Sari direct la conținut

Noi interferenţe în semnalul GPS, atribuite Rusiei: Un avion comercial nu a putut ateriza în estul Finlandei și a făcut cale întoarsă

HotNews.ro
Avion Finnair nu poate ateriza la Tartu din cauza bruiajelor semnalului GPS, Foto: Kristjan Teedema / imago stock&people / Profimedia
Avion Finnair nu poate ateriza la Tartu din cauza bruiajelor semnalului GPS, Foto: Kristjan Teedema / imago stock&people / Profimedia

Un avion comercial al companiei aeriene finlandeze Finnair a fost nevoit să se întoarcă marţi la Helsinki după ce nu a putut să aterizeze în oraşul Joensuu, în apropiere frontierei cu Rusia, din cauza interferenţelor semnalului GPS care ar fi fost provocate de Moscova.

După cum a explicat compania aeriană pentru mass-media locale, avionul, la bordul căruia se aflau 25 de pasageri şi echipajul, trebuia să aterizeze la Joensuu la ora locală 07:40, dar a fost nevoit să facă cale întoarsă la Helsinki după ce nu a putut efectua în condiţii de siguranţă manevra de apropiere de aeroport din cauza unor interferenţe, relatează EFE și Agerpres.

Incidentul a obligat Finnair să anuleze şi zborul de întoarcere între Joensuu şi Helsinki, care urma să fie operat cu aceeaşi aeronavă, şi să închirieze autobuze pentru transportul rutier al pasagerilor celor două zboruri.

Potrivit companiei aeriene, aeroportul din Joensuu este unul dintre puţinele aeroporturi din Finlanda care se bazează pe sistemul de sateliţi GPS pentru a facilita aterizările în absenţa unor tehnologii alternative.

Zeci de mii de zboruri bruiate de ruși deasupra Mării Baltice

Atât Finlanda, cât şi ţările baltice, care au frontieră comună cu Rusia, au raportat o creştere bruscă a interferenţelor semnalelor GPS după invazia rusă în Ucraina şi dau vina pentru aceasta pe Moscova.

La sfârşitul lunii aprilie, astfel de interferenţe au obligat Finnair să suspende toate zborurile către Tartu, al doilea oraş ca mărime din Estonia, timp de o lună, după ce două dintre avioanele sale au fost nevoite să facă cale întoarsă la Helsinki pentru că nu au putut ateriza la destinaţie din acest motiv.

Finnair şi-a reluat zborurile spre Tartu la începutul lunii iunie, după ce aeroportul din oraşul estonian a instalat un sistem alternativ la GPS, care utilizează semnale radio trimise de staţii la sol.

În aprilie, The Guardian scria că aproximativ 46.000 de avioane au înregistrat probleme cu GPS-ul deasupra Mării Baltice începând din luna august a anului trecut, iar cele cele mai multe dintre problemele GPS au apărut în Europa de Est, la granița cu Rusia.

Citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro