Pasagerii cu boli contagioase vor putea fi dați jos din tren / Ce drepturi vor avea călătorii când un tren este anulat sau întârzie
Un proiect de ordonanță a Guvernului propune o serie de schimbări în privința regulilor la călătoria cu trenul. De exemplu, prevede că va fi interzis „transportul bolnavilor contagioși”, „având în vedere că aceștia se transportă cu ambulanțele”. Proiectul prevede, fără a exista detalii, însă, că „în tren și în stație nu se admit sau pot fi evacuate persoanele care, din cauză de boală” pun în pericol sănătatea celorlalți călători. Ce spune CFR Călători despre călătoria persoanelor bolnave?
Ministerul Transporturilor a publicat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul feroviar. Proiectul vine cu mai multe schimbări – de la cine poate călători gratuit, până la prevederi legate de transportul bicicletelor.
Interzicerea transportului bolnavilor contagioși cu trenul
Una dintre modificări ține de transportul persoanelor care au boli contagioase.
În nota de fundamentare se menționează: „interzicerea transportului bolnavilor contagioși cu trenul, având în vedere că aceștia se transportă cu ambulanțele”.
Pentru transportul persoanelor cu boli contagioase există în prezent posibilitatea de a rezerva întregul compartiment, dar această prevedere dispare din acest text de propunere.
„Așadar, în tren și în stație, nu se admit sau pot fi evacuate persoanele care, din cauză de boală, pun în pericol sănătatea celorlalți călători”.
12. La articolul 9, alin. (3), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
- „b) persoanele care, din cauză de boală, pun în pericol sănătatea celorlalți călători. Persoanele care s-au îmbolnăvit pe parcurs și care necesită intervenții de urgență trebuie să fie transportate până la prima stație, unde li se acordă îngrijirile necesare. Acestor persoane li se restituie diferența dintre tarifele plătite și cele aferente pentru parcursul efectuat, pentru legitimația de călătorie, în condițiile prevăzute la art. 21;”
Ce prevede acum regulamantul:
„În tren și în stație nu se admit sau pot fi evacuate persoanele care, din cauză de boală, pun în pericol sănătatea celorlalți călători, în afară de cazul când călătoresc cu plata rezervării întregului compartiment”. În proiect nu se precizează cine și cum anume stabilește dacă un pasager este un „pericol” la sănătatea celorlalți.
CFR Călători spune că în prezent nu oprește accesul la transportul cu trenul a persoanelor care, din cauză de boală, pun în pericol sănătatea celorlalți călători
Pe 30 iulie, compania de stat CFR Călători a venit cu o precizare legată de neacceptarea la transport a persoanelor bolnave care pun în pericol sănătatea celorlalți pasageri.
Ca urmare a informațiilor eronate apărute în mass-media despre neacceptarea la transport a persoanelor bolnave care pun în pericol sănătatea celorlalți pasageri, CFR Călători face următoarele precizări:
- „NU CFR Călători oprește accesul la transportul cu trenul a persoanelor care, din cauză de boală, pun în pericol sănătatea celorlalți călători. CFR Călători, operatorul național feroviar de călători, NU a avut si NU are calitatea de inițiator de acte normative.
- În prezent, CFR Călători aplică prevederile OUG 7/2005 (pentru aprobarea Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România)
CFR Călători mai spune că „după aprobarea Ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea actelor normative din domeniul feroviar, CFR Călători și ceilalți cinci operatori privați feroviari de pasageri vor aplica noile reglementări după intrarea în vigoare a acestora”.
Călătorul trebuie anunțat imediat când un tren este anulat sau întârzie
În textul propunerii se introduc și se actualizează prevederile privind informarea călătorilor, modului de lucru al operatorilor de transport feroviar în cazul întârzierilor și pierderii legăturilor de către călători.
De exemplu, operatorul de transport trebuie să anunțe călătorul dacă un tren este întârziat sau anulat, „cel puțin prin afișarea pe paginile de internet proprii și, unde este posibil, prin afișare în stații și prin alte mijloace de comunicare disponibile”. Doi operatori privați afișează în prezent pe site anulările, dar CFR Călători NU face asta. La gările mai importante, anulările și întârzierile sunt anunțate la megafon în prezent.
Operatorul de transport trebuie să-i permită pasagerului să ia următorul tren, fără a-l taxa în plus
- „(5) Când, din cauza întârzierii trenului, călătorul nu prinde trenul de legătură prevăzut pentru continuarea călătoriei, pentru care posedă legitimație de călătorie, operatorul de transport feroviar este obligat să îl transporte cu bagajele sale, fără a percepe noi tarife, cu primul tren al acestuia, care efectuează un serviciu public ori care efectuează un serviciu comercial, (…) în condiții comparabile cu tren de același rang sau de rang inferior, la aceeași clasă de călătorie sau la o clasă superioară, dacă este posibil, pe aceeași rută sau pe altă rută, astfel încât acesta să ajungă la destinație cu întârzierea cea mai mică, cu respectarea prevederilor.
Ce se întâmplă dacă în două ore călătorul nu poate porni cu un alt tren către destinație?
„Când transportul în condiții comparabile cu tren de același rang sau de rang inferior nu este posibil într-un interval de maximum 2 ore de la sosirea călătorului în stația de legătură, operatorul de transport este obligat să îl transporte pe călător, împreună cu bagajele sale, fără a percepe tarife suplimentare, cu primul tren aflat în circulație, care efectuează un serviciu public ori care efectuează un serviciu comercial, cu excepția serviciilor care sunt exploatate strict pentru utilizări istorice sau turistice, indiferent de rang, și clasă, pe aceeași rută sau pe altă rută, astfel încât acesta să ajungă la destinație cu întârzierea cea mai mică”, se menționează în propunere.
Gratuit la călătoria cu trenul pentru copiii de până la 7 ani
În prezent, copiii în vârstă de până la 5 ani călătoresc gratuit cu trenul, iar prin proiectul de acum se reglementează călătoria gratuită a copiilor de vârstă preșcolară, prin majorarea vârstei până la care călătoria este gratuită de la 5 la 7 ani, numai pentru copiii care nu au calitatea de elevi (pentru elevi călătoria fiind deja gratuită).
- În proiectul de Ordonanță se spune:
„Copiii până la vârsta de 7 ani împliniți și care nu au calitatea de elevi ai unei unități de învățământ autorizate sau acreditate din România, pentru care nu se cere un loc separat, se transportă gratuit, fără a fi necesară emiterea în avans a unei legitimații de călătorie. Operatorii de transport feroviar pot stabili, prin reglementări proprii, ca acestor călători să le fie emise legitimații gratuite de către personalul de tren. - Copiii până la vârsta de 10 ani împliniți și care nu frecventează cursurile unei unități de învățământ autorizate sau acreditate din România plătesc 50% din tariful de transport pentru călătoria la clasa a doua, având drept la loc separat. Tarifele tichet rezervare loc, tarifele supliment pentru vagoane de dormit și, după caz, supliment pentru vagoane cușetă, se achită la tariful integral”.