Disputa intre actrita Diana Dumbrava si Ion Caramitru: "Se comporta de parca teatrul ar fi mosia lui"
Actrita Diana Dumbrava il acuza pe Ion Caramitru, directorul Teatrului National din Bucuresti, ca i-a interzis accesul la auditia pentru un spectacol, in timp ce Caramitru spune ca fiecare actor crede ca i se cuvine totul, precizand ca artista nu se incadra in criteriile impuse de piesa, scrie Mediafax.
Diana Dumbrava, actrita a Teatrului National „I.L. Caragiale” din Bucuresti (TNB), spune ca Ion Caramitru, directorul institutiei, nu i-a permis, vineri, accesul la auditia pentru un spectacol pregatit la TNB de o echipa de artisti din Bulgaria.
„(…) herr Direktor al TNB Ion Caramitru (teatru in care se comporta de parca ar fi mosia lui) mi-a interzis personal dreptul de a participa la o auditie ‘inchisa’, bazata pe o lista dinainte stabilita, pe nu stiu ce criterii si fara niciun fel de transparenta. Motivul expus de dansul, cu martori, a fost, citez: ‘Nu esti pe tipologia si varsta personajelor. Nu intri!’. Dar pentru aceasta auditie nu s-a anuntat oficial nicio restrictie, de niciun fel, pentru niciun actor. Poate ca herr Direkor Ion Caramitru nu stie sau poate ca nu-l intereseaza care sunt drepturile actorilor angajati… Pana la urma, Regizorul (si nu Direktorul) este cel care decide daca esti potrivit(a) pentru rol – asta daca regizorul nu accepta sa i se faca distributia dintr-un birou, cum din pacate se cam intampla prin TNB (sunt si mici exceptii care au tot respectul meu: Radu Afrim, Alexandru Dabija, poate ca mai sunt si altii…). Post Scriptum 1: in acest caz este vorba de o doamna regizoare din Bulgaria care nu are cum altfel sa cunoasca cu adevarat actorii din TNB. Post Scriptum 2: Domnule Ministru al Culturii, aceste nesfarsite mandate ale Direktorilor trebuie sa fie limitate! Opriti-le!!!”, a scris Diana Dumbrava, pe contul sau de pe platforma de socializare Facebook.
De cealalta parte, contactat de agentia MEDIAFAX, Ion Caramitru a spus ca echipa de regizori si compozitorul acestui spectacol, care se va realiza la Teatrul National din Bucuresti, au fost joi si vineri in auditii.
„Noi am primit de la dansii o structura anume pentru distributie, o limita de varsta si o tipologie. Conform tuturor uzantelor auditiilor care se fac, sunt chemati cei care corespund cat de cat acestor portrete robot, sa zic ala, personajelor. Si noi am invitat si din teatru (TNB, n.r.) si din afara teatrului pe cei care corespundeau acelor criterii. De altfel, dansii au lasat distributia. Distributia feminina la cele trei roluri care sunt in spectacol este sub 30 de ani, distributia masculina, de asemenea, in jurul varstei de 27 pana in 32 de ani. Asta a fost cerinta expresa a regizorilor”, a declarat Ion Caramitru.
Acesta a precizat ca Diana Dumbrava „nu corespunde acestor criterii nici ca gen, nici ca varsta, nici ca tipologie”. „Si a venit cu pretentia sa intre in auditie fara sa faca parte din lista celor care erau asteptati. Asta ar fi fost pe de o parte un lucru care, daca s-ar fi petrecut, ar fi produs un precedent. Nu era o auditie pentru toata lumea, ci pentru un anumit tip de spectacol. Nu pot sa va dau mai multe amanunte despre cum este spectacolul, pentru ca are si alte specificatii anume, dar noi am adus la auditii, pentru 8 roluri, 30 de oameni, lista care a fost acceptata de artistii din Bulgaria de dinainte. Doamna se plange ca nu i-am permis eu sa intre sa dea proba, desi nu era pe lista respectiva. Este foarte simplu de facut acuzatii de acest gen. Este o anumita disciplina in teatru, nu poti sa vii la varsta pe care o are dansa (49 de ani, n.r.) sa joci un rol pe care regizorul vrea sa fie sub 30 de ani”, a explicat Ion Caramitru.
„Fiecare actor crede ca i se cuvinte totul si eu pot sa inteleg treaba asta, pana la un punct. Dar aici nu se mai poate discuta decat vizavi de ceea ce reprezinta piesa respectiva”, a adaugat Ion Caramitru.
Acesta a precizat ca vor mai fi asemenea auditii, in care regizorii vor cere anumite criterii, de varsta, de tipologie, de culoare de par, de culoare a pielii s.a.m.d. „E o conditie sine qua non. De altfel, la filme de exemplu, cand se cheama la auditii, se cheama de asemenea pe tipologie. Nu vin toti actorii din tara. Daca am fi facut o asemenea auditie, ar fi venit cateva mii de oameni. Sunt 4.000 de actori care nu au de lucru la ora asta”, a mai spus Caramitru.
Totodata, potrivit lui Ion Caramitru, doua dintre cele trei actrite selectate pentru distributia acestui spectacol sunt din TNB, iar una din afara institutiei. „Nemultumirile care sunt… Eu nu puteam sa-mi permit sa trec peste disciplina pe care ne-au cerut-o regizorii, care nici macar nu sunt romani”, a adaugat Caramitru.
Acesta a mai afirmat ca distributia spectacolului va fi publicata, luni. Prima repetitie pentru spectacol va avea loc in 15 martie, iar premiera este programata pentru 20 mai.
„Este un spectacol care a venit in turneu din partea asa-numitului Teatru Sfumato din Sofia, un teatru experimental, care lucreaza in special cu tineri. De altfel, in Teatrul National colaboreaza 236 de tineri, care nu sunt angajati ai teatrului si, in plus, avem si Programul 9G. Deci lucram foarte mult cu tinerii si deschidem usile cat putem de mult. Pe de alta parte, avem nevoie de angajati tineri, pe care incercam sa ii putem apropia, daca vom primi posturile care ne-au sosit teoretic, dar nu sunt finantate inca”, a explicat Ion Caramitru.
Titlul piesei care sta la baza acestui spectacol este „Medeea zilelor noastre”, o parafraza dupa celebrul personaj antic. „Piesa este scrisa de unul dintre cei doi regizori, care este si autor dramatic, si se inspira din niste realitati foarte crude ale lumii noastre comune, fosta comunista, in care femei de o anumita categorie fie isi parasesc copiii, fie ii vand, fie ii abandoneaza”, a mai spus Caramitru.