Sari direct la conținut

Libertatea libera (de Iulian Comanescu)

Evenimentul Zilei

Plecarea unei mari parti din echipa „Libertatea” catre „Averea” pune o problema interesanta: cat de afectat va fi cel mai bine vandut ziar al Romaniei de disparitia redactiei si ce va face redactia in trustul lui Dinu Patriciu?

In alti termeni, intrebarea este: cat din succesul „Libertatii” se datoreaza publisherului, Ringier Romania, si cat echipei plecate? In favoarea celui dintai, trebuie spus ca formula „Libertatii” a venit din afara.

Echipa plecata a obtinut performante asa si-asa la sfarsitul anilor ‘90, pana cand, in 1999, Peter Prior, consultant editorial Ringier, a implementat la „Libertatea” o versiune de „Blick”, tabloid elvetian adaptat cu succes si in Ungaria sau Slovacia.

Idei atipice pentru Romania, precum curiozitatile externe de pe ultima pagina, au dus ziarul de la cateva zeci de mii la 250.000 de exemplare vandute pe zi.

In favoarea echipei Adrian Halpert se poate spune ca versiunea romaneasca a fost una adecvata pietei. In primul rand, fata de multe dintre tabloidele straine, „Libertatea” a avut o abordare relaxata fata de vedete.

Aceasta „a prins” intr-o tara aflata in criza de modele, in care publicul este dispus sa ia de bune sfaturile de ingrijire si frumusete ale Biancai Brad sau consideratiile economice ale lui Lucian Mandruta. Tabloidele sunt, traditional, rele cu celebritatile, dar in Romania, publicatii de tip paparazzo ca „Star” nu au prea avut succes.

O a doua calitate a „Libertatii”-Halpert sta in povestile fabuloase. Bioenergoterapeutii, extraterestii si oamenii-cobai despre care s-a scris in paginile „Libertatii” se inrudesc cu o alta formula romaneasca de succes, celebra gaina cu pui vii a lui Ion Cristoiu. Istoriile de acest tip au asigurat cititorului o delectare deloc intelectuala, dar benigna.

Dincolo de faptul ca o serie din demisionarii de la „Libertatea” par a se fi razgandit, Ringier mai are un atu: ziarul era unul „impersonal”, adica publicul lui ar fi oricand dispus sa cumpere aceeasi marfa, de la chiosc, indiferent de semnatura.

Toate acestea obliga echipa Halpert sa inventeze un concept de ziar simtitor diferit, mai bun si poate mai riscant, pentru a obtine tiraje si aprecierea colegilor. Cu alte cuvinte, pentru demisionari cel mai mare pericol e acum auto-pastisa.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro