Producatorii de filme documentare continua protestele
Dupa sesiunea deschisa de training a Discovery Campus Masterschool (desfasurata intre 14-16 septembrie, la Timisoara), asociatia profesionala DocuMENTOR, partenerul national al evenimentului, adresa o scrisoare deschisa Comisiilor de Cultura din Parlament, Consiliului National al Audiovizualului si Televiziunii Romane.
Se solicita atunci „initierea unor dezbateri publice cu privire la necesitatea existentei de productii autohtone in grila de programe a Televiziunii Romane si definirea modului de cooperare dintre TVR si producatorii independenti”. Pana acum, nu s-a primit nici un raspuns oficial la aceasta scrisoare.
La putin timp dupa festivalul Astra Film Sibiu (22-28 octombrie), Asociatia DocuMENTOR (reprezentata de Adina Bradeanu, Thomas Ciulei, Florin Iepan, Cornel Mihalache si Alexandru Solomon) si Fundatia Astra Film (reprezentata de Dumitru Budrala si Csilla Kato) au trimis o noua scrisoare deschisa, de aceasta data Ministerului Culturii si Cultelor (MCC) si Centrului National al Cinematografiei
(CNC). Textul este intitulat „Cine este domnul Denis Dinulescu si care este legatura Domniei sale cu filmul documentar?”.
Ministrul Adrian Iorgulescu a semnat, pe 23 octombrie, ordinul de constituire a comisiilor de selectie a proiectelor cinematografice pentru sesiunea de concurs din noiembrie-decembrie 2007.
Prin acest ordin, in comisia pentru film documentar si animatie este numit, pe langa doi specialisti ai celor doua genuri (regizorii Copel Moscu si Ioan Truica), si Denis Dinulescu, „scriitor cu multe volume de proza aparute, dar si cu multe piese de teatru” (cum este prezentat pe site-ul CNC-ului).
Semnatarii mesajului se intreaba, pe buna dreptate, „ce anume din biografia profesionala a domnului Denis Dinulescu (…) legitimeaza prezenta Domniei sale intr-o comisie pentru documentar-animatie”.
Raspunsul este de la sine inteles: nimic! Mai grav este ca includerea in comisie a amintitului scriitor a insemnat eliminarea unui profesionist autentic in domeniul filmului documentar, regizorul Andrei Ujica.
Asociatia DocuMENTOR si Fundatia Astra Film considera – din nou, cat se poate de indreptatit – ca „este obligatoriu ca accesul la candidatura pentru comisiile de finantare sa se faca exclusiv pe baza unei competente demonstrate de biografia profesionala a candidatului” si ca, „pentru autorii de film documentar, aceasta nominalizare din afara comunitatii noastre nu
este altceva decat o forma de desconsiderare a profesionalismului documentaristilor romani si a genului documentar in particular”.
Ca atare, se solicita ministrului Iorgulescu (care are responsabilitatea finala in acest caz) o reanalizare a componentei comisiei de film documentar si animatie, in speranta ca la CNC nu va reveni in prim-plan compromisul, in detrimentul profesionalismului.
Deocamdata, MCC si CNC n-au catadicsit sa raspunda apelului documentaristilor. O dovada in plus ca documentarul continua sa fie considerat un gen minor (daca nu chiar tolerat), a carui soarta poate fi decisa de persoane care n-au nimic in comun cu el.