Mortalitatea rutieră: România, pe primul loc în UE
Rata mortalității rutiere (decese ca urmare a unui accident rutier calculate la un milion de locuitorri) este cea mai scăzută în Norvegia și cea mai ridicată în România, potrivit Eurostat. În țara noastră numărul deceselor ca urmare a accidentelor rutiere este de 86 la fiecare un milion de locuitori, România fiind urmată de Bulgaria, Croația și Grecia.
În medie, numărul deceselor ca urmare a accidentelor este de 46 la un milion de locuitori în UE. Luând în considerare populația fiecărei țări UE, cele mai scăzute rate de decese rutiere în 2022 au fost înregistrate în Norvegia, Suedia și Islanda.
Persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 49 de ani au reprezentat cea mai mare pondere a deceselor (circa o treime), această grupă de vârstă fiind urmată de cei cu vârsta de 65 de ani sau peste, cu 29,0% din decese. Împreună, aceste două grupuri au reprezentat puțin peste 60 % din totalul deceselor în accidente rutiere din Europa.
Grupa de vârstă între 50 și 64 de ani a reprezentat 22,4% din totalul deceselor, în timp ce persoanele cu vârsta între 18 și 24 de ani au reprezentat 11,5%.
Grupa de vârstă de 65 de ani și peste a înregistrat cel mai mare număr de decese în 9 țări: Danemarca (34,4 %), Germania (36,7 %), Malta (33,3 %), Țările de Jos (42,7 %), Austria (32,2 %), Slovenia (36,5 %), Suedia (36,1 %), Norvegia (32,8 %) și Elveția (37,8 %).
În rândul grupului de vârstă de la 50 la 64 de ani, România a înregistrat cea mai mare pondere a deceselor, cu 29,0%, în timp ce în rândul grupului de vârstă 18 până la 24 de ani, Cipru a înregistrat cea mai mare pondere a deceselor cu 27,0%.
Pasagerii sau șoferii de autoturisme au reprezentat 44,6 % din persoanele ucise, în timp ce pietonii au reprezentat 18,1 %.
Bicicliștii și bicicliștii electrici (bicicliști cu motor) au reprezentat împreună 10,1 % din decesele rutiere din UE, cu mențiunea că decesele pe bicicletă sunt uneori subraportate. Celelalte categorii de vehicule au reprezentat împreună 10,9 % din decesele în accidente rutiere în UE în 2022: persoane decedate în accidente cu vehicule ușoare și grele, autobuze și autocare, mopede și „altele” (în esență, tractoare agricole și alte vehicule motorizate). ).
În țările în care ciclismul este larg răspândit, cum ar fi Țările de Jos, nu este surprinzător faptul că bicicliștii reprezintă o pondere mai mare a deceselor decât în țările în care ciclismul este mai puțin frecvent. Bicicliștii au reprezentat 21,8 % din totalul deceselor din accidente rutiere în Țările de Jos, urmați de Belgia și Slovenia cu 18,5 % și, respectiv, 12,9 %. La celălalt capăt al scalei, bicicliștii au reprezentat doar 2,2 % din totalul deceselor din accidente rutiere în Grecia.
Grecia (34,3 % ) și Italia (24,7 %) au avut cele mai mari ponderi ale motocicliști în rândul deceselor rutiere din UE, înaintea Ciprului (24,3 %) și Spaniei (23,0 %). Restul categoriei „pe două roți” – mopedele – a reprezentat 6,1 % din totalul deceselor în accidente rutiere în Estonia, o pondere aproape identică cu următoarea țară cea mai mare (Țările de Jos cu 6,0 %).
Numărul pietonilor uciși în accidente rutiere poate fi considerat în continuare relativ ridicat: 3 723 de pietoni au fost uciși în UE, reprezentând 18,1 % din totalul deceselor. Cu toate acestea, această pondere variază considerabil între țări, de la aproximativ 8,3 % în Luxemburg la 44,4 % în Malta. Ponderea a fost, de asemenea, de aproximativ 30 % în România (32,5 %) și Letonia (30,9 % – date 2020).
rumurile rurale au reprezentat 52,7 % din decese în 202
Decesele din accidente rutiere din UE au fost, de asemenea, clasificate în funcție de tipul de drum pe care au avut loc accidentele. Drumurile rurale au înregistrat cel mai mare număr de decese, cu 10 858 de cazuri (52,7 % din total – valori estimate), urmate de drumurile urbane cu 7 882 decese (38,2 %).
Autostrăzile au avut cel mai mic număr de decese, 1 880 (9,1 %), și a existat un număr neglijabil de decese cu un tip de drum necunoscut (doar un deces). Cinci state membre au înregistrat cote sub 40 % din totalul deceselor pe drumurile rurale: Portugalia (36,9 %), Slovenia (36,5 %), România (35,4 %), Croația (33,5 %) și Cipru (24,3 %). Doar șapte țări au înregistrat cote de peste 10 % pentru decesele pe autostrăzi, Slovenia înregistrând cea mai mare pondere, cu 29,4 % din totalul deceselor lor. Nu s-au înregistrat decese pe autostrăzi din cinci țări (Estonia, Islanda, Letonia, Malta și Norvegia).