Ploiești – Brașov, autostrada care nu se face
Garanția eșecului: 2,51 miliarde de euro (fără TVA), costul lucrărilor de construcții pentru tronsonul dintre Ploiești și Câmpina.
9,11 miliarde de euro (fără TVA) pentru autostrada Ploiești – Brașov.
Valoarea lucrărilor de construcții (cu cheltuielile neprevăzute incluse):
- 2,76 miliarde de euro (fără TVA) pentru tronsonul Ploiești – Câmpina.
- 10,02 miliarde de euro (fără TVA) pentru întreg sectorul Ploiești – Brașov.
Revizuirea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Ploiești – Brașov al autostrăzii A3 și publicarea analizei multicriteriale AMC1, creează premisele eșecului construirii autostrăzii pe Valea Prahovei.
PROIECT PE HÂRTIE, EȘEC ÎN REALITATE
Analiza variantelor de traseu creionează eșecul proiectului înainte de a începe.
1 Stabilirea tronsoanelor autostrăzii, în cadrul celor 5 alternative de traseu, nu este de natură să conducă la o analiză pertinentă și detaliată, ci mai degrabă să simuleze existența unor ipoteze de lucru, dar în realitate, să inducă o anumită variantă de traseu.
Astfel, o serie de tonsoane ale celor 5 alternative se termină la mijlocul unor poduri, pasaje sau tuneluri.
Spre exemplu:
- În cadrul alternativei 1, tonsonul 1 Ploiești – Câmpina, cu o lungime de 39 de km, are punctul final pe un viaduct de 11 km (care se desfășoară între km 32+955 și km 43+970).
- În aceeași situație se află și tronsonul 2 Câmpina – Comarnic, al alternativei 1, desfășurat între km 39+000 și km 52+000. Acest tronson are punctul final pe un viaduct de aproximativ 10 km, amplasat între km 46+900 și km 56+850.
Situația este similară și în cazul tunelurior:
▪ Tronsonul 4 Bușteni – Predeal (km 81+350 – km 88+500) al alternativei 3 are punctul final în interiorul unui tunel de 7 km, amplasat între km 86+500 și km 93+500.
▪ Tronsonul 2 Câmpina – Comarnic (km 41+800 – km 54+850) al alternativei 4 începe la mijlocul unui tunel de 12,7 km situat între km 35+000 – 47+700.
În cadrul tuturor celor 5 alternative de traseu pentru sectorul de autostradă Ploiești – Brașov, studiate în cadrul studiului și raportului alternativelor de traseu AMC 1, sunt proiectate tronsoane care au punctul de pornire / capătul pe un segment al unor lucrări de artă (poduri, viaducte, tuneluri).
2 Documentul prezentat de proiectant, analiza multicriterială AMC1, încalcă propriile obiective.
Studiul de alegere a traseului trebuia realizat în două etape:
- etapa 1, aferentă analizei multicriteriale AMC1, în care, dintre alternativele analizate, se selectau 2 alternative de traseu;
- etapa a 2 a, în care trebuie realizată o nouă analiză multicriterială, AMC2, iar în această analiză urmau să fie comparate alternativele selectate în etapa 1 și definitivată alternativa finală a secțiunii autostrăzii Ploiești – Brașov.
Cu toate acestea, în finalul studiului și raportului alternativelor de traseu, analiza multicriterială AMC1, realizat în baza contractului de servicii nr. 92/12517/16.02.2021, proiectantul propune versiunea finală de traseu, astfel:
- Tronsonul 1 Ploiești – Câmpina (parte a alternativei 3).
- Tronsonul 2 Câmpina – Comarnic (parte a alternativei 3).
- Tronsonul 3 Comarnic – Bușteni (parte a alternativei 3).
- Tronsonul 4 Bușteni – Predeal (parte a alternativei 5).
- Tronsonul 5 Predeal – Râșnov (parte a alternative 5).
- Tronsonul 6 Râșnov – Codlea (parte a alternativei 5).
PLOIEȘTI – BRAȘOV vs. SIBIU – PITEȘTI
Potrivit autorilor studiului de fezabilitate, cei aproximativ 42 km dintre Ploiești și Câmpina au un cost mai mare decât întreg sectorul Sibiu – Pitești al autostrăzii A1, inclusiv tronsoanele montane.
Conform analizei multicriteriale AMC1, valoarea lotului Ploiești – Câmpina este de 3,422 miliarde de euro cu TVA, din care cheltuielile aferente construcțiilor și instalațiilor reprezintă 2,758 miliarde de euro fără TVA (2,506 miliarde de euro – lucrările de constructii și 0,252 miliarde de euro – cheltuielile diverse și neprevăzute).Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro