Sari direct la conținut

„Nu cred că poți face asta…” Psihologia inversă în relația cu copiii. Vârstele la care funcționează cel mai bine și când poate fi periculoasă

HotNews.ro
„Nu cred că poți face asta…” Psihologia inversă în relația cu copiii. Vârstele la care funcționează cel mai bine și când poate fi periculoasă
Între 3 și 6 ani, spun specialiștii, este vârsta de aur a psihologiei inverse. Copiii de vârstă mică reacționează bine la jocuri și provocări/Foto: Shutterstock

Îi spui „Mai bine nu te spăla pe dinți astăzi! Nu-i nici o problemă dacă faci carii”, iar el se duce direct la baie să-și spele dinții. Sau „Hmm, sigur nu poți termina supa înainte să se topească cubul de gheață din paharul tău…”, iar el apucă lingura și se grăbește să-ți demonstreze contrariul. Mulți părinți folosesc psihologia inversă din instinct – și uneori chiar funcționează. Dar cât de sigură e această tehnică și când riscă să devină manipulare?

Psihologia inversă înseamnă că părintele spune (pe un ton jucăuș sau provocator) opusul a ceea ce își dorește să se întâmple, pentru a declanșa în copil dorința de a face tocmai acel lucru. Exemplele de mai sus sunt situații clasice în care adultul îl influențează subtil pe copil, cerându-i contrariul a ceea ce își dorește de fapt. Aplicată corect, psihologia inversă poate deveni un instrument eficient în educație, în special pentru copiii mici care sunt în plină explorare a autonomiei. Însă, aplicată greșit, poate afecta încrederea copilului sau chiar relația acestuia cu părintele. Ce spune știința și cum putem folosi această strategie cu măsură și responsabilitate – ne explică Irina Olteanu, psihoterapeut cu formare în psihoterapie cognitiv-comportamentală, în cadrul centrului MindCare.

Ce este psihologia inversă și de ce funcționează?

Psihologia inversă este o tehnică prin care părintele, sugerând exact contrariul comportamentului dorit, mizează pe tendința naturală a copilului de a se opune cerințelor directe. Ca și cum ai spune „nu te deranja să-ți faci patul”, știind că exact asta va declanșa dorința copilului de a-ți demonstra că poate.

„Această tehnică funcționează pentru că, în anumite etape de dezvoltare, copiii simt o nevoie puternică de a-și afirma voința proprie”, explică Irina Olteanu. În special copiii între 3 și 6 ani sunt receptivi la astfel de provocări, pentru că se află în perioada afirmării independenței și gândirea lor este încă concretă și egocentrică. Un exemplu clasic: „Nu cred că poți strânge toate jucăriile până la ora 8”. Reacția probabilă? Copilul ar putea să-și dorească să dovedească contrariul – pentru că el decide ce poate sau nu poate face.

Vârstele la care funcționează cel mai bine

Între 3 și 6 ani, spun specialiștii, este vârsta de aur a psihologiei inverse. Copiii de vârstă mică reacționează bine la jocuri și provocări. De exemplu: „Poate că azi nu vrei să porți tricoul cu dinozauri…” spus pe un ton ironic poate trezi curiozitatea și dorința de a face tocmai acel lucru.

Între 7 și 11 ani, însă, efectul începe să scadă. Copiii dezvoltă gândirea logică și devin mai abili în a detecta intențiile din spatele cuvintelor. Totuși, dacă este folosită rar, pe un ton amuzant și fără presiune, tehnica poate avea în continuare efect. Important este să nu pară o strategie de manipulare.

La vârsta adolescenței, eficacitatea psihologiei inverse este mult mai scăzută și, în plus, poate crește riscul de conflict. Psihologul Irina Olteanu avertizează că adolescenții pot percepe această abordare ca lipsă de respect sau ca o încercare de a le submina autonomia. Uneori poate funcționa dacă e formulată ca o provocare autentică („Probabil nu ești gata pentru asta încă…”), dar per total, adolescenții răspund mai bine la comunicare directă și relațională.

Când și cum se poate folosi cu succes o astfel de tehnică?

Psihologia inversă poate funcționa ca o cheie magică în relația cu copilul – dar doar dacă știi când să o folosești și cum să o dozezi. Nu este o formulă universală și cu atât mai puțin o soluție salvatoare în orice situație. Irina Olteanu, psihoterapeut specializat în psihoterapie cognitiv-comportamentală, subliniază că eficiența acestei tehnici depinde în mare măsură de vârsta copilului, de context și mai ales de intenția și atitudinea adultului. Iată câteva reguli esențiale pentru ca psihologia inversă să fie un instrument util și nu o formă de manipulare care se întoarce împotriva ta.

1. Ocazional și cu un scop clar. Psihologia inversă trebuie să rămână o excepție, nu o regulă de comunicare. Dacă părintele o folosește zilnic, copilul va prinde „șmecheria” și va deveni imun la mesaj.

2. Cu un ton jucăuș, nu autoritar. Vocea și atitudinea contează enorm. Dacă replica e spusă cu sarcasm sau superioritate („Mda, sigur că nu poți face asta…”), copilul o poate resimți ca pe o insultă. În schimb, un ton glumeț, de genul „Poate că azi nu ești în stare să mănânci toată supa” poate crea un joc amuzant și motivant.

3. Doar în contexte sigure, necritice. Nu e potrivită pentru situații care implică reguli clare sau siguranță. Exemplu negativ: „Probabil că o să traversezi fără să te uiți…” – un mesaj periculos și confuz. Psihologia inversă trebuie folosită doar în contexte minore, fără risc: îmbrăcat, mâncat, strâns jucării.

4. Nu înlocuiește limitele sănătoase. Copiii au nevoie de structură. Nu putem înlocui toate regulile cu glumițe. Dacă totul devine negociabil, apar insecuritatea, haosul și testarea constantă a limitelor.

5. Fără să le afectăm stima de sine. Evitați formule de tipul „Nu cred că poți face asta fără mine”. Copilul poate înțelege că nu aveți încredere în el, mai ales dacă e sensibil sau perfecționist.

Psihologie inversă, dar cu validare sinceră

Psihoterapeutul Irina Olteanu recomandă ca, atunci când psihologia inversă funcționează, să consolidăm efectul printr-un feedback autentic. Un simplu „Wow, chiar ai reușit mai repede decât mă așteptam!” poate întări încrederea copilului și dorința de a coopera data viitoare.

Psihologia inversă nu este o baghetă magică, dar poate fi un instrument valoros în cutia de unelte a unui părinte atent și empatic. Folosită cu măsură, umor și discernământ, poate transforma opoziția copilului într-o ocazie de afirmare personală. Dar folosită excesiv sau greșit, poate submina încrederea și autenticitatea relației părinte-copil.

INTERVIURILE HotNews.ro