Sari direct la conținut

Ofensiva „ucigașilor Tesla” începe la Shanghai. Cine vor fi rivalii mașinilor electrice produse de compania lui Elon Musk

HotNews.ro
Ofensiva „ucigașilor Tesla” începe la Shanghai. Cine vor fi rivalii mașinilor electrice produse de compania lui Elon Musk
xPEng G6. Sursă foto: Anusak Laowilas/NurPhoto/Shutter / Shutterstock Editorial / Profimedia

La Salonul Auto de la Shanghai, ce are loc între 23 aprilie și 2 mai, peste 70 de branduri auto chineze și internaționale vor prezenta peste 100 de modele noi sau actualizate, potrivit Reuters. Evenimentul are loc în contextul unei competiții acerbe pe piața chineză, cea mai mare din lume pentru vehicule electrice și hibride, unde fiecare detaliu poate face diferența.

Producători auto de top din China, precum BYD și Geely, vor fi în prim-plan, în timp ce giganții internaționali precum Volkswagen, Nissan, Toyota și Cadillac (marca General Motors) își vor disputa atenția publicului și a presei.

Tehnologia autonomă, sub lupă după un accident fatal

Pe fondul unui război al prețurilor care durează de ani buni, producătorii mizează acum pe noile sisteme de asistență la condus ca avantaj competitiv. Însă un recent accident fatal, soldat cu trei victime, în care a fost implicat modelul electric SU7 de la Xiaomi, ce a luat foc după lovirea unui stâlp, a dus la o reacție dură din partea autorităților chineze.

Xiaomi SU7. Sursă foto: Costfoto/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Guvernul a interzis folosirea în materialele de marketing a termenilor precum „autonom” sau „inteligent”, ceea ce a forțat companii precum BYD și Zeekr să își modifice discursul public și să pună accentul pe siguranța în condus, nu pe automatizare.

BYD joacă tare cu „Ochiul lui Dumnezeu”

BYD, liderul pieței chineze de vehicule electrice și hibride, a anunțat în februarie că va include gratuit sistemul său avansat de asistență la condus, supranumit „God’s Eye” („Ochiul lui Dumnezeu”), pe toate modelele sale, inclusiv cele de buget, care încep de la circa 10.000 de dolari. Strategia a fost văzută ca o replică agresivă la rivalii săi, menită să scadă prețurile și să destabilizeze concurența.

Totodată, autoritățile chineze au impus restricții și asupra actualizărilor software la distanță pentru aceste sisteme, fără aprobarea guvernului.

BYD Seal. Sursă foto: Jakub Porzycki/NurPhoto/Shutters / Shutterstock Editorial / Profimedia

Tesla a fost forțată să suspende o perioadă testarea gratuită a software-ului său „Full Self Driving” (FSD) în China și ulterior a renunțat și la denumirea sa, optând pentru o formulare mai precaută: „condus asistat inteligent”.

Huawei, care a lansat deja opt modele electrice în parteneriat cu diverși producători locali, a lansat și ea o campanie de avertizare privind utilizarea responsabilă a sistemelor sale automate.

Geely, prin marca sa electrică Zeekr, urma să lanseze primul său model cu tehnologie de condus autonom de nivel 3 (care permite șoferului să ia mâinile de pe volan, dar îl obligă să fie atent la drum).

Însă, în lumina noilor restricții, Zeekr a anunțat că se va concentra în prezentările sale pe hibride și pe inovații în domeniul bateriilor.

Între timp, autoritățile chineze au anunțat și o înăsprire a reglementărilor privind standardele bateriilor EV, în încercarea de a reduce riscul incendiilor și exploziilor.

Asaltul asupra Model Y

În ciuda restricțiilor, sectorul chinez al „vehiculelor cu energie nouă” (EV și hibride) continuă să explodeze, depășind pragul simbolic: peste jumătate din noile înmatriculări auto din China sunt modele electrificate, un obiectiv pe care Beijingul și-l fixase inițial pentru 2030.

La salonul din Shanghai, o duzină de modele crossover electrice sunt poziționate clar ca rivali direcți ai Model Y de la Tesla. Acestea oferă tehnologii superioare de încărcare, asistență la condus și divertisment la bord, la prețuri mai accesibile. Printre „pretendenți” se numără Xpeng G6, Zeekr E6 și Xiaomi SU7 Ultra.

Xiaomi SU7 Ultra. Sursă foto: CFOTO / imago stock&people / Profimedia

Tesla, care nu a mai participat la saloanele auto din China din 2021, continuă să piardă teren. Cota sa de piață pentru vehiculele electrice cu baterie a scăzut de la 15% în 2020 la doar 9% în primul trimestru din 2024. În plus, vânzările anuale ale companiei au scăzut la nivel global pentru prima dată anul trecut.

Analistul auto independent Lei Xing, care a urmărit creșterea industriei auto din China timp de două decenii, le-a numit pe acestea și pe alte noi crossovere electrice chinezești formidabile „ucigașii Modelului Y”.

„Este un tsunami de presiune” asupra celui mai bine vândut model Tesla, a spus el. „Nu va fi un singur vehicul care va învinge Modelul Y – ci 12 sau 13”.

„Rațiunea, înapoi!” Un newsletter despre alegeri în care jurnalistul Gabriel Bejan explică ce se întâmplă în această perioadă politică.
Dincolo de breaking news, confuzie și dezinformare, în fiecare marți și vineri.
INTERVIURILE HotNews.ro