Medici: Sistemul electronic CNAS nu funcționează pentru a treia zi consecutiv
Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), sistemul electronic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, nu funcționează pentru a treia zi consecutiv, anunță medicii de familie. „Componente ale Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate returnează extrem de multe erori pentru a treia zi consecutiv. Sistemul a funcționat cu dificultate și săptămâna trecută, însă în aceste zile sunt perioade întregi în care este aparent blocant, rețetele funcționează doar în mod offline, iar serviciile nu se validează”, spun reprezentanții Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie.
„Cine răspunde pentru funcționarea dezastruoasă a platformei și pentru nemulțumirea pacienților și personalului medical?”, se întreabă medicii de familie.
Erorile Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate pot fi urmarite pe platforma independentă de monitorizare www.siui-monitor.ro.
Conducerea CNAS a fost avertizată de peste un an de problemele IT care au blocat emiterea rețetelor electronice
Conducerea CNAS a fost avertizată încă din data de 25 mai 2017, cu mai bine de 3 luni înainte de arestarea lui Marian Burcea, președintele de atunci al Casei, că vor expira două contracte majore de mentenanță – cea la bazele de date Oracle și cea la SIPE (rețeta electronică) și că trebuie demarate procedurile de achiziție, potrivit unui document obținut de HotNews.ro și publicat pe data de 16 mai.
Totuși, timp de un an, nu s-au făcut aceste achiziții, fapt care a blocat emiterea rețetelor electronice și a scos medicii în stradă. Oficialii CNAS spun că ‘situația a apărut ca urmare a arestărilor de anul trecut și a schimbărilor dese din conducerea autorității’, dar nu doar președintii sunt responsabili, ci și alți directori, precum Liliana Maria Mihai, care este în continuare director general al Casei.
Contactat de HotNews.ro, Florin Ilia, președintele Siveco România a precizat că problemele apărute țin de expirarea a două mentenanțe: ‘cea a SIPE care a expirat la 1 mai 2018 și cea a bazelor de date Oracle care deservesc SIUI, SIPE, CEAS, care a expirat pe 30 martie 2018.’, adică exact componentele despre care Comitetul director al CNAS a fost avertizat în urmă cu 1 an.
„Problemele sunt date de exirarea mentenanței bazelor de date Oracle. Noi ținem în viață sistemul, fără să fim plătiți, de ani de zile. Pur și simplu nu mai putem. În 2016 problemele erau cu cardul (sistem CEAS). Acum problemele care se manifestă sunt cu baza de date Oracle care deservește SIUI, SIPE, CEAS. SIPE este rețeta electronică. Este o problemă veche de hard (nu există spațiu de stocare suficient). Din acest motiv, este necesară mentenanță permanentă, zilnică, ca baza de date să aibă suficient loc să funcționeze. În momentul în care ne-a încetat contractul, noi am mai intervenit vreo lună de zile, spunând ‘atenție, e grav, luați măsuri, nu putem face la infinit pe gratis’. Când am văzut că nu fac nimic, ne-am oprit. Dacă reluăm mentenanța, probabil putem repara cât să meargă o vreme, dar pe termen mediu trebuie să cumpere și echipamente noi și mai ales spațiu de stocare. Și la un PC, după câțiva ani trebuie disc nou, că se umple. E cam aceeași situație'”, a declarat, pe 14 mai, pentru HotNews.ro, Florin Ilia, președintele Siveco România.