Facilitatile fiscale sustin activitatile de cercetare-dezvoltare
Criza economica si efectele ei inceteaza sa mai fie un subiect fierbinte in Romania in 2014. Economistii sunt mai optimisti in ceea ce priveste cresterea economica in Zona Euro. Stimulii luati in considerare pentru impulsionarea cresterii economiilor nationale sunt cresterea exporturilor si a investitiilor. In egala masura, cresterea fiscalitatii prin introducerea de noi taxe si proceduri administrative aditionale poate incetini cresterea economica.
In contextul economic actual, e in general dificil pentru stat sa gaseasca resurse pentru sustinerea competitivitatii sectorului privat.
Inovatia, care incurajeaza competitivitatea si productivitatea si genereaza noi locuri de munca, poate ajuta, dar bugetele sunt deja la limita, iar identificarea de resurse pentru sustinerea inovatiei se dovedeste a fi dificila, daca nu aproape imposibila.
Astfel, cautand resurse care nu sunt supuse restrictiilor vizand „ajutoarele de stat” impuse de catre UE si care nici nu sunt inregistrate la capitolul cheltuielilor bugetare (in mod declarat monitorizate atent), au fost identificate ca modalitate de stimulare a companiilor inovatoare deducerile si creditele fiscale. Din ce in ce mai mult, tarile in cautare de investitii strategice sunt dispuse sa foloseasca astfel de instrumente pentru a stimula dezvoltarea economica.
O politica fiscala coerenta poate genera crestere economica sustenabila daca este concentrata pe cercetare si inovatie. Companiile, insa, trebuie sa cunoasca si sa acceseze aceste stimulente in conditii avantajoase. De modul in care guvernele concep programele de stimulente fiscale, iar companiile ajung sa le acceseze, depinde nu numai consolidarea companiilor ci si cresterea economiei nationale.
Pentru a veni in sprijinul firmelor care se angajeaza astfel in eforturile de cercetare-dezvoltare, EY a pregatit si lansat la sfarsitul lui 2013 un Ghid International al facilitatilor fiscale, care sumarizeaza facilitatile fiscale acordate in legatura cu activitatile de cercetare-dezvoltare (C&D) in peste 34 de tari.
In Romania, companiile implicate in cercetare-dezvoltare sau cele care detin proprietatea intelectuala asupra unor active pot beneficia de doua facilitati fiscale:
a) Amortizarea accelerata a activelor (maximum 50% din valoare fiscala a activului poate fi amortizata in primul an de folosinta).
b) Deducerea suplimentara pentru cheltuieli eligibile aferente activitatilor de cercetare-dezvoltare majorata, din februarie 2013, de la 20% la 50%.
Cu un procent de 0,5% din PIB alocat C&D si un sistem de facilitati in curs de dezvoltare, Romania ocupa locul 48 in clasamentul celor mai inovative tari la nivel global.
Ghidul EY pune in evidenta faptul ca abordarile in ceea ce priveste facilitatile fiscale pot diferi destul de mult de la un stat la altul.
In Polonia, sistemul de facilitati fiscale ofera deduceri fiscale pentru centrele de cercetare-dezvoltare si cheltuielile cu noile tehnologii. Cu un procent de 0,8% din PIB alocat cercetarii-dezvoltarii si un sistem de stimulente in curs de dezvoltare, Polonia ocupa locul 49 in clasamentul celor mai inovative tari la nivel global in 2013.
In Ungaria, sistemul de facilitati fiscale cuprinde urmatoarele tipuri de facilitati: creditele fiscale – vizeaza multinationalele si pot scadea obligatiile fiscale cu pana la 80% anual pe o perioada de 10 ani; deducerea suplimentara de 100% a costurilor directe in cercetare-dezvoltare; reducerea taxelor privind contributia sociala si contributii la finantarea stagiilor de pregatire a cercetatorilor; scutiri de taxe cu 50% a venitului rezultat din drepturi de autor; toate costurile directe in cercetare-dezvoltare intr-un an fiscal sunt deductibile din baza de impozitare locala si baza de contributie a inovatiei. Cu un procent de 1,2% din PIB alocat cercetarii-dezvoltarii si un sistem de facilitati destul de bine articulat, Ungaria ocupa locul 31 in clasamentul celor mai inovative tari la nivel global.
In Cehia, sistemul de facilitati fiscale include deducerea costurilor de cercetare-dezvoltare si prevede o dubla-deducere a costurilor eligibile din cercetare-dezvoltare: deducerea costurilor operationale si o deducere speciala. Cu un procent de 1,8% din PIB alocat cercetarii-dezvoltarii si un sistem de facilitati fiscale coerent, Cehia ocupa locul 28 in clasamentul celor mai inovative tari la nivel global.
In Turcia, sistemul de facilitati cuprinde: deducerea cheltuielilor cu cercetarea-dezvoltarea, facilitati privind plata impozitului pe salariu, reducerea contributiilor pentru asigurari sociale, scutirea de la plata taxei de timbru.
Pentru deducerea cheltuielilor cu cercetarea-dezvoltarea, antreprenorii pot sa deduca pana la 100% din cheltuielile din baza de taxare si 20% din deprecierea activelor timp de 5 ani. Scutirea de taxe si TVA se aplica venitului rezultat din activitati de cercetare-dezvoltare si software in zonele cu baza tehnologica de dezvoltare. Impozitul pentru salariu se reduce cu 90% pentru cei care detin titlul de doctor si cu 80% pentru personalul implicat in cercetare-dezvoltare. Reducerea contributiilor pentru asigurari sociale este prevazuta pentru cei implicati in C&D sau proiecte de inovatie. Scutirea de la plata taxei de timbru se aplica contractelor si statelor de plata ale celor implicati in activitati de inovatie si C&D. Cu un procent de 0,8% din PIB alocat pentru C&D si in ciuda sistemului de facilitati atractiv, Turcia ocupa locul 68 in clasamentul celor mai inovative tari la nivel global.
Facilitatile fiscale pentru C&D pot fi un instrument eficient pentru a sprijini cercetarea in sectorul privat. Studiile arata ca, in functie de felul in care sunt concepute facilitatile fiscale, acestea pot creste sumele alocate cercetarii cu o suma egala cu media taxelor pe venit percepute de stat. Tarile pot sa invete unele de la celelalte ce functioneaza mai bine pentru a-si atinge obiectivele (comune sau specifice).
Ghidul EY este un sprijin pentru cei care doresc sa gaseasca relativ usor o descriere a facilitatilor fiscale implementate de o serie de tari in ceea ce priveste cheltuielile de cercetare-dezvoltare, precum si a procesului de aplicare si a criteriilor de eligibilitate pentru aceste facilitati. Astfel, firmele pot sa planifice dinainte modul in care isi structureaza activitatea – in cazul firmelor cu expunere internationala – sau sa cunoasca eventualele beneficii ale activitatii lor – pentru intreprinzatori.