Sari direct la conținut

Prețurile RCA, înghețate până la 31 martie 2025 / Hotărârea, în Monitorul Oficial

HotNews.ro
Despagubiri RCA, Foto: Aron M / Dreamstime.com
Despagubiri RCA, Foto: Aron M / Dreamstime.com

Prețurile RCA sunt înghețate până la 31 martie 2025, iar comisioanele de distribuțile ale brokerilor, plafonate, conform unei Hotărâri publicată joi în Monitorul Oficial. Practic, s-a prelungit perioada cu 3 luni.

Recent, când măsura era în varianta de proiect, Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) a trimis o scrisoare ministrului Finanțelor, Marcel Boloș, în care protesta față de acest document. Organizația spunea că prelungirea va „destabiliza iremediabil” distribuția de asigurări din România și va expune distribuitorii de asigurări la un „risc major de faliment”.

Conform notei de fundamentare a Ministerului de Finanțe, deși toți asigurătorii sunt în prezent solvabili, există în continuare un dezechilibru major și o serie de disfuncționalități la nivelul pieței RCA care urmează a fi corijate în principal prin modificările legislative din Parlament.

În nota de fundamentare, sunt prezentate motivele pentru care Guvernul vrea să prelungească această măsură luată în urmă cu 2 ani.

  • „În prezent în piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ceea ce arată un grad scăzut de concurență.
  • În ceea ce privește evoluția pieței de asigurări RCA referitoare la indicatorii de solvabilitate și lichiditate este important de reținut faptul că valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA de societățile autorizate și reglementate de A.S.F. și sucursale s-a situat la aproximativ 6,8 miliarde lei în primele nouă luni ale anului 2024, în creștere cu 8,2% comparativ cu perioada similară a anului precedent.
  • Cu referire la valoarea activelor lichide la finalul lunii septembrie 2024, aceasta este în creștere cu 14% față de valoarea de la finalul anului 2023, iar indicatorul de lichiditate se păstrează la un nivel solid peste cerința legală.
  • Totodată, în primele nouă luni ale anului 2024, rezultatul tehnic înregistrat de asigurătorii RCA autorizați și supravegheați de ASF pentru clasa de asigurări de răspundere civilă auto este pozitiv, atât în valoare brută, cât și în netă de reasigurare, iar rata combinată în valoare netă a devenit subunitară în primele nouă luni ale anului 2024 scăzând cu aproximativ 4 p.p. față de anul anterior.
  • În ceea ce privește dezechilibrele existente în piața asigurărilor RCA este de menționat numărul ridicat de cazuri prelucrate încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat, observându-se o creștere semnificativă a acestora cu aproximativ 23.500 de cazuri față de începutul lunii septembrie, societățile preluând în asigurare un număr de aproximativ 7.500 de astfel de cazuri pe lună de la începutul anului 2024”, se arată în document.

Totodată, se observă existența în continuare a acelorași împrejurări excepționale, care denotă un dezechilibru între cerere și ofertă și are potențialul de a genera consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 31 decembrie 2024, data la care încetează efectele HG nr. 1326/2023, cu modificările ulterioare, situație cu impact social și economic, printre acestea enumerându-se:

  • imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele
    neasigurate ies în trafic;
  • creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule
    în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
  • creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi
    prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
  • obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.

Sursă foto: Dreamstime.com

INTERVIURILE HotNews.ro