Posibile solutii pentru scoaterea RATB din coma: modernizarea tramvaielor si benzi unice pentru RATB
Viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea, a prezentat marti cateva solutii pentru redresarea Regiei Autonome de Transport Bucuresti. Acesta spune ca trebuie urgent pus la punct un program anual de investitii pentru modernizarea tramvaielor, introducerea validarii obligatorii a titlurilor de calatorie de catre toti utilizatorii RATB, iar mijloacele de transport trebuie sa aiba benzi unice. In plus, Pieptea a declarat ca trebuie incheiat un contract de delegare a serviciului intre municipalitate si RATB astfel incat municipalitatea sa impuna standarde de calitate deoarece in fiecare da o subventie de circa 500 milioane de lei Regiei. Declaratiile vin in conditiile in care saptamana trecuta ANAF a pus poprire pe conturile RATB deoarece aceasta nu a platit TVA-ul aferent gratuitatilor oferite pensionarilor si elevilor la transportul public. Recent RATB a fost amendata cu 150.000 lei de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor fiindca mijloacele de transport in comun sunt murdare, nu au aer conditionat si nu sunt sigure.
„In cei 7 ani de mandat la Primarie, Oprescu nu a dorit sa incheie un contract de prestare a serviciului de transport public intre RATB si municipalitate, iar in absenta acestuia si a unei strategii si a unor solutii pe termen mendiu si lung, exista riscul ca si aceasta regie sa o ia pe urma RADET si sa fie ingropata in datorii. Consecintele ar fi dezastruoase pentru bucuresteni. Dincolo de problemele vechi ale regiei, legate de reducerea parcului de mijloace de transport, de cresterea timpilor de asteptare in statii, de lipsa pieselor de schimb, apar probleme de natura manageriala care risca sa afecteze extrem de grav transportul public in Capitala. Saptamana trecuta, ANAF a pus poprire pe contul RATB pentru 84 milioane lei, deoarece decizia Consiliului General al Municipiului Bucuresti de a acorda anumitor categorii de calatori reducere sau gratuitate nu a fost urmata de plata de catre municipalitate a contravalorii acestor gratuitati. In consecinta, RATB nu a incasat contravaloarea calatoriilor si ca atare nu a avut din ce sa plateasca TVA-ul aferent, iar acesta este doar inceputul. ANAF evalueaza TVA-ul aferent gratuitatilor/reducerilor din ultimii 8 ani si, potrivit calculelor, suma totala imputata va fi de aproximativ 370 milioane lei. Este o suma imensa pe care RATB nu o poate plati fara implicarea directa a municipalitatii”, a explicat Pieptea.
Acesta spune ca trebuie incheiat urgent un contract de prestare a serviciului public intre RATB si Primaria Municipiului Bucuresti, care sa prevada clar decontul pentru gratuitati/reduceri.
„Desi au existat solicitari, in repetate randuri, pentru incheierea contractului, Sorin Oprescu a refuzat in cei 7 ani de mandat sa dea curs acestor cereri, lasand astfel la voia intamplarii managementul transportului public al Capitalei. Lipsa contractului de prestare a serviciului public de transport risca sa aduca Romaniei si o procedura de infringement. Conform legislatiei europene, acordarea catre un operator (in cazul nostru RATB) a dreptului de a presta un serviciu public, se face in cadrul unui contract de servicii publice. Din pacate, in cei 7 ani de mandat Sorin Oprescu nu a reusit sa incheie acest contract, iar Romania risca sa plateasca o amenda de milioane de euro, in cadrul procedurii de infringement. „, mai spune Pieptea.
Concret, Cornel Pieptea, viceprimarul liberal al Capitalei, spune ca pentru salvarea RATB trebuie realizati urmatorii pasi:
– trebuie eliminata cauza care a dus la generarea acestor sume imputate de ANAF si trebuie incheiat contractul de delegare a serviciului public. „Trebuie precizat ca RATB a inaintat o forma de contract inca din 2014. Documentatia exista si prevede, in conformitate cu legislatia, decontarea separata de catre Primaria Capitalei pentru gratuitati/reduceri. Din pacate, Sorin Oprescu, desi are toate datele si toata documentatia pe masa, refuza sa ia o decizie”, spune Pieptea.
– introducerea validarii obligatorii a titlurilor de calatorie de catre toti utilizatorii RATB. In felul acesta se va putea face lunar decontul corect pentru pensionari, studenti, elevi si alte categorii speciale.
– implicarea Primariei Capitalei, prin oferirea de garantii, pentru ca RATB sa poata obtine reesalonarea, pe o perioada de 5 ani, a debitului imputat de ANAF.
– un program multianual de investitii pentru constructia si modernizarea de tramvaie.
– implementarea programului de benzi unice dedicate RATB.
– integrarea mijloacelor de transport RATB in sistemul de management al traficului si urmarirea lor in timp real.
– instalarea unui sistem automat de numarare a calatorilor, astfel incat, la orice moment si pentru orice vehicul RATB, sa poata fi estimat gradul de incarcare.
„In final vreau sa subliniez ca grupul consilierilor liberali nu va accepta solutii temporare, cum ar fi plata datoriei catre ANAF, pentru depasirea actualului moment de criza fara eliminarea cauzei – lipsa reglementarii prestatiei RATB catre Primaria Capitalei prin contract de servicii publice”, a declarat Cornel Pieptea.