Jocurile Olimpice de la Paris, vizate de o campanie de dezinformare rusă, spune Microsoft
Rusia a intensificat o campanie de dezinformare online care vizează Franța și viitoarele Jocuri Olimpice de la Paris, a declarat Microsoft într-o postare pe blog publicată duminică, relatează luni Reuters.
Campania, care include site-uri de știri falsificate și un lungmetraj documentar, este concepută special pentru a denigra reputația Comitetului Olimpic Internațional (CIO) și pentru a crea impresia că jocurile de vară vor fi afectate de violență, a spus Microsoft.
„Cea mai îngrijorătoare dezinformare avansată de actorii pro-ruși a căutat să uzurpeze identitatea organizațiilor militante și să fabrice amenințări la adresa Jocurilor în mijlocul conflictului Israel-Hamas”, a spus compania.
Ambasada Rusiei la Londra nu a răspuns unei solicitări de a comenta subiectul, care a fost trimisă de Reuters prin e-mail.
Microsoft a declarat că a găsit cazuri la sfârșitul anului 2023 de ruși cunoscuți de dezinformare care au postat imagini „probabil generate digital” care pretindeau să arate inscripții de tip graffiti la Paris, care amenințau cu violența împotriva israelienilor care participau la Jocurile Olimpice, dintre care unele făceau referire la operațiunea din 1972 când militanții palestinieni au ucis 11 olimpici israelieni la Munchen.
Campaniile au fost desfășurate de două entități susținute de Rusia, a spus Microsoft, care a declarat că acestea sunt identificate Storm-1679 și Storm-1099, care este cunoscut și sub numele de „Doppleganger”.
Folosind o serie de 15 site-uri de știri franceze, falsificate, Doppleganger a amplificat afirmațiile ruse despre corupția CIO și potențiala violență la jocuri, a spus Microsoft.
În iunie anul trecut, grupul Microsoft a observat că Storm-1679 a produs un lungmetraj numit „Olympics Has Fallen”, despre care compania a spus că a fost conceput pentru a denigra conducerea CIO.
Filmul, a spus Microsoft, era narat de o voce falsă generat de AI și care reproducea vocea actorului american Tom Cruise și a folosit site-ul Cameo pentru a păcăli alte celebrități din SUA să susțină filmul.
Microsoft notează că „creatorii au dedicat timp considerabil proiectului și au demonstrat mai multă abilitate decât majoritatea campaniilor de influență pe care le observăm”
.
„Mașina de propagandă și dezinformare a Kremlinului este puțin probabil să se abțină în a-și folosi rețeaua de actori pentru a submina Jocurile pe măsură ce Jocurile Olimpice se apropie”, a adăugat compania.
Campania s-a intensificat la sfârșitul anului trecut, în urma deciziei CIO de a permite sportivilor ruși să concureze la jocuri dacă respectă criteriul neutralității, a spus Microsoft.