Mai bine pieton decat automobilist, mai bine poet decat finantist (de Radu Preda)
Lansata ca proiect supus dezbaterii publice in urma cu aproape doi ani, taxa pe prima inmatriculare s-a dovedit o masura revoltatoare, dar simpla si pe intelesul tuturor.
Atat de simpla incat deputatii din comisia de specialitate au votat ca primaru’ majorarea cuantumului taxei, pe baza unui tabel de calcul servit pe sub usa de specialistii unei companii direct interesate (?a c’est pour les connaisseurs).
In ciuda caracterului ei ticalos (ia bani de la saraci si ii da la bogati), mincinos (e servita drept ecologica, dar e fiscala cu acte in regula), discriminatoriu (atenteaza fatis la liberatea de alegere a consumatorului) si ipocrit (vrem sa impiedicam Romania sa se transforme in ceva ce deja este – cimitir de rable), taxa a trecut de Parlament si, de la 1 ianuarie, produce efecte.
A facut valva la momentul respectiv, prin ianuarie, declaratia ministrului de atunci al finantelor, Sebastian Vladescu, potrivit careia Guvernul Romaniei va merge cu aceasta taxa pana in panzele albe, in ciuda semnalelor venite de la Bruxelles.
Desfasurarea ulterioara a evenimentelor ne-a demonstrat ca nu am avut de-a face cu marota unui ministru capos, ci cu un act premeditat care avea binecuvantarea intregului guvern si suportul neconditionat al primului-ministru.
De doi ani presedintele Basescu toaca Guvernul si pe Tariceanu pe tema grupurilor de interese ilegitime, folosind drept argumente obsesive cazul Patriciu (important, Patriciu, nu Rompetrol!) si afacerile baietilor destepti din energie.
Conotatiile politice sunt evidente, cata vreme in primul caz justitia nu s-a pronuntat inca, iar in al doilea baietii destepti roiesc in jurul sau cel putin la fel de mult ca si in jurul Guvernului. Nicio vorbulita insa despre taxa pe prima inmatriculare, poate singura dovada palpabila de pana acum a actiunii guvernamentale in slujba unui grup de interese, fie el si legitim.
Total insensibil la argumentele Comisiei Europene, Tariceanu s-a vazut totusi nevoit sa dea un pas inapoi din cauza impopularitatii acestei taxe, ceea ce devine o problema majora in contextul politic actual. Asa ca, alaturi de alte masuri cu caracter populist, s-a decis punerea taxei in acord cu observatiile celor de la Bruxelles.
Asta oficial, caci informal obiectivul era de reducere a cuantumului. Dupa modelul brevetat de Ceausescu, pe vremea caruia orice scumpire era precedata de zvonurile de rigoare, care anuntau preturi mult mai mari, iar cand scumpirea „diminuata” se producea, oamenii se bucurau de parca ar fi cumparat gratis.
Despre „noua” taxa de prima inmatriculare nu stim deocamdata decat putine lucruri. Ca a rezolvat divergentele cu Comisia Europeana (ramane de vazut), ca va fi mai mica (ramane de vazut) si ca ministrul economiei si finantelor n-a inteles prea bine cum se calculeaza. Nu stim inca procedura legislativa prin care va fi adoptata si nici cand va intra in vigoare.
Pana in momentul cand vom avea toate datele problemei, inclusiv formulele de calcul, nu putem spune decat ca noua taxa este la fel de revoltatoare ca si cea veche, doar ca mult mai complicata si mai stupida. Asteptam cu interes implicarea lui „Hagi al Finantelor” de la Cotroceni, care, daca tot convietuieste o luna cu legendara cucuvea, ar fi pacat sa nu-si dea cu parerea. Parerea lui.