Sari direct la conținut

Plagiatul ar putea să lase școlile doctorale fără acreditare/ Metodologia de evaluare va cuprinde un capitol special de etică

HotNews.ro
Plagiatul ar putea să lase școlile doctorale fără acreditare/ Metodologia de evaluare va cuprinde un capitol special de etică

Suspiciunile de plagiat sau cazurile dovedite de plagiat ar putea cântări mult în evaluarea școlilor doctorale din România. Universitățile au solicitat oficial Ministerului Educației, prin Consiliul Național al Rectorilor, ca în noua metodologie de evaluare pentru școlile doctorale să fie inclus un capitol special de etică. În prezent, un grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației, Consiliului Rectorilor din România și ai ARACIS lucrează la definitivarea metodologiei prin care urmează să fie evaluate școlile doctorale.

Acest capitol de etică ar trebui să prevadă clar că școlile doctorale primesc un punctaj mai mare în cazul în care universitățile au luat măsuri din proprie inițiativă pentru combaterea plagiatului. În cazul în care există suspiciuni de plagiat care planează asupra absolvenților de doctorat punctajul se va înjumătăți, iar dacă există cazuri de plagiat dovedite școlile doctorale vor fi depunctate la evaluare.

”În cazul în care există suspiciuni de plagiat care planează asupra absolvenților de doctorat punctajul se va micșora, iar dacă există cazuri de plagiat dovedite, școlile doctorale vor fi depunctate major la evaluare”, a spus Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Național al Rectorilor.

Acesta mai arată că universitățile care au acționat pentru combaterea plagiatului vor fi punctate mai bine.

”În acest capitol vor fi analizate suspiciunile de plagiat, cazurile dovedite de plagiat, dar și situațiile în care universitățile au dat dovada de maturitate și au acționat din proprie inițiativă pentru combaterea acestui fenomen. În același timp, se vor lua în considerare în evaluare și acțiunile de prevenție în raport cu acest fenomen care poate aduce grave prejudicii fiecărei universități în parte și învățământului superior românesc în ansamblul său”, a mai spus Cîmpeanu.

De asemenea, universitățile mai cer ca cele 430 de programe de doctorat să fie evaluate de experți străini secondați de experți români. Ceea ce înseamnă că vor trebui găsiți 430 de experți străini până în martie 2020, astfel încât să înceapă evaluarea școlilor doctorale.

Evaluarea școlilor doctorale va ține cont și dacă în cadrul școlilor doctorale, cel puțin 5% din tezele de doctorat din cadrul școlii doctorale sunt redactate și/sau prezentate într-o limbă de circulație internațională sau sunt realizate în cotutelă. Evaluarea școlilor doctorale din România este prevăzută în legea educației din 2011, dar nu a fost realizată niciodată până acum.

După ce grupul de lucru de la Ministerul Educației va termina consultările cu privire la criteriile de evaluare a școlilor doctorale, metodologia va fi pusă în circuitul de avizare în varianta din 2018 a Ordinului ministrului privind stabilirea metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță utilizați în evaluare, dar cu un capitol special de etică. Ordinul va promovat de către ministru până la sfârșitul lui decembrie 2019.

Citiți și:

Propunere MEC: Școlile doctorale își mențin acreditarea până la finalul lui 2021

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro