MOL, Hellenic Petroleum și fondul de investiții Carlyle, interesate să preia activele Lukoil din România
Companiile MOL (Ungaria), Hellenic Petroleum din Grecia și fondul american de investiții Carlyle sunt interesate să preia activitățile Lukoil din România, potrivit informațiilor obținute de HotNews.
Anterior, în cadrul unei conferințe, ministrul Energiei, Bogdan Ivan, spusese că există cel puțin trei companii interesate să preia operațiunile din România ale companiei rusești.
„Unele și-au manifestat interesul doar pentru benzinării, altele doar pentru rafinărie. Sunt discuții între entități private”, a menționat ministrul.
Potrivit informațiilor HotNews, este vorba despre MOL, care are deja un lanț de 230 de benzinării în România, Carlyle – companie care, prin Black Sea Oil and Gas, extrage gaze din Marea Neagră, și Hellenic Petroleum, care nu este prezentă pe piața din România.
Despre interesul manifestat de Carlyle a scris și Reuters.
Ivan: În acest moment nu este justificată o scumpire a carburanților
Ministrul Energiei a precizat că în momentul de față nu este justificată nicio scumpire a carburanților, în condițiile în care România are suficient carburanți și chiar exportă în statele vecine.
După ce, zilele trecute, Ivan spusese că statul urmează să preia controlul operațiunilor Lukoil din România, întrebat cum se va realiza acest lucru, Ivan a precizat că încă se analizează la nivelul grupului de lucru format în cadrul Guvernului.
Un act normativ în acest sens va fi aprobat în următoarea ședință de Guvern.
Lukoil deţine în România o reţea de 320 de staţii de carburanţi, rafinăria Petrotel‑Lukoil de la Ploieşti (care acoperă cca 16% din piaţa internă de produse petroliere) și drepturi de explorare pentru gaze în Marea Neagră (87% din perimetrul Trident).
UPDATE / Ministrul Economiei: Lukoil are datorii către bugetul de stat, iar preocuparea mea este ca statul român să nu rămână cu buza umflată
„Ca ministru al Economiei, pe mine mă interesează să avem multe surse de prelucrare pentru un produs, astfel încât prețul să rămână competitiv, iar închiderea unei rafinării poate influența prețul”, a afirmat Radu Miruță, ministrul Economiei.
„Am discutat cu colegii din Guvern și am înțeles că sunt anumite datorii pe care le are Lukoil la statul român. Preocuparea mea, dar nu directă, pentru că Ministerul de Finanțe are datoria de a colecteze aceste datorii, este ca Lukoil să nu plece iar statul să rămână cu buza umflată. Adică dacă tot vor să plece, statul are niște metode oficiale prin care să recupereze datoriile”, a spus Miruță.
El a adăugat că nu știe detalii, întrucât Ministerul Finanțelor este cel care gestionează această datorie.
„Există anumite scenarii în care statul român poate prelua activele în plată, în contul datoriei. Ministerul de Finanțe alege cea mai bună metodă pentru a recupera datoria”, a mai spus oficialul de la Economie.
Întrebat dacă statul român poate gestiona activități precum un lanț de benzinării sau o rafinăriei, Miruță a răspuns: „Într-o lume politică ideală, da. În lumea politică a României din ultimii ani, mai greu. Pentru că am văzut interesul că, atunci când ai posibilitatea să numești niște directori undeva… se cam înfundă profesionalismul”.