Piata ziarelor locale: primele semne bune
Perceptia presei locale din Romania era, pana nu de mult, una negativa: ziare cu tiraje de cateva sute de exemplare si sediul in doua birouri, directori nu foarte morali si ziaristi care-si castigau existenta, in mare parte, din articole scrise la comanda si din santaj. Ultimele evolutii arata insa ca situatia se schimba in directia unei piete puternice.
Ultimul val al Studiului National de Audienta (SNA), instrumentul prin care agentiile de publicitate masoara audienta presei scrise, consemneaza numarul de cititori obtinuti de 24 de cotidiene locale, in medie zilnica, pe perioada iulie 2004-iulie 2005.
Cu trei luni in urma, numarul de titluri care au cerut cercetarea era de numai 18, iar acum un an, de 15.
Participarea la SNA asigura ziarelor locale contracte de publicitate cu marii clienti, care isi masoara eficienta in functie de popularitatea ziarului si caracteristicile publicului. Prin comparatie, fara audituri, un ziar local poate vinde spatii publicitare doar local. Iar lipsa masuratorilor naste, in general, suspiciuni in cazul unui contract de acest tip.
Veniturile de la centru
Aparitia unor titluri locale in SNA (si in monitorizarile Biroului Roman de Audit al Tirajelor, care masoara numarul de exemplare vandute) a fost impulsionata de initiativa ARBOmedia de la sfarsitul lui 2003. Atunci, regia de publicitate mentionata a inceput sa preia in portofoliul propriu ziarele locale.
„Ideea s-a nascut ca o necesitate resimtita atat la nivelul presei locale, cat si de catre clientii de publicitate – advertiseri sau agentii”, a declarat pentru EVZ Silviu Ispas, New Business director la ARBOmedia.
Ziarele locale au inceput sa plateasca studii, iar rezultatul a fost unul fericit. „Bugetele de publicitate rulate de ARBOmedia s-au dublat in primul semestru al lui 2005, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care, in aprilie 2004, publicatiile reprezentate de ARBOmedia erau in numar de 25, iar in prezent sunt 34″, explica Silviu Ispas.
Meritul „albirii” pietei ziarelor locale nu apartine insa numai ARBOmedia. Este de mentionat si puternica retea locala a Publimedia, compania de presa scrisa controlata de Adrian Sarbu, retea compusa din titluri ca „Banateanul”, „Bihoreanul”, „Ieseanul”, „Hunedoreanul”, „Clujeanul” si „Ziarul Clujeanului”.
Saptamanalele si cotidienele lui Adrian Sarbu sunt auditate, dar vand spatii publicitare prin departamentul de vanzari al companiei.
Viitorul
In materie de tiraje si audiente, situatia nu s-a schimbat foarte mult in presa locala. „Pe termen de un an nu vor fi modificari spectaculoase”, estimeaza Silviu Ispas. „In doi-trei ani, exista insa premise ca unele publicatii sa aiba cresteri de tiraj si de audienta intre 50 si 100 la suta, iar veniturile din publicitate sa creasca cu peste 100 la suta, ca medie”.
Ceea ce nu inseamna ca peste doi-trei ani ziaristii locali vor ajunge in rai. Mihnea Maruta, redactor-sef la saptamanalul „Clujeanul” si cotidianul „Ziarul Clujeanului”, a evidentiat, la cererea EVZ, o serie de racile mai greu de vindecat: „Cea mai mare problema a presei clujene este slaba presiune a pietei muncii.
„Exista tot mai putini tineri care viseaza sa-si vada numele sub un articol”. „Veteranii” cauta in schimb locuri caldute, precum cele de corespondenti judeteni ai presei centrale, unde nu esti obligat sa scrii un articol pe zi. „Publicatiile locale nu pot supravietui decat daca sunt sustinute de trusturi puternice sau daca recurg la compromisuri.
Astfel, s-a ajuns in situatia nefericita in care piata locala este impartita, grosso modo, in doua: cei care se incapataneaza sa faca presa si cei care au ales sa faca bani din presa”. Totusi, atunci cand se vor gasi destui bani din reclama vanduta dupa criterii profesioniste, diferenta se va sterge.
Cele mai citite 10 cotidiene
Titlurile de mai jos au participat la Studiul National de Audienta, valul iulie 2004-iulie 2005
Titlul Nr. cititori zilnic
1. Libertatea 1.048.300
2. Jurnalul National 776.900
3. Evenimentul zilei 653.500
4. Gazeta sporturilor 548.900
5. Pro Sport 470.000
6. Adevarul 364.100
7. Romania libera 247.000
8. 7 Plus 188.800
9. Ziarul 174.300
10. Ziarul financiar 168.000