Propunerile elevilor pentru anul 2019-2020: anul școlar să înceapă la 1 septembrie
Anul școlar să înceapă la 1 septembrie și să se încheie pe 1 iunie, consilierea psihologică de calitate, bursele în funcție de salariul minim net pe economie sunt câteva dintre propunerile elevilor de la Consiliul Național al Elevilor pentru anul 2019-2020.
Într-o propunere pentru un program de guvernare 2019-2020 elevii propun mai multe măsuri care să corespundă nevoilor și intereselor lor. Printre măsurile propuse de elevi este o structură fixă a anului școlar, astfel încât cursurile să înceapă anual la data de 1 septembrie și să se încheie pe 1 iunie. ”Gestionarea defectuoasă din ultimii ani a modului în care elevii au acces la consiliere psihologică de calitate a determinat ca raportul dintre elevii ce beneficiază de acest serviciu și prestatorii de servicii – consilierii școlari – să fie de 1 la 800 (statistică relevată de raportul realizat de organizația Salvați Copiii în anul 2017)”, argumentează elevii într-un comunicat de presă trimis presei.
Elevii mai cer mărirea numărului de consilieri școlari și astfel încât tot mai mulți elevi să aibă acces la consiliere psihologică de calitate. ”Propunem deblocarea posturilor de consilier școlar în unitățile de învățământ preuniversitar din România, astfel încât numărul de elevi alocați unui singur consilier școlar să nu depășească 500”, arată elevii.
În privința burselor, Consiliul Național al Elevilor consideră că, pentru a evita diferențele mari dintre județe, cuantumul minim al bursei trebuie impus autorităților publice locale, anual, prin Hotărâre de Guvern. Elevii propun urmăroarele sume care să fie calculate în funcție salariul minim net pe economie după cum urmează: bursa socială: lunar, 30% in salariul minim net pe economie; bursa de studiu: lunar, 32,5% din salariul minim net pe economie; bursa de merit: lunar, 35% din salariul minim net pe economie; bursa de performanță: lunar, 37,5% din salariul minim net pe economie.
Elevii abordează și ultima propunere în privința profesorilor, care să aibă statut de autoritate publică, măsură cu care nu sunt de acord.
”Din punct de vedere juridic, oferirea statutului de autoritate publică oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori (prezente în școli din cauza diferenței dintre mentalități), avantaj care, deși în aparență pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care elevii în momentul de față nu o au, deși cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul școlar sunt mai numeroase”, mai spun elevii.
Citiți aici Propunerile Consiliului Național al Elevilor privind programul de guvernare 2019-2020