Legile educației – Ce se întâmplă cu cabinetele medicale și prezența medicilor în școli
Asigurarea serviciilor de medicină școlară ar putea fi externalizată cu acordul autorității publice locale, potrivit proiectului legilor educației obținut de HotNews.ro. De precizat este că înainte de debutul epidemiei de coronavirus, în 2020 mai puțin de 20% din școlile din România aveau cabinete medicale.
Astfel în proiectul legii educației privind învățâmântul preuniversitar se mențin prevederile potrivit cărora în cadrul unităţilor de învăţământ de stat şi particulare se înfiinţează/organizează cabinete de medicină şcolară.
Articolul 79 din proiectul legii prevede ca unităţile de învăţământ preşcolar care nu îşi pot organiza cabinet medical propriu sunt arondate cabinetului medical din unitatea de învăţământ preuniversitar cea mai apropiată.
De asemenea acolo unde nu există cabinete medicale în unităţile de învăţământ preuniversitar, serviciile de medicină şcolară pentru beneficiarii primari pot fi externalizate, cu avizul autorităţii publice locale.
Alte prevederi privind cabinetele medicale din școli:
- (5) Asistenţa medicală din cadrul cabinetelor de medicină şcolară se asigură de medici cu drept de liberă practică şi de asistenţi medicali, aşa cum sunt definiţi de legislaţia specială.
- (8) Finanţarea cabinetelor de medicină şcolară din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, inclusiv în ceea ce priveşte asigurarea dotărilor, se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin fondurile Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Finanţarea poate fi suplimentată din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ, din fonduri externe nerambursabile, donaţii sau sponsorizări, conform legii.
- (9) Unităţile administrativ-teritoriale au obligaţia de a asigura funcţionalitatea cabinetelor de medicină şcolară din cadrul unităţilor de învăţământ de stat care au fost înfiinţate şi dotate prin fonduri europene nerambursabile, ulterior finalizării perioadei de implementare a proiectului.
- (11) La începutul fiecărui an şcolar, se realizează examinarea stării de sănătate a beneficiarilor primari, pe baza metodologiei comune elaborate de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii, şi aprobate prin ordin comun al ministrului educaţiei şi ministrului sănătăţii cu 5 luni înaintea începerii anului şcolar.
De menționat este că în 2020, în debutul pandemiei de coronavirus, mai puțin de 20% din școlile din România aveau cabinete medicale. Astfel, la vremea respectivă, România avea 1.302 medici (788 cu specialitatea medicină generală și 514 cu specialitatea stomatologie) și 3.630 de asistenți medicali (3.262 cu specialitatea medicină generală și 368 cu specialitatea stomatologie) care asigurau servicii medicale în cabinetele de medicină școlară din România.
Ministerul Sănătății promitea la vremea respectivă că va identifica resursele financiare pentru suplimentarea numărului de posturi de medici școlari și de asistenți medicali pentru cabinetele școlare.