Evaluarea Nationala 2015 Absolventii claselor a VIII-a incep luni examenele, cu proba scrisa la Limba si literatura romana. Modele de subiecte
Evaluarea Nationala incepe luni, 22 iunie, cu examenul la Limba si literatura romana. Absolventii claselor a VIII-a trebuie sa fie in sala de examen pana cel tarziu la ora 8:30, proba scrisa incepe la ora 9:00 si dureaza 2 ore. In acest timp, elevii vor avea de rezolvat subiecte structurate pe 2 mari cerinte, fiecare cu mai multe sub-puncte. Elevii vor fi asezati cate unul in banca si vor fi supravegheati de doi asistenti. Pentru rezolvarea subiectelor la Romana, elevii au voie sa foloseasca numai cerneala sau pasta de culoare albastra.
- UPDATE 22 IUNIE: Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana: elevilor le-a picat basmul – Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Luni incep examenele de Evaluare Nationala. Absolventii claselor a VIII-a vor sustine proba scrisa la Limba si literatura romana, examen care evalueaza competentele pe care le-au dobandit in invatamantul gimnazial.
Calendar Evaluarea Nationala 2015
22 iunie 2015Limba si literatura romana – proba scrisa
23 iunie 2015Limba si literatura materna – proba scrisa
24 iunie 2015Matematica – proba scrisa
26 iunie 2015Afisarea rezultatelor (pana la ora 16:00)
26 iunie 2015Depunerea contestatiilor (orele 16:00 – 20:00)
27 – 29 iunie 2015Rezolvarea contestatiilor
30 iunie 2015Afisarea rezultatelor finale dupa contestatii
Cum se va desfasura examenul la Limba si literatura romana
Examenul incepe la ora 9:00 si dureaza 2 ore, iar accesul elevilor in sali este permis pana cel tarziu la ora 8:30. Elevii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, potrivit metodologiei de examen.
Fiecare elev primeste o coala de hartie tipizata, pe care trebuie sa isi scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea in care sunt trecute in actul de identitate, si apoi sa completeze celelalte date de pe coltul care va fi lipit dupa ce profesorii distribuie subiectele in sala si dupa ce asistentii din sali verifica toate datele si semneaza in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata.
Fiecare elev va primi, in timpul examenului, atatea coli tipizate si ciorne marcate cu stampila scolii cate le sunt necesare. La fiecare coala primita, elevii trebuie sa completeze datele personale, in coltul care urmeaza sa fie lipit. Metodologia prevede ca „pentru lipirea coltului lucrarii se foloseste lipici sau acelasi tip de etichete autocolante, pentru toti elevii din unitatea de invatamant”.
Elevii sunt supravegheati de cate doi asistenti in fiecare sala de examen. Acestia sunt profesori care predau alta materie decat cea la care sunt examinati absolventii de gimnaziu. Un asistent sta in fata clasei, iar celalalt in spatele clasei. Ei sunt responsabili cu asigurarea ordinii si a linistii in sala, iar daca observa incalcari ale regulilor trebuie sa-l sesizeze pe presedintele comisiei de examen.
Din momentul in care subiectele sunt distribuite, niciun elev nu mai poate sa intre in sala de examen si niciun elev nu poate parasi sala, decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia, stipuleaza metodologia. Elevii care nu se afla in sala in momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai sustine Evaluarea Nationala in aceasta sesiune.
Metodologia precizeaza ca, in cazuri exceptionale, daca un elev se simte rau si solicita parasirea temporara a salii, este insotit de unul dintre asistenti, pana la intoarcerea in sala de clasa. Insa timpul alocat rezolvarii subiectelor nu se modifica si nu se prelungeste.
Elevii trebuie sa foloseasca numai cerneala sau pasta de culoare albastra, pentru scrierea raspunsurilor la subiecte, iar pentru trasarea schemelor si a desenelor – numai creion negru. La examenul de Matematica, absolventii de gimnaziu pot sa utilizeze instrumente de desen.
Elevii care vor sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. Metodologia prevede ca „in cazul in care unii elevi, din diferite motive – corectari numeroase, greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere – doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc alte coli tipizate”, iar colile folosite initial se anuleaza pe loc.
La expirarea celor 2 ore de examen, elevii predau lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit.
Elevii numeroteaza foile, sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini (de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, daca elevul a scris in total cinci pagini). Le predau apoi asistentilor lucrarile si semneaza pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini. Trei elevi raman in sala, pana la predarea ultimei lucrari.
Daca un candidat refuza sa predea lucrarea scrisa, atunci el este eliminat din examen si nu va mai putea participa la probele urmatoare.
Evaluarea si notarea lucrarilor se realizeaza de catre doi profesori, care lucreaza obligatoriu in sali separate. In cazul in care diferenta dintre notele date de catre cei doi evaluatori este de cel mult 1 punct, nota finala este media aritmetica a acestora, cu doua zecimale, fara rotunjire. Daca diferenta de note este mai mare de 1 punct, lucrarea este recorectata de alti doi profesori evaluatori, stabiliti de presedintele comisiei, iar nota acordata de acestia este nota finala. Sursa si detalii
Anul acesta, in clasele in care elevii dau examen, in salile in care se descarca si se multiplica subiectele, precum si in salile in care se evalueaza si depoziteaza lucrarile scrise ale elevilor – vor fi camere functionale de supraveghere video si audio.
Comisiile de examen sunt obligate sa verifice aceste inregistrari audio-video, prin sondaj, dupa fiecare proba scrisa. In cazul in care la aceasta verificare sunt sesizate nereguli, fraude sau tentative de frauda, dar si in cazul in care exista sesizari privitoare la nereguli, comisia trebuie sa verifice inregistrarile audio-video din toate salile de examen din acea scoala. In cazul in care un elev este prins astfel ca a copiat, el primeste nota 1. Sursa si detalii
Lista lucrurilor interzise pentru elevi si profesori
„Se interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la elevi, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul elevilor, fonduri care au ca destinatie asigurarea meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unitatile de invatamant sau din centrele zonale de evaluare„, se arata in metodologie.
Elevii NU au voie sa:
- intre in sala de examen cu niciun fel de lucrari: manuale, dictionare, notite, insemnari
- intre in sala de examen cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, cu telefoane mobile sau casti
- intre in examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacose, posete
- sa aiba asupra lor, „in obiectele de imbracaminte sau incaltaminte, in penare si altele asemenea sau in bancile in care sunt asezati in salile de examen, orice fel de lucrari: manuale, carti, dictionare, culegeri, formulare, memoratoare, notite, insemnari, rezumate, ciorne sau lucrari ale altor candidati”.
- sa vorbeasca intre ei sau cu exteriorul, sa copieze, sa transmita materiale care permit copiatul sau sa schimbe intre ei foi din lucrare, ciorne, notite sau alte materiale
Ce li se intampla elevilor care fac lucruri interzise:
- Elevii care incalca aceste reguli sunt eliminati din examenul respectiv si primesc nota 1 pe lucrare, indiferent daca au copiat sau au incercat sa copieze, indiferent daca au folosit sau nu materialele interzise cu care au fost prinsi si indiferent daca aceste copiute/telefoane au fost introduse de ei in sala de examen sau de alti candidati.
Profesorii supraveghetori NU au voie sa:
- intre cu telefoane mobile sau mijloace electronice de calcul sau de comunicare in sala de examen
- intre cu ziare, carti sau reviste in salile de examen
- ei trebuie sa puna telefoanele si celelalte materiale cu care nu au voie in examen intr-o punga, cu un biletel pe care isi noteaza numele, care va fi pastrata intr-o sala special stabilita pentru depozitarea obiectelor personale.
