Problemele e-Factura: Nu e vina contribuabililor. Softurile de contabilitate indică o serie de erori importante / Ce arată lista
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, a recunoscut o problemă, anume că unele facturi sunt multiplicate și a dat un termen de o săptămână celor din subordine să o rezolve. Dar vina a fost aruncată tot pe utilizatori. Între timp, companiile care oferă softuri de contabilitate, cele mai importante din piața românească, au spus care sunt problemele. Toate sunt importante și absolut toate sunt cauzate de Ministerul Finanțelor.
Un text despre erori și probleme a fost publicat de Saga Software, una dintre companiile care oferă astfel de soluții, cu acceptul altor două: FGO și Tdec.
Ce probleme tehnice are e-Factura
Preluăm integral cele 12 puncte din textul menționat:
1. O firmă nou înființată care apare în baza de date a ANAF le generează furnizorilor acesteia probleme. Concret, dacă eu facturez ceva către o firmă ce este nou înființată, deși la căutarea în baza de date a MF este găsită, în registrul TVA este identificată. La trimiterea unei facturi către aceasta se generează eroare de tip “CUI identificat în factura ….. = NU EXISTĂ”.
Așa ceva, domnul ministru, este de râsul curcilor! Sistemul e-factura zice că nu există o firmă ce există în toate bazele de date a MF/ANAF. Când un coleg din Oradea mi-a semnalat această eroare pentru prima dată și am încercat să determinăm cum și când apare, nu mi-a venit să cred. Azi am primit confirmare și din alte surse externe, de la utilizatori TDec și FGO, care confirmă aceeași situație. Colegul de la Oradea așteaptă răspuns din partea ANAF la sesizarea făcută prin SPV. Sunt curios ce vor spune, dacă vor spune ceva.
2. Erori la generarea codului OAuth (acest cod este unul special pe permite după generarea lui, transmiterea facturilor de către contribuabili, fără prezența efectivă a certificatului digital, ulterior generării acestui cod) – în ultimele zile aceste erori pare că s-au redus ori că au dispărut – dar logica ne spune așa – mare parte din erori au apărut la generarea lor, iar acum cel mai probabil numărul de generări ori re-generări este redus așadar probabilitatea de erori este și ea redusă.
3. erori ale serviciilor web – acestea par oprite aleator, nefuncționale pentru perioade scurte de timp. Par să scadă ca frecvență, dar pentru că ele sunt oprite ori modificate temporar, în mod absolut netransparent, generează probleme.
4. Erori false legate de formatarea facturilor. Aceiași factură fără nicio modificare poate fi trimisă fără probleme a doua oară. – este una din cele mai dese și frecvente erori atunci când facturile se trimit automat prin API. Spre exemplu eroarea “element necunoscut (“Invoice”) in namespace” e celebră. Este o eroare de tip false positive.
5. Modificarea formatului listei de răspunsuri ori alte modificări ale acestora la interogarea lor prin web services – o eroare raportată o singură dată de o singură sursă.
6. La reînnoire de certificat digital sistemul e-Factura nu vede datele noului certificat chiar dacă autentificarea în spv este posibilă manual. Durează cel puțin o zi pentru ca sistemul respectiv să vadă datele certificatului reînnoit. Apare din ce în ce mai des. Partea tristă este că pe ANAF în SPV se pot autentifica manual. Dar nu pot trimite în e-Factura nicio factură timp de minim câteva ore chiar dacă au confirmarea ANAF că li s-a reînnoit certificatul digital.
7. Lipsa detaliilor necesare la respingerea apelurilor – același token/certificat funcțional pe unele firme și nefuncțional pe altele deși sunt autorizate în SPV la fel.
8. Lipsa posibilităților de paginare și blocarea apelurilor – documentația lor spune că blochează apelurile dacă sunt prea multe și întoarce un cod de eroare ca cei care trimit automat facturile să se oprească. În realitate nu se întoarce ce zice documentația ci altceva. Declarațiile oficiale sunt că se acceptă 100 facturi pe minut. Realitatea indică faptul că se pot trimite maxim 60 (adică una pe secundă) pentru a fi sigur că se trimit corect.
9. Ghidul MF cu privire la e-Factura zice că se pot atașa documente anexă la facturile trimise așa – documentația NU are nici cele mai mici specificații despre cum se face asta. NU există nici un singur exemplu în acest sens. Să încerce cineva să folosească pagina MF de generare a facturilor și să vadă dacă poate atașa ceva la ea!
10. Apelul prin servicii web permite descărcarea unei limite zilnice de doar 500 de facturi/răspunsuri/index. Ce înseamnă asta? Că dacă emiteți 600 de facturi și primiți 10 facturi, se vor descărca doar 500 din cele 610 facturi! Nu toate. Ceea ce este o aberație. Ajung să-i înțeleg pe cei de la Vodafone. Mi se spune că eroarea returnată indică faptul că pentru mai mult de 500 trebuie apelat un endpoint nou. Care, ce să vezi: nu are documentație!
11. au fost erori la validarea on-line a XML pentru e-factura (la serviciile web de validare on-line) și la cele care generau on-line pdf din acele XML. S-au remediat temporar, apar aleatoriu.
Separat de cele de mai sus, din partea celor ce folosesc TDec în primul rând, dar și al altor utilizatori a altor platforme, am avut notificări cu privire la acest aspect:
12. Utilizarea aplicației https://www.anaf.ro/uploadxml/ induce în eroare utilizatorii deoarece aceștia consideră că facturile în format PDF generate de site-ul ANAF pot fi considerate originale / oficiale, contrar prevederilor Art. 3 alin (3) din PROCEDURĂ la ORDIN MF Nr. 1365/2021: „[…] Exemplarul original al facturii electronice se consideră fișierul de tip XML însoțit de semnătura electronică a Ministerului Finanțelor, care este pus la dispoziția emitentului, respectiv destinatarului, în sistemul RO e-Factura, sub forma unui fișier arhivă de tip zip.”
Așadar, Ministerul Finanțelor are de rezolvat mai multe probleme, nu doar cea pe care a anunțat-o Ministerul Finanțelor. E adevărat, zilele astea cei de la CNIF lucrează neîncetat, lucru confirmat pentru HotNews.ro de diverse surse din Ministerul Finanțelor. Multe dintre aceste probleme nu ar fi trebuit să existe. Mai pot apărea unele, dar nu așa de multe.