Sari direct la conținut

Obamania

HotNews.ro

Barack Obama merge mai departe. Chiar daca senatorul de culoare nu a castigat alegerile de marti din Texas si Ohio, brandul Obama continua sa se vanda bine. In ciuda tuturor pronosticurilor de la inceputul campaniei electorale si impotriva masinii politice reprezentata de clanul Clinton, Barack Obama e foarte aproape de a obtine nominalizarea democrata in cursa pentru fotoliul de lider al Americii. O candidatura a unui politician relativ neexperimentat, anuntata in ianuarie 2007, s-a transformat intr-un an de zile intr-o miscare populara ce a trezit America din amorteala si a devenit o Obamanie planetara.

Obamanics, Obamathon, Obamanie

In America au aparut Obamanics-ii, iar adolescentii ce merg cu skate-ul, comunica pe MySpace si asculta Good Charlotte isi revendica apartenenta la Generation Obama. Unii comentatori vorbesc aproape cu evlavie despre Noul Mesia. La mijlocul lunii mai, la New York va avea loc un Obamathon, un eveniment artistico-politico-social destinat strangerii de fonduri pentru politicianul din Illinois. Chiar si Servicul Secret american i-a dat numele de cod Renegatul, echivalent cu o recunoastere a meritelor sale in lupta cu conservatorismul ce domina viata politica de pe Potomac.

Air Obama
Foto: Associated Press

In Germania, respectabilul „Der Spiegel” l-a prezentat ca Der schwarze Kennedy. Pe strazile din Tokio si Jakarta, fascinatia pentru Barack Obama a egalat in dimensiuni adulatia pentru David Beckham. In timpul unei recente vizite in localitatea tanzaniana Arusha, in apropierea muntelui Kilimanjaro, presedintele Bush a fost intampinat nu doar de dansatori din tribul Masai, ci si de africani ce purtau plancarte cu Obama. Cel care iesea in prim-planul scenei politice de peste Ocean la Conventia Nationala a partidului din 2004 a reusit astfel, in doar trei ani, sa devina unul dintre favoritii democrati la functia de presedinte si speranta mondiala in schimbarea Americii dupa opt ani dificili alaturi de tandemul Bush-Cheney.

Idolul global

Vorbeam intr-un material trecut despre saltul fantastic facut de Obama in ultimul an. Senatorul de Illinois a plecat cu sansa a doua in cursa electorala, insa a recuperat treptat pe parcus si a ajuns, gratie unei echipe stralucite de consilieri si a unei campanii mediatice agresive, sa se bata pentru nominalizarea Partidului Democrat cu dinastia Clinton. Iar YouTube, MySpace si blogurile politice l-au ajutat pe Obama sa devina nu doar stindardul liberalilor americani ci si idol global.

Cum s-a intamplat aceasta? Obama a iesit in lumina reflectoarelor intr-un moment in care America suferea din plin la capitolul imaginii sale peste hotare. Razboaiele din Irak si Afganistan, imaginile socante de la Abu Ghraib sau sirurile de prizonieri inlantuiti de la Guantanamo Bay au erodat imaginea pe care Unchiul Sam o avea in strainatate. Un sondaj de opinie realizat anul trecut de BBC World Service in randul a 26.000 de persoane din 25 de tari a dezvaluit faptul ca 52% dintre ei considerau ca SUA are o influenta „preponderent negativa” in lume. O alta ancheta, realizata de Chicago Council of Global Affairs, a descoperit ca 53% dintre respondenti sustineau ca „nu poti avea increde in America”.

Iar aceste descoperiri au avut consecinte dintre cele mai profunde. America si-a pierdut

Obamanie=adoratie la nivel mondial pentru senatorul Barack Obama

treptat respectul in multe regiuni ale globului, deranjate de o atitudine pe care o asimilau cu cea a unui cowboy texan, iar pierderile, doar din turism, au atins impresionanta cifra de 100 de miliarde incepand cu 2001 pana in prezent. „Concluzia este ca avem nevoie de o lume careia sa-i placa America”, au declarat sec comentatorii politici de peste Ocean. Iar Barack Obama pare sa simbolizeze tocmai aceasta reinventare globala a Statelor Unite, mult mai mult decat rigiditatea reprezentata de Hillary sau conservatorismul lui John McCain.

Carisma sa si imaginea de om obinuit, decis sa faca schimbari radicale, sa se rupa de trecut si sa schimbe din temelii modul de gandire din Washington l-au facut sa fie sustinut nu doar de membri ai Partidului Democrat. Republicani moderati si independenti i-au dat voturile in multe state ce au organizat alegeri preliminare in ultimele doua luni. Hispanici, functionari din clasa de mijloc si femei trecute de prima tinerete ce votau constant cu Hillary Clinton au trecut in tabara sa. Impulsionati de entuziasmul popular din America, oamenii din intreaga lume isi pun sperantele in senatorul de Illinois. Un sondaj facut de Financial Times a indicat faptul ca spaniolii, italienii, francezii si germanii l-ar „vota” pe Obama in alegerile din SUA, iar senatorul de Illinois e cea mai populara figura pentru europeni dintre candidatii pentru Casa Alba.

Un brand care se vinde bine

Logo-ul campaniei
Foto: www.barackobama.com

Lasand la o parte opiniile sale politice, de multe ori discutabile si insuficient de clare in diverse chestiuni, analistii de peste Ocean sunt aproape unanimi convinsi ca ascensiunea lui Obama se datoreaza felului in care a fost impus mesajul sau. Plecand de la logo-ul campaniei (un rasarit de soare imbracat in culorile steagului national ce aminteste de „It’s morning in America” a lui Ronald Reagan), la prezentarea site-urilor oficiale, a sloganelor si a discursurilor atent mestesugite (grupate sub deviza „Change we can believe in”), marca Obama a ajuns sa fie echivalentul succesului. Si nu doar in SUA.

„Brandul Obama se vinde precum Apple, Nike sau Starbucks, fiind primul candidat la prezidentiale prezentat ca un produs de consum de mare calitate. Obama vinde o experienta a unui corporatist sofisticat aterizat pe scena politica americana”, sustin specialistii.

Cum se traduce asta in fapte? Obama e ceea ce a facut ca America sa fie cunoscuta in lume si sa fascineze atatia oameni. Obama nu e Abu Ghraib sau Guantanamo Bay, ci e gadgetul iesit din laboratoarele lui Steve Jobs sau faimosii Air Jordan ai celor de la Nike. Obama e America Hollywoodului, a filmelor de Oscar, a serialului Dallas si a fast-food-urilor de pe Route 66. Obama e un produs suta la suta american, bun de exportat alaturi de Coca-Cola si masinile Ford.

Daca mesajul sau are sau nu consistenta dorita, nici nu mai conteaza pana la urma. Dupa cativa ani in care l-au privit cu scepticism pe Unchiul Sam, lumea e convinsa ca senatorul de Illinois va putea sterge cu buretele momentele care le-au deformat imaginea ce o aveau despre America. Obamania nu se mai limiteaza doar la Statele Unite. Mai mult decat americanii, oamenii din cele mai diverse parti ale lumii viseaza la victoria lui Barack Obama. Daca si America va raspunde dorintelor planetei, aceasta e deja o alta poveste.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro