Sari direct la conținut

Google: Problemele gigantului internetului

HotNews.ro

Nu multe au fost companiile care au inregistrat o crestere atat e rapida precum Google, cel mai popular motor de cautare din lume. O asemenea ascensiune este indeajuns pentru a ridica semne de intrebare – atat justificate, cat si nejustificate. Iata cateva dintre cele mai delicate probleme carora compania americana a trebuit sa le faca fata in decursul rapidei sale dezvoltari.

Problemele cu presa

Retelele de televiziune, editurile si patronii de ziare sunt de parere ca Google a crescut pe spinarea lor fara sa le plateasca nici un ban. Pentru ca lucrurile sa fie si mai negre, recent, gigantul american a incheiat o serie de intelegeri cu unele din cele mai importante agentii de presa din lume, printre care The Associated Press (AP) si Agence France-Presse (AFP).

Astfel, Google News va difuza stirile mai devreme decat o vor putea face marea majoritate a jurnalelor si va elimina “duplicatele” – stiri preluate de editiile electronice ale ziarelor de la agentii.

Ceea ce este de necrezut este faptul ca oficialii Google nu si-au dat sema ca in acest mod vor da nastere la o multime de controverse.

Cineva de la Google ar fi trebuit insa sa stie ca AP este o cooperativa formata din 1.500 de ziare din Statele Unite, iar serviciile sale sunt folosite de 1.700 de cotidiene, saptamanale si reviste si de peste 5.000 de radiouri si televiziuni.

Eliminarea duplicatelor de pe Google News s-ar putea sa nu fie pe placul miilor de clienti ai The Associated Press, intrucat, practic, gigantul concureaza acum cu acestia.

Cenzura la Google

Compania a avut probleme si cu organizatia Amnesty International. Insa de alta natura. Google a fost acuzata ca a incalcat Declaratia Universala a Drepturilor Omului, deoarece a acceptat sa cenzureze rezultatele anumitor cautari efectuate de pe site-ul din China in urma unui acord cu autoritatile de la Beijing.

In dorinta de a intra pe piata web din China, compania americana a lansat o varianta a celebrului motor de cautare avand extensia .cn si a acceptat sa faca unele modificari in vederea cenzurarii rezultatelor anumitor cautari cum ar fi subiectul independentei Taiwanului sau al masacrului din Piata Tienanmen.

De asemenea, compania a cenzurat continut considerat ofensator la adresa monarhiei din Filipine. Federatia Internationala a Jurnalistilor a reclamat Google deoarece a instalat filtre pentru a bloca accesarea oricarui continut care ar putea aduce, in orice fel, atingere monarhiei din aceasta tara asiatica.

Protectia datelor personale

Unul din cele mai mari scandaluri din ultima vreme in care este implicata compania fondata in urma cu noua ani de Larry Page si Sergey Brin este legat de protectia datelor cu informatii personale despre utilizatorii sai. Se poate spune ca Google a devenit o banca, o banca ce pastreaza insa mai degraba informatii decat bani.

De exemplu, Google ar putea sa foloseasca aceste informatii pentru a oferi unei persoane servicii in functie de cautarile sale anterioare, dar si publicitate. De asemenea, aceasta ar permite companiei sa faca si mai multi bani de pe urma noilor sale servicii.

Din acest motiv, organismele europene care au atributii in protejarea datelor au trimis o scrisoare catre Google prin care se cere responsabililor acesteia sa justifice politica de retinere de informatii asupra utilizatorilor, timp de doi ani, in baza cautarilor online.

Cum va reactiona Google la o criza interna?

Marea intrebare este insa cum va reactiona Google in cazul in care succesele companiei din ultima vreme se vor intrerupe. Potrivit lui Eric Schmidt, presedintele Google, citat de The Economist, in cele din urma, toate companiile intra in situatii de criza.

Pana in prezent, in cazul companiilor care au dominat piata IT, problemele au venit din interior, nu din partea competitorilor. “In cazul Google, imi fac griji din cauza marimii companiei”, a spus Schmidt.

Numarul angajatilor a crescut intr-un ritm ametitor. Daca in iunie 2004, compania avea 2.292 de angajati, in luna iunie a acestui an numarul lor a ajuns la 13.789. Aceasta este insa si o arma concurentiala, avand in vedere ca Google angajeaza talente in mod preventiv, facandu-le astfel indisponibile pentru Microsoft si Yahoo!.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro