Sari direct la conținut

Politicianul cu alergie la UE – viitorul premier al Angliei

HotNews.ro

Scena politica de la Londra a intrat in fierbere dupa alegerile locale si regionale desfasurate saptamana aceasta, care au tras in jos guvernul laburist exact in momentul in care Tony Blair se pregateste sa-i transfere prerogativele de premier lui Gordon Brown, ministrul sau de Finante.

Se schimba seful de guvern, se schimba si felul cum puterea de la Londra abordeaza afacerile interne si internationale. Si nu doar din nevoia acelui “altceva” cerut de electorat, ci si din cauza diferentelor de personalitate si viziune politica intre actualul si viitorul premier.

Pe plan international, Romania, atat ca partener direct al Marii Britanii, cat si ca partener in cadrul UE, va trebui sa tina cont de schimbarile de perspectiva ce devin iminente pe masura ce se apropie predarea stafetei.

Gordon Brown incearca sa-si ‘coloreze’ imaginea
Foto: Rompres

Brown e privit deja ca premier

Inca de anul trecut s-a speculat ca Brown ii va lua locul lui Tony Blair in fotoliul de premier, in pofida neintelegerilor dintre cei doi pe parcursul deceniului petrecut impreuna in conducerea guvernului.

S-a pus chiar problema unei succesiuni, idee respinsa de la bun inceput de Gordon Brown, care a insistat ca se va supune vointei partidului cand vine vremea ca Blair sa plece.

Dincolo de posibilitatea ca un tert sa intervina in cursa pentru conducerea Partidului Laburist, pregatita pentru urmatoarele doua luni, si implicit pentru pozitia de prim-ministru, politicienii de la Londra, laburisti sau de opozitie, iau deja de bun faptul ca premieratul ii va reveni lui Gordon Brown.

La aceasta opinie a contribuit insusi Blair, care si-a exprimat recent, in mod fatis, sprijinul pentru ministrul sau de Finante.

Ce vor britanicii in lume

La o prima vedere, ar parea ca agenda internationala a guvernului laburist va suferi putine modificari dupa ce Blair ii va preda stafeta lui Brown, avand in vedere ca cei doi reprezinta acelasi partid si aceleasi prioritati de guvernare.

La o a doua vedere, modificarile, fie ele si mici, sunt semnificative si tin de prioritatile personale ale fiecaruia dintre cei doi si de atitudinea lor generala fata de treburile lumii.

Prioritatile internationale ale Marii Britanii

• Combaterea terorismului si a armelor de distrugere in masa

• Reducerea efectelor negative ale criminalitatii internationale – inclusiv traficul de droguri, traficul de carne vie si spalarea banilor – asupra Regatului Unit

• Revenirea si solutionarea conflictelor prin intermediul unui sistem international solid, bazat pe statul de drept

• Cladirea unei Uniuni Europene eficiente si competitive la nivel international, intr-un context regional sigur

• Sprijinirea economiei si afacerilor britanice in conditiile economiei globale deschise, prin stiinta si inovatie si prin siguranta energetica

• Securitatea climatica, prin promovarea tranzitiei rapide catre economia durabila, cu emisii reduse de carbon

• Dezvoltarea durabila si reducerea saraciei, sustinute de drepturile omului, democratie, buna guvernare si protejarea mediului inconjurator

• Migratie controlata si combaterea imigratiei ilegale

• Servicii consulare de inalta calitate pentru cetatenii britanici, in orice conditii

• Securitatea si buna guvernare a teritoriilor britanice

(Sursa: fco.gov.uk)

[c:1:d]Pentru Romania, aceste prioritati se traduc, potrivit activitatilor desfasurate de Ambasada britanica la Bucuresti, in:

• Cooperare in conflictele internationale (Irak, Afganistan)

• Cooperare si negociere in probleme internationale sensibile si de interes comun pentru ambele parti

• Sprijin pentru activitatile autoritatilor romane de combatere a crimei organizate

• Sprijin pentru autoritatile romane in prevenirea crimei transfrontaliere

• Cooperare si negociere in cadrul Uniunii Europene, pe toate domeniile de interes pentru UE

• Control sustinut asupra migratiei muncitorilor romani spre Marea Britanie

• Sprijin pentru combaterea coruptiei, protectia drepturilor omului, intarirea democratiei

• Incurajarea politicilor de protectie a mediului inconjurator

Ministrul care se codeste sa iasa in lume

Practic, aceste principii generale nu au cum sa se schimbe dupa plecarea lui Tony Blair. In particular, venirea lui Gordon Brown sugereaza ca ar aparea unele diferente de abordare, atat pe plan european, cat si in relatia cu Romania.

Potrivit The Economist, Brown este notoriu pentru felul cum, pe parcursul celor zece ani de guvernare laburista, si-a impartit, intr-un fel, atributiile cu Tony Blair, agenda internationala revenindu-i cu dedicatie acestuia din urma, in timp ce ministrul de Finante si-a pastrat un cuvant mai greu de spus pe plan national.

Dupa cum amintea recent aceeasi publicatie, Brown nu suporta sa aiba de-a face cu omologii sai din cadrul UE, trimitandu-si adjunctii la majoritatea intalnirilor cu acestia. Iar cand e nevoit sa se deplaseze la intalniri internationale, prefera sa citeasca repede niste notite, apoi sa se retraga la locul lui, nerabdator sa plece.

Ca sef al guvernului, el va trebui sa-si schimbe aceasta atitudine, dar oficialitatile romane – ca si alte guverne – si-ar face iluzii daca si-ar imagina o comunicare sustinuta cu noul premier de la Londra.

O alta problema sensibila a Romaniei in relatia cu Marea Britanie este cea a drepturilor de munca pentru cetatenii straini in Regat. Pe parcursul ultimului an, cand a fost pusa la punct politica de limitare a migratiei de munca a romanilor si bulgarilor spre Marea Britanie, Blair a preferat sa taca si sa-si lase ministrii sa preia initiative in acest domeniu.

Printre cei mai vocali dintre acestia s-a numarat si Gordon Brown, acuzat, in toamna lui 2006, de patronatele britanice ca nu a tinut cont de faptul ca economia tarii a crescut rapid in ultimii ani inclusiv multumita imigrantilor est-europeni.

Iar opozitia conservatoire l-a atacat din nou, in februarie a.c., pentru ultimele sale initiative in privinta imigrantilor – anume ca acestia ar trebui sa munceasca in folosul comunitatii, daca vor sa devina cetateni britanici.

Brown ravneste de peste un deceniu la fotoliul din No.10
Foto: Rompres

Interesat mai mult de problemele interne

Tot la inceputul acestui an, Brown explica, intr-un discurs, prioritatile pe care le-ar avea ca sef al guvernului: educatia, reducerea inegalitatilor sociale, reinnoirea “spiritului britanic” (“Britishness”), refacerea increderii britanicilor in politicienii lor, dezvoltarea internationala si lupta contra terorismului.

In ultimii ani, printre singurele zone ale afacerilor internationale unde Brown s-a manifestat activ, din punct de vedere al “dezvoltarii”, a fost Africa.

Ceea ce ar sugera ca dintre toate prioritatile-cheie ale Londrei pe plan international, Brown ar pastra doar una de interes major si pentru Romania.

Nici chiar probleme-cheie pentru Uniunea Europeana, cum ar fi negocierile de revigorare a Constitutiei UE, nu au reusit, in ultimul an, sa smulga angajamente clare din partea lui Brown, desi acesta va fi fortat de Bruxelles, in a doua jumatate a anului, sa ia o pozitie concreta in acest sens.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro