Sari direct la conținut

ONRC va putea face o mică reorganizare pentru că personalul actual nu face față cererilor antreprenorilor – proiect

HotNews.ro
Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), Foto: AGERPRES
Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), Foto: AGERPRES

Ministerul Justiției încearcă să rezolve blocajul de la ONRC din cauza noii infrastructuri IT, care nu este funcțională, printr-o mică reorganizare ce are rolul de a soluționa cererile antreprenorilor.

Este vorba despre cereri de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru).

Instituția menționează că din cele 1.792 posturi ale instituției, 549 de posturi sunt vacante, iar dintre acestea, 46 sunt posturi de registrator care ar trebui să rezolve astfel de probleme. Cu alte cuvinte, nu sunt destule persoane care să rezolve cererile.

Ministerul Justiției a pregătit un proiect de OUG care are în vedere necesitatea simplificării și reducerii numărului de documente sau informații ce se eliberează profesioniștilor la înregistrare.

În proiect se propune reîncadrarea ca registratori, la cerere, a personalului de specialitate juridică-consilieri juridici, acordându-se un termen de 15 zile pentru depunerea cererilor.

O a doua soluție propusă de Minister vizează exercitarea temporară, pe o perioadă de 1 an, de către personalul cu funcții de conducere a controlului prealabil înregistrării în registrul comerțului (așadar a atribuțiilor specifice funcției de registrator).

Totodată, se prevede reducerea documentelor/informațiilor ce însoțesc certificatele eliberate de oficiile registrului comerțului la finalizarea procedurii de înregistrare în registrul comerțului.

Conform notei de fundamentare, la momentul punerii în funcțiune a noii infrastructuri informatice, pentru cererile aflate în diferite etape de soluționare (3.977 de cereri), operațiunile aferente înregistrării a fost necesar să fie executate manual, întrucât aceste cereri nu erau compatibile cu noile funcționalități.

“În perioada de suspendare a activității instituției în vederea utilizării integrale a noului sistem informatic au fost primite, în continuare, cereri de înregistrare prin celelalte modalități de depunere (e-mail, poștă sau corespondență), iar acestea au fost înregistrate în paralel cu cererile care au fost primite pe noul sistem informatic, fapt ce a condus la creșterea semnificativă a volumului de muncă, acesta fiind peste capacitatea resurselor umane disponibile”, menționează sursa citată.

Totodată, spune documentul, a crescut semnificativ și numărul cererilor de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru).

Astfel, comparativ cu perioada corespondentă a anului trecut (26.07.2023 – 02.09.2023), când s-au înregistrat 257.711 de solicitări, din care 152.509 de solicitări online, în perioada 26 iulie 2024 – 2 august 2024 s-au înregistrat 291.995 de solicitări, din care 190.972 de solicitări online.

Reamintim că în august, ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a anunțat că a trimis Corpul de Control pentru a face verificări la Registrul Comerţului, după ce reprezentanţi ai mediului de afaceri, avocaţi şi contabili au făcut sesizări cu privire la blocaje și problemele noului portal ONRC, pus recent în funcţiune în urma unei investiţii de câteva zeci de milioane de euro.

Gorghiu a spus că nu are atribuţii cu privire la activitatea Registrului Comerţului, ci doar cu privire la numirea şi schimbarea directorului acestei instituţii şi cu privire la îmbunătăţiri legislative care să vizeze activitatea instituţiei.

INTERVIURILE HotNews.ro