Sari direct la conținut

Netmaster: Dintre cei trei operatori de telecomunicatii, Orange ramane cea mai inchisa la discutii

HotNews.ro

Operatorul de telefonie fixa NetMaster Communications a apelat recent la Consiliul Concurentei acuzand operatorii majoritari din piata – Orange, Vodafone si Romtelecom – de practici anticoncurentiale. Compania acuza in special operatorii mobili de faptul ca refuza companiei dreptul legal de revanzare a serviciilor de interconectare.

Directorul executiv al companiei a declarat, vineri, ca Vodafone si Romtelecom au aratat in general o deschidere mult mai mare in rezolvarea tuturor problemelor intalnite pe piata si ca cea mai inchisa la discutii ramane Orange.

Ce spune reclamantul Netmaster

Netmaster Communications, compania care si-a inceput initial afacerea in Cehia, a inceput sa furnizeze servicii de telecomunicatii pe piata din Romania in anul 2003.

La momentul respectiv, Mobifon (ulterior Connex-Vodafone si in prezent Vodafone) si Orange Romania erau desemnati de catre ANRC, prin decizii date in anul 2002, ca operatori cu putere semnificativa pe piata accesului la reteaua proprie de telefonie mobila in vederea terminarii apelurilor in reteaua operata de acestia.

In anul 2003, ANRC a impus celor doi operatori obligatia de a negocia si a incheia acorduri de interconectare cu operatorii solicitanti, in vederea terminarii apelurilor indiferent de locul originarii acestora (in afara sau in interiorul Romaniei) si fara a face vreo diferenta cu privire la categoria apelantului, persoana fizica sau juridica, iar in cazul celor din urma, fara sa faca diferente intre operatori de telefonie sau furnizori de alte servicii.

Pe baza acestui cadru legal, Netmaster a solicitat incheierea acordurilor de interconectare cu cei doi operatori.

“Dupa lungi tergiversari, Mobifon a transmis companiei Netmaster acordul de interconectare la mai bine de 6 luni de la solicitare, iar Orange la mai mult de un an de zile”, a declarat Alexandru Albu, directorul executiv al Netmaster.

Albu spune insa ca acordurile contineau “incalcari flagrante ale prevederilor legale in vigoare”.

Acesta spune ca cei doi operatori de telefonie mobila au limitat obiectul acordului doar la traficul de utilizator, “interzicand in mod nepermis companiei Netmaster revanzarea serviciilor de terminare de minute catre alti operatori, nationali sau internationali si chiar incheierea de contracte cu alti furnizori de orice alte servicii”.

In final cei doi operatori nu au renuntat la pozitia lor, iar Netmaster a incheiat acordurile in forma ceruta de catre Orange si Vodafone, “pentru a putea beneficia macar de traficul national, rezervandu-si insa dreptul de a solicita obligarea acestora in fata ANRC, la incheierea acordurilor de interconectare in conformitate cu prevederile legale”, se arata in comunicatul de presa al Netmaster.

“Dansii au interzis practic operatorilor alternativi sa ruteze apeluri care nu erau generate in retaua lor interzicand astfel revanzarea serviciilor catre un alt operator de telecomunicatii”, a precizat Albu.

In decembrie 2004, dupa o deliberare de 9 luni de zile, ANRC a dat castig de cauza companiei Netmaster si a obligat Orange si Vodafone la negocierea si incheierea acordurilor de interconectare cu Netmaster si pentru traficul provenit din retelele altor operatori, fara nici un fel de restrictii.

In pofida hotararilor ANRC, deciziile au fost contestate si formeaza in prezent obiectul a doua dosare care se afla pe rolul Curtii de Apel Bucuresti de mai bine de un an de zile. Ca urmare Netmaster a adresat Consiliului Concurentei doua plangeri, una impotriva Orange si Mobifon, iar alta impotriva Orange si Romtelecom.

“Multi operatori ne contacteaza pentru a le oferi trafic din reteaua dansilor catre alte retele. Conform contractelor de interconectare impuse de operatorii majoritari mobili acestia au interzis in mod obligatoriu accesul apelurilor generate in alte retele.

Noi am contestat acest lucru la ANRC si de mai mult de un an si jumatate asteptam sa se intample ceva la Curtea de Apel si sa se finalizeze aceste practici asa cum au fost ele stabilite de catre ANRC care are o dorinta foarte mare de a face o piata libera si competitiva in Romania. Poate instrumentele nu sunt suficient de puternice dar ei incearca tot ce este posibil”, a mai spus Albu.

Directorul Netmaster spune ca a purtat discutii atat cu Orange cat si cu Vodafone in privinta revanzarii serviciului, dar ca acestia cer un tarif dublu.

“Atat Orange cat si Vodafone cer 17 centi pe minut, iar cu Romtelecom nu am discutat aceste probleme”, a declarat Alexandru Albu.

In privinta companiei Romtelecom, posibilul abuz vizeaza refuzul de acordare a accesului in reteaua sa operatorului de telefonie fixa reclamant.

“Orange si Romtelecom au respins intentionat apelurile sosite pe linia de interconectare cu Netmaster”

Operatorul de telefonie fixa mai spune ca Orange si Romtelecom au respins in mod intentionat si nejustificat apelurile sosite pe linia de interconectare cu Netmaster.

“Procentul apelurilor respinse intentionat de Orange a atins un procent de peste 65% din totalul apelurilor adica peste 25.000 de apeluri pe zi si peste 35.000 de apeluri pe zi la Romtelecom”, a mentionat directorul companiei de telefonie fixa.

Potrivit declaratiilor directorului Netmaster, in urma acestei situatii, in ultimele sase luni de zile, peste 30% din clientii Netmaster Communications au renuntat la serviciile acestei companii.

“In momentul de fata suntem in procesul de cuantificare a acestor pierderi. Bineinteles ca toata aceasta situatie, pe langa imagine, ne-a creat si daune materiale. O sa va anuntam in perioada urmatoare suma pe care o vom pretinde de la autoritati impotriva acestor practici anticompetitive si anticoncurentiale”, a spus Albu.

Oficialul Netmaster a precizat ca in prezent compania are aproximativ 5500 de clienti, iar la nivelul anului trecut cifra de afaceri a companiei a fost de circa trei milioane de euro.

Directorul Netmaster a anuntat ca in prezent problema finalizarii apelurilor a fost rezolvata.

„In momentul de fata, in urma plangerilor facute, in privinta filtrarii, problema este rezolvata, adica toate apelurile sunt finalizate. Bineinteles ca nu am primit nici un fel de explicatii sau de raspunsuri. Nici nu era nevoie sa cautam alte explicatii, dar ne este teama ca serviciile pe care le oferim nu vor putea beneficia de siguranta si calitatea pe care o dorim noi”, a declarat Albu.

Netmaster se mai plange de faptul ca in contractele de interconectare sunt solicitate “garantii bancare uriase”. Albu a precizat insa ca de la mijlocul anului trecut, Vodafone si Romtelecom nu au mai solicitat Netmaster garantiile bancare.

“In contractele de interconectare dansii specifica obligatia depunerii unor garantii bancare, dar in tara noastra garantiile bancare in aceste cazuri se traduc prin depozite facute in avantajul acestor companii fara nici un fel de conditii specifice gata de a fi platite la simpla cerere a lor in cazul in care ei considera ca noi nu ne-am respectat conditiile contractuale.

In plus cuantumul acestor garantii este calculat in fiecare luna relativ la luna curenta si desi suntem parteneri de circa doi ani de zile suntem aflati sub o presiune continua in fiecare luna de a modifica aceste garantii bancare in functie de luna anterioara”, a mai spus Albu cu referire la garantiile cerute de Orange Romania.

Alexandru Albu spune ca in ultima perioada datorita intalnirilor si discutiilor pe care le-au avut cu Romtelecom si Vodafone, in prezent sunt pe cale sa rezolve neintelegerile cu cele doua companii.

“Vodafone si Romtelecom au aratat o deschidere mult mai mare in rezolvarea tuturor problemelor intalnite pe piata, cel putin in relatia cu noi. Orange ramane cea mai inchisa la discutii” a mai spus Alexandru Albu.

Nicolae Oaca: “Concurenta este si va fi din ce in ce mai putin afectata”

Nicolae Oaca, analist al pietei de telecomunicatii a declarat pentru HotNews.ro ca cei trei operatori majoritari nu ar trebui sa fie interesati de originea apelurilor atata vreme cat acestea vin prin intermediul unei companii cu care ei au contract.

„Probabil Netmaster ofera VoIP, trafic de internet, la care costurile sunt mai mici, mai ales cand este vorba de cantitati mari. Ei trebuie doar sa aiba grija sa-si acopere capacitatea pentru care platesc, iar costurile pentru utilizatori sunt mai mici. Este si o problema de competitie, fiecare concureaza cum poate.

Oricum pe cei trei operatori majoritari nu ar trebui sa-i priveasca de unde vin apelurile atata timp cat vin prin Netmaster cu care au contract”, a declarat dr. Nicolae Oaca, analist al pietei de telecomunicatii.

In ce priveste faptul ca Netmaster se plange ca acordurile de interconectare au venit cu intarzieri, analistul spune ca aceasta se intampla din cauza ca, pentru operatorii mobili, acest lucru nu este reglementat.

“Interconectarea cu Romtelecom este reglementata: in circa 2 luni trebuie incheiat contractul si in trei luni interconectearea propriu-zisa. In ceea ce priveste operatorii mobili, se pare ca procesul de inetrconectare nu este reglementat. De aici intarzierile de 6 luni (Vodafone) si respectiv peste un an de zile (Orange).

Ar trebui extinsa reglementarea elaborata pentru Romteleocm si pentru operatorii mobili”, a declarat dr. Nicolae Oaca.

Oaca sustine ca Netmaster nu face altceva decat sa-si apere interesul si pentru utilizatorii de rand este bine ca piata sa aiba cat mai multi competitori.

“Cei de la Netmaster isi apara interesele, afacerea etc. Pentru utilizatorii de rand, piata ideala este cea atomica, care sa contina cat mai multi competitori. Da, concurenta este afectata si va fi afectata din ce in ce mai putin”, a mai precizat Nicolae Oaca.

Contactati de HotNews.ro, oficialii Vodafone si Romtelecom au refuzat sa faca declaratii asupra acestui subiect, iar reprezentantii Orange nu au putut fi contactati.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro