Sari direct la conținut

Proprietarii de mașini vechi ar putea primi bonus de la stat ca să le caseze, fără a fi însă obligaţi să cumpere alt autoturism, ca la Rabla

HotNews.ro
Tanczos Barna, Foto: Agerpres
Tanczos Barna, Foto: Agerpres

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, afirmă că, în contextul în care 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani trebuie scoase din circulaţie până în anul 2026, conform celor asumate de România prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, autorităţile centrale au propus asociaţiilor care reprezintă municipiile, comunele şi consiliile judeţene o colaborare care să vizeze acordarea de bonusuri celor care renunţă la autovehiculele vechi şi poluante, fără ca aceştia să fie obligaţi să cumpere un alt autoturism, aşa cum se întâmplă în cazul programului Rabla.

„Va fi o modificare, pentru că Rabla nu a făcut diferenţa între maşini mai vechi de 15 ani și maşini poluante, dar cele mai poluante, adică cele Euro 3 şi, din acest punct de vedere, va trebui să găsim soluţii de eficientizare. Analiza se face în continuare, lucrurile sunt relativ simple. Din punctul de vedere al taxării exista varianta unei taxe similare cu cele din Europa – toate statele din Europa, aproape toate au o asemenea taxă – sau majorării diferenţiate a taxelor locale, dar în momentul de faţă pentru 2022 nu se implementează niciuna dintre aceste variante”, a afirmat ministrul Mediului, luni seară, la Digi 24, conform News.ro.

Tanczos a arătat că asociaţiile care reprezintă municipiile, comunele şi consiliile judeţene au primit invitaţii pentru găsirea unor modalităţi de colaborare între Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) şi unităţile administrativ-teritoriale. Ministrul a dat exemplul municipiului Sfântu Gheorghe, unde autorităţile locale au plătit 3.000 de lei proprietarilor care au renunţat la maşinile vechi, inclusiv la cele părăsite pe domeniul public.

„Vrem o colaborare, un program comun cu autorităţile publice locale, în aşa fel încât nu doar AFM-ul să aibă grija acestor maşini foarte vechi şi poluante, ci şi autorităţile locale. Venim în sprijinul lor şi în colaborare cu ele poate găsim şi alte metode mai flexibile, că Rabla e o metodă destul de rigidă. La Rabla Clasic şi Rabla Plus trebuie să cumperi o maşină, autoritatea publică locală poate să spună: nu vreau să cumperi altă maşină. Dacă renunţi la maşina ta şi mergi mai departe cu bicicleta, cu mijloacele de transport în comun, cu orice alternativă, eu te bonusez, te ajut. Şi atunci, în colaborare cu ei, cred că putem să găsim soluţii foarte interesante”, a explicat ministrul.

El a afirmat că un astfel de proiect poate fi implementat diferit, în funcţie de localitate, în baza unui „cadru flexibil” legislativ.

Citește și: Ministrul Mediului anunţă că programul Rabla va începe în 4 februarie. Autorităţile vor majorarea anuală a bugetului cu 10 procente şi lansarea acestuia în februarie, an de an

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro