Presa se umple de bani (de Iulian Comanescu)
Ultimele achizitii din mass-media au toate sansele sa creeze un mediu competitiv pe piata presei scrise si audiovizuale.
Ingrijorarile organizatiilor neguvernamentale referitoare la concentrarea proprietatii media in mainile catorva afaceristi din alte industrii decat presa au sens, e drept, din punctul de vedere al libertatii de exprimare si valorilor civice.
Din unghiul businessului insa, gruparea ziarelor, revistelor si televiziunilor in cateva conglomerate puternice are efecte benefice.O trecere in revista a achizitiilor semnificative include intrarea trustului „Academia Catavencu” in proprietatea lui Sorin Ovidiu Vintu.
Semnale interesante vin dinspre gigantul turc Dogan Media, care se implica in piata TV cu Kanal D, model de divertisment importat din Turcia, cu participarea lui Cristian Burci (ex-Prima).
Dupa ce toata lumea dadea ca sigura vanzarea „Ziarului de Iasi” catre Adrian Sarbu, detinatorul titlului a devenit European Media Invest, companie germana de presa. Iar gigantul de asemeni german WAZ s-a implicat si el pe piata ziarelor locale.
In fine, austriecii de la Informmedia si ungurii de la Lapcom Publishing sunt si ei interesati de titluri din provincie. Toate aceste investitii din 2006, carora li se adauga evolutii de anul trecut, ca preluarea Prima TV de catre CBS, nu inseamna in ultima instanta decat bani mult mai multi pusi in joc, gandire strategica si planuri de dezvoltare pe ani intregi.
Ziaristii au inceput sa resimta in propriul buzunar (in sens pozitiv) diferitele achizitii din piata, fiindca profesionistii adevarati sunt prea putini pentru capitalul care bate la usa
Singurul efect nedorit, pe termen mediu, ar putea fi un nou pas in jos (sau in laturi) pe scara exigentelor jurnalistice. Bani se pot face in presa si promovand un discurs ieftin sau ca portavoce a patronatului.
Trustul controlat de familia Voiculescu este un bun exemplu in acest sens: bombardate cu acuzatii de filopesedism in 2004 (cu ocazia aliantei cu partidul aflat atunci la guvernare) si suspectate in continuare ca fac politica presedintelui PUR, Antena 1, „Jurnalul National” si (cu o reputatie mult mai buna) „Gazeta Sporturilor” sunt jucatori redutabili pe pietele pe care evolueaza.
Asadar, se dovedeste inca o data ca afacerile bune nu au legatura cu impartialitatea, onestitatea si valorile civice.