Jaful cu dedicatie continua De ce isi vinde Petromar navele?
Istoria glorioasa a Petromar nu se putea sfarsi, intr-o economie de piata controlata de rechini, decat lamentabil. Odinioara una din marile forte navale ale lumii, divizia marina a Petrom imbogateste inca o mana de afaceristi verosi, batandu-si joc de ultimele vase pe care le mai are.
Pe 20 aprilie, la sediul SC Navexim SA Galati, are loc o licitatie publica cu strigare pentru instrainarea a patru remorchere.
Este vorba de Ocnita, remorcher de aprovizionare platforme, de 2x 1200 CP, oferit spre vanzare cu 142.000 dolari, Lebada 1 – remorcher aprovizionare platforme 2x 1200 CP, evaluat tot la 142.000 USD, Lebada 2 – remorcher de acelasi tip, oferit pentru 150.000 USD si Boldesti, un alt remorcher pus pe taraba pentru 142.000 USD.
Pentru a explicita intr-un fel notiunea de „jaf” folosita, este necesara o precizare: cel care va cumpara aceste patru remorchere va scoate imediat, la primul centru de colectare a fierului vechi (pastrand proportiile, bineinteles), un profit de 285.000 dolari, fara sa miste un deget. Incredibil, dar aceste nave sunt scoase la vanzare la aproape jumatate din pretul lor ca fier vechi.
Aprecierea apartine chiar celor de la Petromar, care au scos vara trecuta la vanzare aceleasi remorchere, dar cu preturi mult mai mari decat cele actuale. Astfel, remorcherele Ocnita, Lebada 1 si Boldesti aveau o specificare expresa: „valoare estimata fier vechi 212.000 USD”. Acum, aceleasi nave, care nu sunt in nici un caz fier vechi, au fost scoase la mezat cu doar 142.000 USD.
Asta ca sa nu mai mentionam faptul ca Lebada 1 nu este un simplu remorcher, asa cum vadit eronat apare in documentatia Petromar, ci o nava speciala, folosita pentru executarea forajelor maritime geotehnice. Al patrulea remorcher, Lebada 2, avea anul trecut valoarea estimata ca fier vechi de 225.000 USD, acum costand doar 150.000 USD.
Numai daca ar fi fost vandute la centrele de colectare a fierului vechi, Petromar ar fi obtinut pe cele patru remorchere 861.000 USD. Nu s-a vrut acest lucru, pentru ca cineva nu obtinea profiturile scontate. Asa ca s-a amanat licitatia, reducandu-se in consecinta si preturile, Petromar urmand sa incaseze acum doar 576.000 USD.
Este evident faptul ca cel care va achizitiona navele Petromar beneficiaza din start de un profit de 285.000 USD, aproximativ noua miliarde lei.
Remorcherele Petromar, sursa sigura de imbogatire
Pentru multi, aceasta licitatie reprezinta practic o sursa de imbogatire sigura si rapida: faci un imprumut in banca, cumperi „flota” Petromar, dupa care o vinzi la Remat, achiti imprumutul si ramai si miliardar.
Scenariul este bineinteles fortat, jocurile fiind fara doar si poate aranjate pentru ca cineva sa dea cat mai putin pentru cele patru remorchere, a caror tarare dintr-o licitatie in alta le scade nejustificat preturile.
Foarte interesant este si aspectul taxei de participare la licitatie, stabilit la doar 100 USD, in conditiile in care valoarea produselor puse in joc este de totusi cateva sute de mii de euro. In anii sai de glorie, Petromar detinea peste 30 de nave maritime.
Cand a fost privatizat Petrom, sucursala maritima Petromar abia mai putea aduna cateva vase, pierderea sau instrainarea celorlalte, nederanjand pe absolut nimeni, desi vorbim totusi de prejudicii de zeci de milioane de euro. Este de domeniul incredibilului ce s-a putut intampla cu averea Petromar, totul culminand acum cu batjocura vanzarii celor patru remorchere.
Si asta pentru ca nu trebuie sa fii doctor in economie pentru a-ti da seama ca nu e normal sa vinzi niste remorchere la aproape jumatate din pretul lor de fier vechi, in conditiile in care vasele nu numai ca nu au ajuns inca in aceasta ipostaza, dar sunt inca functionale.