- nu au voie sa le permita elevilor sa comunice intre ei sau cu exteriorul, sa schimbe intre ei lucrarile sau ciornele si au obligatia sa sesizeze presedintele comisiei cu privire la orice incalcare a metodologiei
- faca modificari ale subiectelor sau ale baremelor de evaluare si de notare
- le dea elevilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor sau sa le furnizeze acestora rezolvarea subiectelor
- le permita altor persoane sa le dea candidatilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor, sa le furnizeze acestora materiale care contin rezolvarea partiala sau integrala a subiectelor
Ce li se intampla profesorilor care incalca regulile:
- incalcarea regulilor metodologiei constituie abatere disciplinara
- in cazul profesorilor care le dau rezolvari elevilor, comisia sesizeaza in scris organele de cercetare penala
Potrivit legii educatiei, sanctiunile disciplinare sunt:
- observatie scrisa
- avertisment
- diminuarea salariului de baza, cumulat, cand este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control, cu pana la 15%, pe o perioada de 1-6 luni
- suspendarea, pe o perioada de pana la 3 ani, a dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii didactice superioare sau pentru obtinerea gradelor didactice ori a unei functii de conducere, de indrumare si de control
- destituirea din functia de conducere, de indrumare si de control din invatamant
- desfacerea disciplinara a contractului individual de munca
Ce este nou in programa de examen la Limba si literatura romana
Ministerul Educatiei a modificat in august 2014 si programa de examen la Limba si literatura romana si la Matematica. Noua programa de examen la Limba si literatura romana introduce printre cunostintele evaluate trasaturile specifice genuluidramatic „in opere literare studiate sau in texte la prima vedere” (in fosta programa erau specificate doar genurile epic si liric), trasaturile speciilor literare romanul, doina populara, balada populara, pe langa schita, basmul popular, pastelul, fabula si nuvela, care erau trecute si in programa veche. Sursa si detalii
In plus fata de vechea programa de examen, apar: „semne de punctuatie: punctul, virgula, doua puncte, ghilimelele, linia de dialog, semnul intrebarii, semnul exclamarii, cratima, punctul si virgula, linia de pauza; – semne ortografice: cratima, punctul;” Amintim ca, in ultimii ani, au fost frecvente cerintele de tipul: „explica rolul virgulei in secventa…” / „Explica rolul semnului exclamarii in secventa…”
Elevilor li se poate cere la examen „redactarea unor texte argumentative (sustinerea preferintelor si a opiniilor)„, se arata in noua programa. [Si aceasta cerinta este una des intalnita in subiectele ultimilor ani. De exemplu: „Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte in care sa-ti prezinti opinia despre semnificatia mesajului…” – cerinta in subiectele din 2014 – n.red.] (Sursa)
Programa de examen prevede ca elevii trebuie sa cunoasca pentru Evaluarea Nationala si „propozitia subordonata circumstantiala conditionala, concesiva, consecutiva„.
In consecinta, toata programa scolara pentru clasa a VIII-a devine programa de examen pentru Limba si literatura romana valabila la Evaluarea Nationala 2015.
Pe scurt, in plus fata de anii trecuti, Ministerul introduce in programa de examen urmatoarele:
- speciile literare: romanul, balada
- genul dramatic
- propozitia subordonata circumstantiala conditionala;
- propozitia subordonata circumstantiala concesiva;
- propozitia subordonata circumstantiala consecutiva. (Sursa)
Descarca de mai jos modelele de subiecte si baremele pentru Evaluarea Nationala 2015 (Sursa):
Limba si literatura romana – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura romana – Barem
Matematica – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura germana materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura germana materna – Barem
Limba si literatura italiana materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura italiana materna – Barem
Limba si literatura maghiara materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura maghiara materna – Barem
Limba si literatura rromani materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura rromani materna – Barem
Limba si literatura sarba materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura sarba materna – Barem
Limba si literatura slovaca materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura slovaca materna – Barem
Limba si literatura ucraineana materna – Model de Subiecte Evaluarea Nationala 2015
Limba si literatura ucraineana materna – Barem
Citeste si: