Sari direct la conținut

Guvernul discuta joi normele privind exercitarea profesiei de bona

HotNews.ro
Guvernul discuta joi normele privind exercitarea profesiei de bona

Guvernul discuta joi normele privind exercitarea profesiei de bona. Potrivit proiectului afisat in dezbatere, bonele ar putea fi obligate sa se acrediteze ca furnizor de servicii sociale, sa aiba atestat profesional, licenta, sa semneze un contrat cu parintii si sa respecte planul de activitati stabilit de parinti, anexa la contract, dar si sanctiuni pentru neindeplinirea sarcinilor.

Normele completeaza Legea nr.167/2014 privind exercitarea profesiei de bona.

Ce prevad normele

  • Licenta  de  functionare  se  acorda  in  baza standardelor minime de calitate pentru serviciile de ingrijire si supraveghere  a  copilului  pe timpul zilei acordate la domiciliu, aprobate in termen de 120 de zile prin ordin al ministrului Muncii si justitiei sociale.
  • Atestatul de  recunoastere  a  calificarii/dreptul  de  exercitare  a  profesiei  de  bona  pe teritoriul  Romaniei se  elibereaza  de Ministerul  Muncii  si  Justitiei  Sociale in  calitate  de autoritate  competenta.
  • Activitatea prestata de bona se supune controlului inspectiei sociale. „Pentru  neindeplinirea  corespunzatoare  a  atributiilor de  ingrijire  si  supraveghere  a copilului de catre bona care a incheiat un contract individual de munca, cu un furnizor  de servicii   sociale ,  sunt  aplicabile  sanctiunile  disciplinare  prevazute  in  regulamentul  de organizare  si  functionare  a  serviciului  social  elaborat  de  furnizorul  de  servicii  sociale  cu respectarea  regulamentului-cadru  de  organizare  si  functionare  prevazut  in  anexa  nr.2  la Nomenclatorul  serviciilor  sociale  aprobat  prin  Hotararea  Guvernului  nr.867 /2015  pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum si a regulamentelor – cadru de organizare si functionare a serviciilor sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Model al planului de activitati semnat de parinti si bona

Ingrijirea

Bona asigura nevoile fizice, emotionale si de sanatate ale copilului, precum si masurile corespunzatoare pentru satisfacerea acestor nevoi, igiena personala, supravegherea si mentinerea starii de sanatate, dupa cum urmeaza:

a) asigura un mediu securizant si functional pentru copil;

b) asigura un mediu sanatos, sigur si stimulativ pentru copil;

c) asigura un mediu de viata si climat adecvat dezvoltarii bio-psihosociale a copilului;

d) asigura copilului un mediu de viata adecvat dezvoltarii complexe si armonioase in cadrul familiei sale;

e) asigura pentru copil un mediu care il va sprijini in vederea intelegerii propriei culturi si in care copilul va fi valorizat si sustinut in dezvoltarea sa emotionala;

f) asigura un mediu psihic protectiv, folosind un limbaj calm si elevat, avand o abordare pozitiva;

g) respecta normele de igiena si activitatile specializate de ingrijire ale copilului cu dizabilitati;

h) respecta indicatiile de ingrijire ale copilului precizate de catre reprezentantul legal al acestuia;

i) asigura curatenia si igiena locuintei in situatia in care ingrijirea copilului are loc la domiciliul/resedinta acesteia;

j) asigura nevoia de intimitate si spatiul copilului;

k) raspunde nevoilor copilului tinand cont de religie, origine etnica, limba, cultura, dizabilitati si sexualitate;

l) tine cont de nevoile copilului, care include aspecte legate de sanatate, identitate, familie si relatii sociale, conduita, dezvoltare emotionala, comportament si deprinderi de ingrijire personala;

m) foloseste materiale referitoare la sanatatea si igiena personala, a copilului;

n) informeaza copilul cu privire la procesul propriei ingrijiri, in functie de varsta si capacitatea sa de intelegere;

o) nu aplica pedepsele fizice, precum si privarea copilului de drepturile sale de natura sa puna in pericol viata, dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala, integritatea corporala, sanatatea fizica sau psihica a copilului;

p) acorda primul ajutor in caz de imbolnavire/accidentare a copilului.

q) actioneaza in interesul superior al copilului;

Supravegherea

Bona protejeaza copilul fata de orice forma de abuz, neglijare, exploatare si deprivare pe perioada cat aceasta il insoteste sau supravegheaza; In acest sens:

a) insoteste copilul la spital pana cand sosesc parintii sau reprezentantul legal al copilului;

b) supravegheaza participarea regulata a copilului la procesul educativ si sprijina participarea deplina a copilului prin oferirea uniformei si echipamentului necesar, ajutorului la temele de casa, pentru a participa la excursiile scolare si alte activitati extrascolare;

c) supravegheaza copilul in petrecerea timpului liber si socializarea, prin care se respecta dreptul copilului la joaca si timp liber, conform optiunilor personale ale copilului;

d) supravegheaza copilul in timp liber, in care se poate odihni, relaxa sau participa la activitati de recreere si socializare, conform varstei;

Hranirea

Bona asigura pentru copil, cu sprijinul reprezentantului legal, o dieta care sa tina cont de nevoile de dezvoltare ale acestuia, precum si de preferintele sau specificul cultural si religios al copilului;

a)ofera copilului o alimentatie corespunzatoare din punct de vedere calitativ si cantitativ, tinand cont de varsta, nevoile si preferintele acestuia.

b) ofera copilului posibilitatea de a participa la alegerea alimentelor si a meniului zilnic, precum si in activitatile de pregatire si servire a mesei, pentru dezvoltarea deprinderilor pentru viata independenta;

c) asigura administrarea meselor, organizate in spatii adecvate cu o atmosfera de tip familial;

d) respecta meniurile stabilite cu reprezentantul legal al copilului, astfel incat sa se asigure o alimentatie echilibrata, in conformitate cu preferintele si nevoile biologice specifice fiecarei varste a copilului;

Insotirea Copilului la activitati recreative, culturale, artistice, sportive si scolare sau sprijinirea copilului pentru desfasurarea unor asemenea activitati

Bona asigura educatia non-formala si informala a copilului, prin realizarea urmatoarelor activitati:

a) desfasoara activitati educative non-formale corespunzatoare specificitatii etnice, culturale, religioase ale copilului tinand cont de opinia si cu participarea ne mijlocita a acestuia;

b) sprijina si promoveaza, pentru copilul cu dizabilitati, prin materiale si mijloace corespunzatoare asigurate de catre reprezentantul legal al copilului, educatia copilului, adecvata tipului dizabilitatii si/sau gradului de handicap si potentialului lui de dezvoltare;

c) incurajeaza copilul sa – si dezvolte pasiunile in stransa legatura cu domenii de interes corespunzatoare varstei si abilitatilor personale;

d) incurajeaza copilul sa acceseze oportunitati de dezvoltare a talentului, interesului sau pasiunilor lui;

e) asigura educatia non – formala printr-o paleta larga de activitati educative, care contribuie la dezvoltarea personalitatii copilului, la formarea si dezvoltarea abilitatilor de viata independenta, favorizeaza accesul la informatii – fiind complementara programului de educatie formala din scoala;

f) asigura fiecarui copil sprijin, adecvat pentru a avea acces, a se integra si a frecventa in mod regulat unitatea de invatamant;

g) asigura fiecarui copil conditii adecvate pentru pregatirea temelor scolare, cum ar fi: spatiu individual de studiu.

h) la solicitarea reprezentantului legal al copilului, urmareste pregatirea temelor scolare .

i) asigura un mediu in care educatia si invatarea sunt promovate;

j) incurajeaza si sprijina copilul sa participe la activitatile extrascolare organizate de unitatea de invatamant;

k) informeaza copilul potrivit varstei si gradului de maturitate, asupra oportunitatilor recreative si de socializare precum si asupra modului in care pot fi sprijiniti pentru a participa la acestea;

l) asigura copiilor oportunitati multiple de petrecere a timpului liber, de recreere si scializare, care contribuie la dezvoltarea fizica, cognitiva, sociala si emotionala a copiilor prin mijloace si materiale corespunzatoare asigurate de catre reprezentantul legal al copilului;

m) se implica activ in stimularea si dezvoltarea jocurilor copilului, cu materiale si jucarii adecvate varstei si sexului;

n)asigura o pondere adecvata a activitatilor de recreere-socializare a copiilor, inclusiv a perioadelor de somn si odihna, in cadrul programului zilnic al acestora;

o) incurajeaza copilul sa – si exprime opiniile si preferintele in proiectarea si derularea activitatilor din timpul liber. (In anumite situatii, copilul poate decide daca participa sau nu la activitatile de recreere – socializare organizate de bona);

p) ajutata copilul sa – si dezvolte relatii pozitive cu parintii/alti adulti importanti pentru el, cu copiii din unitatea de invatamant pe care o frecventeaza;

q) contribuie la dezvoltarea afectiva a copilului, prin comunicare verbala si non – verbala, prin activitati de socializare si evaluari pozitive;

r) ajuta copilul sa -si dezvolte aptitudinile, deprinderile si cunostintele necesare vietii de adult;

s) incurajeaza si sprijina copilul sa participe la desfasurarea activitatilor educationale necesare dezvoltarii optime si pregatirii pentru viata de adult, din cadrul familiei si sa-si asume responsabilitati conform dezvoltarii si gradului sau de maturitate

s) incurajeaza si sprijina copilul in activitatile de autoingrijire si autogospodarire;

t) informeaza copilul, potrivit varstei, gradului de maturitate si cu mijloace si materiale adecvate tipului dizabilitatii si/sau gradului de handicap, asupra oportunitatilor rcreative si de socializare, precum si asupra modului in care pot fi sprijiniti pentru a participa la acestea;

t) la solicitarea reprezentantului legal al copilului insoteste copilul cu dizabilitati la activitatile de abilitare/reabilitare care pot fi, dupa caz, rmatoarele: fizioterapie; kinetoterapie si masaj; logopedie, terapie psiho-motrica si de abilitate manuala si alte forme de terapii ;

u) la solicitarea reprezentantului legal al copilului insoteste copilul la activitatile culturale, artistice si sportive ale comunitatii;

Informarea reprezentantului legal cu privire la situatia copilului in fiecare zi

a) informeaza familia despre evolutia copilului;

b) comunica de urgenta reprezentantului legal al copilului orice situatie dificila si urgenta aparuta, legata de copil;

c) informeaza reprezentantul legal al copilului daca are suspiciuni in legatura cu existenta unei situatii de abuz sau de neglijare a copilului;

d) informeaza de urgenta reprezentantului legal al copilului orice modificare survenita in cadrul familiei sale, situatie care ar afecta exercitarea profesiei de bona si ar putea influenta ingrijirea copilului;

e) comunica ori de cate ori este nevoie cu reprezentantul legal al copilului.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro