Sari direct la conținut

Esecul consultantilor politici (de Sorin Ionita)

Evenimentul Zilei

Sorin Ionita: „Cand se va scrie istoria partidelor romanesti dupa 1990, un capitol aparte va trebui dedicat palmaresului dezastruos al activitatii de consultanta politica”.

Este vorba de asa-zisele eminente gri fara o meserie precisa aflate in spatele cate unui partid, intr-o penumbra savant dozata ca noi sa credem ca ei sunt niste profesionisti ai castigarii si exerci-tarii puterii, posesori ai cheitei de control a opiniei publice, iar politicienii ar fi doar un material de lucru intersanjabil pentru acesti tehnocrati cinici si foc de destepti.

Ii stiti, ca nu sunt multi: de fiecare data cam aceiasi, rotindu-si loialitatea in functie de cine e cu mana pe buget. Imi amintesc cum, prin 1999-2000, domni care azi sunt in barca PSD vindeau gogosi analitice batraneilor neajutorati de la PNTCD, proiectandu-le grafice colorate pe pereti, cu rezultatul cunoscut.

O alta firma de consultanta, care i-a pierdut lui Nastase alegerile din 2004, a fost angajata de Tariceanu-PNL pentru actiunea de sinucidere numita „Referendum 2007”, unul dintre cele mai spectaculoase episoade de harakiri politic din regiune.

Cateodata sunt adusi lefegii straini, cu aura inexplicabila de mari specialisti, desi au in portofoliu mai multe esecuri decat succese, la ei acasa. Acestia sunt intr-adevar experti, dar intr-o singura privinta: taie factura suficient de repede incat sa-si ia talpasita inainte ca prapadul sa devina vizibil.

Va amintiti de telefoanele otravite ale PDSR, pregatite de Mitrea si Hrebenciuc cu niste americani? Sau de seminarul PSD de lunile trecute, cand nu stiu cine i-a adunat la Sinaia sa-i invete cum se castiga alegerile schimband culoarea pe steag?

Credeti ca la ora cand cititi aceste randuri celebrii Finky&Silby ai lui Tariceanu mai sunt in Bucuresti, dupa ce au ingropat PNL si, prin ricoseu, i-au urcat pe adversarii PD-isti de la 28% la 51% fara ca acestia sa faca nimica, in doar doua-trei luni? As paria ca sunt deja in Bahamas, rozandu-si lovelele de la Patriciu si cautand pe harta urmatorii fraieri.

Sa fie clar, marketingul politic e, in principiu, o activitate utila. Exista domenii unde politicienii pot fi consiliati de PR-isti, cum ar fi impachetarea de mesaje si sondarea (onesta) a opiniei publice.

Insa mitologia creata de filmele americane cu Robert Redford, ca politica ar fi doar un exercitiu de manipulare in care orice e posibil cu ajutorul unor consilieri machiavelici si prin controlarea mass-media, e o mare exagerare (dar e clar de ce ziaristii sunt atrasi natural de aceasta teorie conspirationista).

Altfel, la banii lor, Voiculescu si Nastase ar fi stapanit acum Romania prin rebranding; dar uite ca n-au reusit, desi au incercat. Impostura incepe atunci cand vine unul si-ti promite ca, daca tu esti maro inchis, el te vopseste in alb, iar lumea o sa si creada chestia asta.

Altfel spus, ca ar exista o tehnologie misterioasa a conducerii maselor si castigarii de voturi, aplicabila oriunde si oricand. Asta e o naivitate care tradeaza analfabetism cras si necunoasterea traditiei occidentale de 2.500 de ani, de cand se tot studiaza relatia complexa intre societate, politica si institutii.

De fapt, sfatuitorii pot ajuta doar cu mici trucuri de prezentare sau organizare. Contrar a ceea ce cred studentii care navalesc la facultatile de profil cu gand sa ajunga guru nationali, activitatea de PR consta 95% in efort de aranjare de evenimente si diseminare de brosuri.

Cam ca la agentiile de turism: daca stii unde vrei sa mergi si in ce perioada, ei te scutesc sa mai pierzi vremea cu telefoane si rezervari. Dar daca nu stii ce vrei, e putin probabil sa-ti inventeze ei de la zero o vacanta reusita.

Dupa ce principalele partide isi pun cat de cat la punct aceasta logistica, diferenta in competitie o vor face tot programele, credibilitatea candidatilor si flerul lor politic – adica acea calitate misterioasa numita leadership pe care nu ti-o poate vinde nimeni.

Sunt absolut uimit cum oameni smecheri si puternici ca politicienii nostri se lasa mereu tepuiti ca niste copii de acelasi grup de panglicari. Si cum platesc din greu ca sa fie mintiti frumos: aud ca pe la mijlocul saptamanii Geoana si Corlatean credeau sincer in estimarile ca votul va fi 50-50% si ca seful PSD e al doilea dupa Becali in increderea publica.

In fond, nici nu e vina consultantilor-impostori: atata vreme cat lumea cere horoscoape si dat in bobi, vor exista mereu ghicitori profesionisti gata sa faca un ban din asta. Dar poate ca e vremea ca toti cei care fac marketing politic real in Romania sa separe apele in interiorul profesiei si sa se delimiteze de baietii cu horoscoape.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro