistrate la Radio România, emisiuni radio şi TV în România, Moldova, Germania, Ungaria.
Cronici elogioase consemnează multe din realizările acestei pianiste.
Criticii de specialitate au scris: „tehnica de mare clasă, adânca participare sufletească, intuirea stilurilor, ştiinţa etajării sonorităţilor, relevă uriaşul talent al artistei” – Adevărul literar şi artistic sau „Dana Borşan scoate muzica, emoţia, substanţa sufletească din pian … are un ton substanţial şi abundent, cultivă poezia sonoră…” – România liberă.
Pentru activitatea sa a fost distinsă cu premiile Uniunii Criticilor Muzicali (1991, 2006) şi cel al revistei Actualitatea muzicală (1998).
Prof. univ. dr. Dana Borşan conduce din 1990 o clasă de pian la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. Studenţii săi au obţinut numeroase premii la concursuri naţionale şi internaţionale, mulţi fiind admişi la studii de perfecţionare în instituţii muzicale renumite din întreaga lume şi afirmându-se în viaţa de concert – Toma Popovici, Alexandra Costin, Amalia Bonciocat, Rebeca Omordia, Andrei Licareţ, Alexandru Petrovici, Raluca Ouatu, Cătălin Dima.
Până în prezent a fost invitată să susţină cursuri de măiestrie în instituţii similare din Catania, Wuppertal, Essen, Weimar, Stuttgart, Paris, Cork şi Oslo şi să facă parte din juriile concursurilor internaţionale din Hong Kong, Oslo , Guerande (Franţa) şi România.