Ion Caramitru: Doctoratele in arta, o prostie. Daca ar fi scuturate cele din domeniul nostru, am avea mari surprize
Ion Caramitru, managerul Teatrului National I.L. Caragiale din Bucuresti, spune, intr-un interviu acordat Agerpres, ca sistemul doctoratelor in arta „este una dintre cele mai mari prostii” care s-au facut in Romania si crede ca, daca „s-ar scutura” doctoratele din domeniul teatral, „am avea mari surprize”.
„Nu exista doctorate in arta, este o prostie”, afirma Caramitru, aratand ca nume mari ale teatrului romanesc, precum Liviu Ciulei, Andrei Serban sau Radu Penciulescu, au predat sau predau la mari universitati din lume fara a avea nevoie de doctorate.
„Opera marelui artist este doctoratul lui, ei au fost angajati pentru notorietatea actului artistic pe care l-au produs deja si lumea se bate pe asemenea oameni”, apreciaza managerul TNB, spunand ca si Pavarotti, daca ar fi venit la Bucuresti sa predea, „n-ar fi putut fi admis pentru ca nu avea studii”.
Caramitru este de parere ca „harul, talentul, geniul nu au nevoie de doctorate in arta”.
- Pe de alta parte, legea educatiei nu este chiar atat de restrictiva pe cat crede managerul Teatrului National. Potrivit legii, in arte exista „doctoratul profesional” adica opera devine doctorat, iar artistii care doresc sa predea temporar, pot fi angajati ca „expert extern” prin simpla decizie a senatului Universitatii.
Caramitrul atrage atentia ca si in domeniul salarizarii oamenilor din cultura exista probleme, fiind nevoie de reformarea sistemului pentru a le da sanse si tinerilor: „Vechimea are doua taisuri – sunt oameni care sunt vechi si care, daca sunt cantareti si si-au pierdut glasul, fiindca au contract pe termen nedeterminat, vor ramane pana ies la pensie, ocupand un post pe care ar putea sa-l primeasca cineva mai tanar. Sau un artist care canta prost, dar are vechime mare are salariul cel mai mare. (…) Acest sistem a ramas intact. (…) Singura solutie ar fi modificarea legislatiei specifice, mai precis scoaterea partial, din context, a activitatii artistice din contextul bugetar comun”, adauga Ion Caramitru.
O alta problema identificata de managerul TNB este faptul ca scolile romanesti au dat foarte multi tineri actori care nu reusesc sa-si gaseasca angajamente in teatrele existente: „Problema este foarte spinoasa. La ora asta, la portile teatrelor bat cam 4.000 de actori tineri care nu au angajament. (…) Cele 45 de teatre care sunt in tara ar putea sa angajeze cate 10 oameni tineri, ceea ce ar fi cam 450 din 4.000, aproximativ 10-12%. Oamenii acestia nu au unde sa se exprime.”