Florin Iordache: Semnarea de către procurorul general a protocoalelor cu SRI a generat un conflict constituțional. Analizăm dacă sesizăm CCR
Deputatul PSD Florin Iordache a afirmat marți că este posibilă sesizarea Curții Constituționale privind un posibil conflict constituțional, generat de semnarea de către procurorul general a protocoalelor cu SRI. Iordache s-a referit atât la protocolul semnat în 2009 cât și la cel din 2016. În opinia sa, prin semnarea protocoalelor procurorul general a intervenit asupra Codului de procedură penală.
Deputatul PSD Florin Iordache a afirmat marți că este posibilă sesizarea Curții Constituționale privind un posibil conflict constituțional, generat de semnarea de către procurorul general a protocoalelor cu SRI. Iordache s-a referit atât la protocolul semnat în 2009 cât și la cel din 2016. În opinia sa, prin semnarea protocoalele procurorul general a adăugat la Codul de procedură penală.
Declarația lui Iordache a fost făcută în cadrul unei dezbateri pe marginea OUG 6/2016 privind protocoalele SRI cu alte instituții, la ședința Comisiei juridice:
„Din punctul meu de vedere protocoalele sunt inadmisibile, și modul în care procurorul general a semnat aceste protocoale sunt de natură să creeze un conflict constituțional. Și spun asta că ne gândim foarte clar să declanșăm un conflict constituțional datorită faptului că, prin semnarea procurorului general a acestor protocoale, și mă refer și la cel din 2009 și la cel din 2016 a venit să adauge la Codul de procedură penală. Dacă OUG 6 vine să stabilească anumite chestiuni în perspectiva deciziilor CCR, vă dau cel putin trei exemple prin semnarea acestui protocol care spuneți dvs că si-a produs efecte 3 luni. Dar cred că acest protocol – și cel din 2009 și cel din 2016 să puteri sporite SRI-ului transformându-l în organ de cercetare penală, chiar dacă SRI se referea la infracțiuni de siguranță națională. V-aș ruga pe dvs să vă uitați la art. 17 din protocolul din 2009 și la art 11 din prot din 2016 în care spune că SRI administrează probe în faza de urmărire penală – ceea ce adaugă la codul de procedură penală – astfel încât efectuează cercetări sau constatări tehnico-științifice, să îndeplinească acte care sunt în sfera de garanție a părților – art 27 respectiv 11, și de asemenea extinde sfera competenței SRI la orice fel de infracțiune așa cum este vorba la lit b a art 2 din protocolul din 2016 si art. 2 din protcolul din 2009.
Iată că prin semnarea acestor protocoale și de asta cred eu că este un fapt foarte grav, procurorul general a venit să adauge la Codul de procedură penală și a dat puteri sporite SRI transformându-l în organ de urmărire penală.
Noi analizăm dacă este necesar să sesizăm Curtea Constituțională. Dacă pe baza acestor efecte niste oameni, pe baza interpretărilor și faptului că organele de cercetare penală au fost din SRI, și ei sunt cei care au făcut expertize, traduceri, toate acestea sunt niște fapte foarte grave și trebuie să găsim, eu sunt pentru modificarea și adoptarea OUG 6 – chestiune care vizează ofițeri judiciari și buna desfășurare a procesului fără îndoială trebuie să rămână. Dar chestiunile care au vizat încălcarea dreptului omului și faptul că SRI a devenit organ de cercetare judiciară este inadmisibil și trebuie să reglăm prin articolele din lege. În perspectiva codului de procedură penală trebuie să dăm posiblitatea revizuirii acestor cazuri.”
Amintim că ministrul Justiției Tudorel Toader a demarat pe 27 august procedura de evaluare a procurorului general Augustin Lazăr.
„Decizia de demarare a procedurii de evaluare a procurorului general nu a venit nici din senin, nici circumstanțial. Am observat de-a lungul timpului și dvs cum Ministerul Public s-a îndepărtat treptat, treptat de la rolul constituțional. Eu am observat cum activitatea Ministerului Public s-a îndepărtat progresiv de la rolul de garantare a drepturilor și libertăților omului. Criteriile (de evaluare-n. red) sunt cele din lege, în maxim 30 de zile voi prezenta rezultatul. Nu spun acum că va fi pozitiv sau negativ. Voi face o radiografie și voi trage o concluzie”, a declarat Toader.
Anunțul a venit după ce a apărut informația potrivit căreia Parchetul General a semnat în decembrie 2016 două protocoale cu SRI.
Comunicatul Ministerului Public pe această tema din 24 august:
”Având în vedere dezbaterile publice privind protocoalele de cooperare încheiate în anul 2016 între Serviciul Român de Informații și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în continuarea comunicatului de presă din data de 18 iunie 2018, Biroul de informare şi relaţii publice este abilitat să aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele:
La data de 08.12.2016, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație a încheiat 2 protocoale cu Serviciul Român de Informații:
Protocol privind cooperarea pentru stabilirea condițiilor concrete de acces la sisteme tehnice ale Centrului Național de Interceptare a Comunicațiilor (NESECRET), publicat pe site-ul Ministerului Public.
Protocol privind organizarea cooperării între Serviciul Român de Informații și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin potrivit legii (clasificat secret de stat, nivel SECRET).
Cu privire la acest protocol arătăm:
Obiectul Protocolului se referă la cooperarea privind infracțiunile contra securității naționale, a infracțiunilor de terorism și a infracțiunilor săvârșite de cadre militare ale Serviciului Român de Informații, sesizarea parchetului cu privire la infracțiunile constatate de S.R.I. și comunicarea de informații în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991 privind securitatea națională a României, ale Legii nr. 14/1992 privind organizarea și funcționarea S.R.I. și ale Codului de procedură penală.
Protocolul și-a încetat efectele la 13.03.2017, prin acordul instituțiilor semnatare. La aceași dată, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a solicitat Serviciului Român de Informații să comunice dacă menține caracterul clasificat al documentului.
La 22.03.2018, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a inițiat demersurile pentru declasificarea protocolului și a solicitat S.R.I. acordul în acest sens.
Nu au fost comunicate informații publice cu privire la acest Protocol și nici nu a fost publicat întrucât nu a fost finalizată procedura de declasificare. Protocolul a fost transmis la data de 20.03.2018 Consiliului Superior al Magistraturii și ministrului justiției, care au fost informați și cu privire la inițierea de către procurorul general a demersurilor privind declasificarea documentului.”