INTERVIU "La o piesa buna te duci indiferent daca se joaca la National sau la Teatrul Apropo"
Prima editie a Festivalului National de Teatru Independent (care are loc in perioada 4-10 noiembrie la Bucuresti) „inseamna foarte mult intr-o tara ca a noastra, aproape toata vanduta, furata sau pierduta. Iar interesul pe care l-am starnit in presa, dar mai ales in randul creatorilor independenti, ne demonstreaza ca era timpul pentru un festival national de teatru independent”, spune, intr-un interviu pentru Hotnews.ro, actorul si regizorul Daniel Popa, directorul artistic al evenimentului. Daniel Popa spera ca, odata „pornit motorul”, cel mai important eveniment dedicat teatrului independent din Romania sa fie organizat anual si „de fiecare data in alt oras”. Desi constient ca „Mai sunt niste poduri de trecut, niste usi de deschis, niste camere de aerisit si niste minti de relaxat”, Daniel Popa crede ca „La o piesa buna te duci indiferent daca se joaca la National sau la Teatrul Apropo. Unde? Exact! Si publicul s-ar lasa atras si mai mult in asta de cultura pe care i-o tot intindem. Dar e greu sa ajungi la ei daca nu esti exploatator de aur.”
Ce inseamna acest festival in peisajul teatrului independent din Romania?
Inseamna foarte mult intr-o tara ca a noastra, aproape toata vanduta, furata sau pierduta. Iar interesul pe care l-am starnit in presa, dar mai ales in randul creatorilor independenti, ne demonstreaza ca era timpul pentru un festival national de teatru independent.
Aceasta este prima editie a festivalului. El va fi organizat anual, isi propune sa devina o traditie?
Ne propunem multe lucruri. Dar nu mai depinde numai de noi de acum. Noi am pornit motorul. Am vrea sa aiba loc anual si de fiecare data in alt oras.
Dontcrybaby la FNTI / Foto: Camelia Sirli
Cum au fost selectate spectacolele pe care le vedem in festival?
Am avut sase selectioneri care au avut o munca destul de grea. Au avut de vazut in 45 de zile 134 de spectacole. Trei dintre ei – Anca Ionita, Nicolae Mandea si Bogdan Budes – s-au ocupat de Bucuresti, iar ceilalti trei – Ioana Moldovan, Cristian Bajora si Peca Stefan – de tara. Selectionerii au ales in cele din urma 13 spectacole in concurs si 31 de spectacole in sectiunea off. Ne-am fi dorit ca toate spectacolele sa fie in competitie, dar asta ar fi insemnat ca festivalul sa dureze trei saptamani si nu stiu ce juriu de profesionisti ar fi disponibil pentru asa o perioada. Oricum, nu pentru banii de care dispunem noi :). Dar am vrut sa aducem cat mai multe spectacole care au cel putin un element de performanta – din punct de vedere actorie, regie sau propunere de spectacol.
Red Light Shakespeare la FNTI / Foto: Facebook.com
Ca director artistic al evenimentului ati vazut probabil majoritatea spectacolelor selectate. La finalul festivalului va exista o gala de premiere. Aveti niste spectacole preferate?
Am niste spectacole preferate, dar parerea mea nu conteaza. Treaba mea s-a terminat. Acum ma bucur si eu de spectacolele pe care nu le-am vazut, ca un spectator obisnuit. Juriul va decide – Alice Barb (directoare si reprezentanta Centrului Cultural Casa Artelor Sector Bucuresti – producator FNTI), Mihaela Sarbu, Sanda Manu, Radu Afrim si Marian Ralea. Bine, hai sa va fac o recomandare: tot ce vine din tara. 🙂 Serios. Unii dintre ei sunt mai seriosi si mai aplicati si mai racordati la ce inseamna independent decat multi dintre noi. Bucurestenii. Capitalistul e blazat in efortul lui. Poate si de la poluarea asta. 🙂
Caldura? MARE? la FNTI / Foto: Andrei Gindac
Conduceti o companie care produce spectacole independente de teatru – Doctor’s Studio. Cat de greu – sau dimpotriva – este sa faci teatru independent in Romania, din propria dumneavoastra experienta?
A fost mai greu sa ne infiintam. Altfel, cand avem un proiect in care credem, greu sau dimpotriva nu exista. Sa aduci un autor american la premiera mondiala a piesei lui – prima noastra productie – nu e deloc imposibil. E o impresie falsa ca independentul e sarac. Nu e mai sarac decat un actor angajat la stat. In fine, Manole e si angajat la National si joaca si pe majoritatea scenelor independente si tot se plange ca nu are bani. Deci e subiectiv. Depinde ce-ti propui. Dar daca esti constient si stii exact de ce faci si de ce esti in meseria asta, banii – putini sau multi – nu ar trebui sa te opreasca din elan. Colibri si LSD Theatre Show au fost produse din banii nostri, castigati din filme sau din reclame. Deci tot din meseria noastra. Si altfel… un sediu ne-ar face foarte fericiti.
7 zile din viata lui Simon Labrosse la FNTI / Foto: Facebook.com
Stim ca una dintre principalele probleme in teatrul independent este dificultatea obtinerii de finantare. FNTI este organizat de Centrul Cultural Casa Artelor Sector 3, Primaria Sectorului 3 si cu sprijinul AFCN. Putem spera intr-o noua deschidere pentru teatrul independent odata ce a fost posibila organizarea unui festival cu sprijinul financiar al unor institutii publice?
Putem spera. Da.
Game.Set.Match la FNTI / Foto: Ionut Dobre
Pana acum am vazut sali de teatru pline la spectacolele din cadrul FNTI. Teatrul independent e perceput ca un tip de teatru „gustat” in special de publicul tanar. Ce fel de public ati reusit sa atrageti la spectacolele FNTI?
Oameni. Pentru ca teatrul independent este facut de oameni. Adica atragi energia pe care o emani. Si la o piesa buna te duci indiferent daca se joaca la National sau la Teatrul Apropo. Unde? Exact! Si publicul s-ar lasa atras si mai mult in „capcana” asta de cultura pe care i-o tot intindem. Dar e greu sa ajungi la ei daca nu esti exploatator de aur. Mai sunt niste poduri de trecut, niste usi de deschis, niste camere de aerisit si niste minti de relaxat.
Vanzatorii ambulanti la FNTI / Foto: Andrei Gindac
Programul spectacolelor din cadrul festivalului pe www.fnti.ro si pe pagina de Facebook a festivalului.