Sari direct la conținut

Expozitia "Imaginarul colectiv ca rezultat al selectiei naturale" a artistului Catalin Rulea vernisata la Iasi

HotNews.ro
Catalin Rulea: Imaginarul colectiv, Foto: Afis expozitie
Catalin Rulea: Imaginarul colectiv, Foto: Afis expozitie

Artistul Cătălin Rulea, co-autor al expoziției „Totul e regizat” (10 nov. 2016 – 13 ian. 2017) de la Muzeul Naţional de Artă Contemporană, îsi continuă proiectul sub forma unor expoziţii în mai multe orase din tară. Prima dintre acestea se deschide vineri, 27 ianuarie, ora 18:00, la Borderline Art Space din Iaşi, unde lucrări având ca tematică şi inspiraţie imaginarul mass media vor fi expuse sub titlul „Imaginarul colectiv ca rezultat al selecţiei naturale”.

„Mass-media pune constant accent pe importanța adevărului. Expoziția își propune să urmărească modul în care se mass-media se folosește de imagini pentru a impune o anumită interpretare. Dacă majoritatea oamenilor ajung să creadă un lucru, acesta devine adevăr în imaginarul colectiv. Prin distorsiunea acestui proces, se poate deseori întampla ca un neadevăr să se transforme în axiomă, devenind punct de plecare al unor alte teorii și interpretări. Poate de aceea, cuvântul anului 2016 a fost desemnat „post-truth”, pe care eu îl traduc ca pe un adevar alternativ, menit să camufleze informația sau să o reinterpreteze în folosul unei părți.” (Cătălin Rulea)

În cadrul aceluiasi proiect, în data de 17 martie, va fi pusă în scenă si piesa de teatru (re-enactment) „Răpirea din Irak”, regizată de Ioana Păun, cu actorii Maria Popistaşu, Alec Secăreanu şi Paul Dunca.

Alexandru Bălăşescu: Argument curatorial

Trei jurnaliști ținuți ostatici în Irak de oameni mascați. O fetiță subnutrită din Sudanul devastat de foamete, luptându-se să rămână în viață sub ochii pofticioși ai unui vultur. Un tânăr cu un pistol, cu degetul de la cealaltă mână îndreptat acuzator spre cer. Ce face ca o imagine să dureze? Să fie calitatea estetică sau mesajul peren cel care o înscrie în imaginarul colectiv? Și unde rămâne ea? Există cu adevărat memoria colectivă?

Cătălin Rulea explorează aceste întrebări într-o serie de desene, un triptic și o instalație, invitând privitorul să-și amintească și să-și reconsidere poziția vizavi de subiect, în timp ce are în față imaginile considerate iconice.

În era Snapchat, Instagram și social media, există imagini care devin mai semnificative și demne de ținut minte decât altele? Astăzi, suportul material al imaginilor este absent, dar dispariția sa marchează, de fapt, omniprezența imaginilor în imaginarul nostru care este alimentat constant de pixelii ecranelor ubicue.

Artistul invită privitorul să exploreze memoria individuală și colectivă și să decidă dacă imaginile selectate și recreate artistic sunt prezente în imaginarul colectiv. Cu alte cuvinte, suntem rugați să evaluăm relația dintre memorie și imaginar: în timp ce memoria stochează pasiv orice, imaginarul selectează acele fragmente care sunt semnificative individual și colectiv pentru a fi un icon cultural activ. Aceasta ridică întrebarea: cine alege?

Cei mai mulți dintre noi am întâlnit imaginile prin intermediul ecranelor. Recrearea imaginilor pixelate în trei medii diferite, solidificarea icon-ilor imateriali adaugă un alt strat de semnificații.

Cătălin Rulea (n. 1979) este artist și muzician, membru fondator al Centrului de Introspecție Vizuală / Asociația PPLUS4 (activ între 2008-2013). Este activ pe scena de muzică alternativă și implicat în proiecte de teatru contemporan. A co-curatat Ars Telefonica în 2008, a expus la MNAC în 2016 proiectul „Totul e regizat” împreună cu regizoarea Ioana Păun. A realizat scenografii şi coloane sonore pentru piese ca Produse Domestice, Inamicul Poporului, Voi n-aţi văzut nimic, Capete înfierbântate, Nu ne-am născut în locul potrivit, Declar pe proprie răspundere. A realizat designul şi a participat în proiecte editoriale precum „Evacuarea Fantomei”, Ion Grigorescu „Omul cu o singură cameră”, precum și pentru Platforma de Teatru Politic.

Alexandru Bălăşescu este teoretician, antropolog, scriitor, cu numeroase colaborări în proiecte multidisciplinare (artă, arhitectură și urbanism). A predat la mai multe universități: Galatasaray Istanbul, American University in Paris, SNSPA Bucharest, RUW Bahrain, UC Center of Critical Theory in Paris, University of California, Irvine. Director Adjunct al ICR Istabul 2011-2013 – a inițiat și organizat o serie de expoziții și schimburi de artă contemporană între instituții locale precum SALT, IKSV, DEPO, FOTOGRAFEVI.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro