Foștii președinti nu aveau voie să păstreze cadouri lei, perle sau cai. Cum poate Trump să accepte avionul de lux dăruit de Qatar
Președintele Donald Trump urmează să primească un avion Boeing 747 în valoare de 400 de milioane de dolari din partea familiei regale din Qatar. Gestul a atras critici, iar legalitatea și etica acceptării unui astfel de cadou de la un guvern străin este pusă la îndoială.
Atunci când sultanii au încercat să îi ofere președintelui Martin Van Buren cadouri somptuoase, acesta a făcut ceea ce prevede Constituția și a întrebat Congresul ce să facă, notează CNN.
Doi lei vii i-au fost oferiți lui Van Buren de sultanul Marocului la consulatul SUA din Tanger în 1839, iar sultanul Omanului a încercat să îi ofere „cai, perle și alte lucruri de valoare”, livrate de nave în 1840.
„Consider că este de datoria mea să prezint propunerea în fața Congresului pentru a lua măsurile pe care le consideră potrivite”, a scris Van Buren legiuitorilor după ce a explicat că a înțeles că astfel de cadouri erau împotriva legii.
Congresul i-a spus lui Van Buren că acele cadouri nu sunt în regulă. Leii au mers în cele din urmă la o grădină zoologică și caii au fost vânduți, potrivit Washington Post. Perlele Van Buren sunt în Smithsonian.
După logica lui Trump, Van Buren a fost „destul de prost”, remacă CNN.
Președintele american, care s-a săturat să se plimbe în avioane vechi de 40 de ani, dorește foarte mult să accepte de la familia regală din Qatar un Boeing 747 de lux, în valoare de 400 de milioane de dolari, care să devină Air Force One – indicativul de apel pentru orice avion care îl transportă pe președinte.
„Aș fi fost prost” să refuz
„Aș putea fi un prost să spun: „Oh, nu, nu vrem un avion gratuit”, a declarat Trump reporterilor luni.
„Noi dăm lucruri gratuite. Vom lua și noi unul”, a mai spus președintele american.
După încheierea mandatului lui Trump, când un nou set de avioane Air Force One, întârziat de mult, ar putea fi gata, avionul de lux va merge la colecția prezidențială a lui Trump.
Detaliile juridice sunt „încă în curs de elaborare”, a declarat luni Casa Albă. Qatar a declarat că nu a fost luată nicio decizie, iar Casa Albă insistă că un astfel de cadou nu ar influența deciziile prezidențiale.
CNN notează că există mai multe probleme majore cu planul lui Trump.
Probleme legale
Dacă Trump ar accepta un avion de lux, s-ar părea că aceasta ar încălca clauza emolumentelor din Constituție, care prevede foarte clar că un președinte trebuie să ceară permisiunea Congresului.
„Niciun titlu de noblețe nu va fi acordat de Statele Unite: și nicio persoană care deține vreo funcție de profit sau de încredere în subordinea acestora nu va accepta, fără consimțământul Congresului, vreun cadou, un emolument, un oficiu sau un titlu, de orice fel, de la vreun rege, prinț sau stat străin”, prevede Constituția SUA.
Trump a contestat Constituția în mai multe moduri de la preluarea mandatului și, în acest caz, poate apela la imunitatea suplimentară pe care Curtea Supremă a acordat-o președinților, la cererea sa, atunci când a fost urmărit penal anul trecut. De asemenea, el pare să creadă că, dacă Qatar oferă avionul Pentagonului, acest lucru i-ar putea oferi o anumită acoperire.
Probleme etice
„Această amestecare a intereselor sale financiare personale cu funcția de președinte a creat anumite probleme”, a declarat Jessica Tillipman, profesoară la Facultatea de Drept a Universității George Washington, pentru CNN.
„Există un motiv pentru care foștii președinți fie au renunțat la aceste interese, fie le-au pus într-o încredere oarbă, deoarece creează acele îngrijorări că un președinte ar putea acționa în interes propriu, nu în interes public”, a adăugat aceasta.
Dincolo de chestiunile juridice, sunt cele evidente etice, a spus Tillipman. Ori de câte ori Trump interacționează cu Qatar în timpul președinției sale, acest cadou va face parte din conversația publică.
„Știm că există un cadou, dar este un drum lung de parcurs în această președinție a lui Trump pentru a vedea dacă ar putea fi luat un fel de act oficial”, a spus aceasta.
Poate fi de încredere?
Pe lângă întrebările etice și juridice pe care le ridică acest lucru, este greu de crezut că Serviciul Secret va avea vreodată încredere într-un avion care a fost folosit de un guvern străin, consideră Garrett Graf, istoric prezidențial și autor al buletinului informativ „Doomsday Scenario”.
Graff a scris o carte în care documentează modul în care fostul președinte George W. Bush a petrecut opt ore la bordul Air Force One, singurul avion autorizat să intre în spațiul aerian al SUA atunci când națiunea era atacată.
O mulțime de măsuri de protecție se iau în jurul președintelui când zboară. Multe dintre detalii sunt clasificate, dar Graff a scris despre cât de impenetrabilă ar trebui să fie zona din jurul președintelui.
„Ideea de a pune în centrul tuturor acestor inele de protecție și comunicații securizate un avion care a fost sub controlul unui guvern străin de mai bine de un deceniu este inadmisibilă, atât din perspectiva contraspionajului, cât și din perspectiva securității fizice”, a scris Graff în buletinul său informativ.
