Publicitatea TVR este scoasa la mezat
Decizia de organizare a unei licitatii a fost luata in aceasta luna de noul Consiliu de Administratie. Membrii consiliului anterior votasera la inceputul anului pentru infiintarea unei regii proprii de vanzare a publicitatii dupa expirarea contractului cu ARBOmedia.
“Sunt prevederi ale legii de functionare a televiziunii publice care nu permit infiintarea unei regii proprii. In acest caz, existau doua variante: un departament intern, care ar fi insemnat o intoarcere la un sistem ineficient, sau alegerea unei companii prin licitatie”, explica Anca Gheorghe, director de marketing TVR.
Procedura de organizare a licitatiei a fost deja demarata, anuntul urmand sa apara in Monitorul Oficial. Caietul de sarcini, obligatoriu pentru inscrierea in competitie, este in stadiul de finalizare si va putea fi cumparat dupa 12 septembrie cu 3,5 milioane de lei.
Organizatorii licitatiei nu au hotarat inca forma contractului: mandat sau asociere in participatiune. Contractul de asociere in participatiune ARBOmedia (in vigoare in prezent) a fost disputat tocmai prin natura lui, pentru ca, in afara procentajului din venituri care ii revenea, postul public acoperea 90% din cheltuielile operationale pe care le avea ARBOmedia in vanzarea spatiului publicitar.
“In prezent, n-as mai alege aceasta forma de contract. As opta pentru o varianta de contract de mandat”, declara, in urma cu doua luni, pentru Capital, Sabina Petre, director economic al TVR. si Anca Gheorghe a precizat ca probabil se va opta pentru un contract pe baza de comision.
Diferenta majora intre cele doua forme de contract este ca daca in cazul asocierii in participatiune cele doua parti participa proportional la venituri si cheltuieli, la contractul de mandat regia de publicitate primeste un comision din venituri (intre 6 si 15%, in functie de volumul de publicitate) si isi acopera singura cheltuielile operationale.
Cine se va putea “bate” pentru spatiul publicitar al TVR, care include patru posturi: TVR1, TVR2, TVR Cultural si TVR International? Teoretic, toata piata este invitata sa participe la competitie, spune Anca Gheorghe. Conditiile de participare limiteaza insa numarul “pretendentilor”.
Astfel, pot participa doar regiile de publicitate care au experienta in vanzarea de publicitate pe TV si care nu au drept clienti competitorii directi ai postului public: Pro TV, Antena 1, Acasa TV, Prima TV.
Dintre companiile romanesti ar putea participa ARBOmedia (care vinde TVR in prezent), Splendid MediaZece (vinde jumatate din Realitatea TV), Cable Direct (Discovery, TV Klumea) si DBV Media House (MTV, Telesport si jumatate din Realitatea TV), dar licitatia este deschisa si companiilor internationale de profil.
Oricum, organizarea licitatiei va fi intens mediatizata pana la sfarsitul lunii octombrie, cand inscrierile se vor incheia. Saptamanal vor aparea aproximativ 10-15 anunturi in titluri precum Evenimentul Zilei, Adevarul, Capital, Ziarul Financiar, Jurnalul National, Romania libera sau Biz. Marii rivali in aceasta licitatie par a fi ARBOmedia si Splendid MediaZece.
ARBO are avantajul de a fi vandut timp de cinci ani spatiul publicitar al canalelor publice, numai anul trecut reusind sa atraga 15 milioane de dolari.
Dezavantajul: disputele in jurul banilor care au intrat in contul regiei conduse de Serban Ciusca. “Avantajul de care TVR are nevoie este ca partenerul ales sa stapaneasca conceptul de statie publica.
Aceasta este abordarea cea mai valoroasa pentru TVR, in opinia noastra, si ne bazam, cand spunem acest lucru, pe experienta acumulata pe alte piete central-est-europene unde gestionam deja spatiu publicitar pentru statii publice, inca dinaintea contractului cu TVR”, spune serban Ciusca.
TVR este o carte importanta pentru ARBO, contractul cu postul public reprezentand, potrivit unor surse, aproximativ 80% din rulajul regiei. serban Ciusca nu a confirmat insa acest procentaj.
De cealalta parte, Splendid MediaZece are un avantaj “de personal”: Radu Budes si Catalin Sandulache, cei care conduc regia, au facut parte din echipa ARBO, au vandut pentru TVR si cunosc modul de functionare al acestei companii. “Am facut performanta si in postura antreprenoriala, fara a ne bucura de puternice medii locomotiva in portofoliul nostru.
In plus, cred ca pot mentiona si un puternic curent favorabil din partea reprezentantilor industriei de publicitate”, afirma Radu Budes. Dezavantajul ar fi faptul ca, in materie de televiziune, in ultimii ani au avut in portofoliu doar posturi de nisa: Realitatea TV, Etno TV.
Celelalte regii sunt indecise in ceea ce priveste inscrierea in “competitia” organizata de TVR. “Nu am luat inca o decizie in legatura cu participarea la licitatie”, a declarat Vlad Tudosie, director Cable Direct. Cable Direct s-a impus in vanzarea spatiului publicitar pentru posturi de nisa. Nici reprezentantii DBV Media House nu s-au hotarat. “Deocamdata nu am multe detalii legate de licitatie.
Normal ca voi lua in calcul oportunitatea, daca aceasta se iveste”, a declarat Brindusa Vlanga, managerul companiei.
Postul public este ravnit de toti jucatorii din piata de publicitate. Acoperirea teritoriala (singurul post national) ii asigura venituri consistente, in ciuda celor opt minute de publicitate pe ora (fata de 12, cat au canalele comerciale) si imposibilitatii de a sparge programele cu reclame.
Dar ce se va intampla daca posturile publice raman fara reclame, asa cum anunta de curand presedintele CNA, Ralu Filip?
“Toata piata este invitata sa participe la licitatie. Caietul de sarcini nu este restrictiv, dar concurentii trebuie sa ofere garantii ca pot face fara probleme acest business.”
Anca Gheorghe, Director de marketing TVR
Conditii de participare si departajare
• Oferta tehnica (cu referire la experienta, echipa, logistica, dotare tehnica, performante etc) si una financiara (comision, venituri nete asigurate etc.)
• Experienta in vanzarea de publicitate TV de cel putin un an
• Cifra de afaceri minima. Reprezentantii TVR nu au facut public pragul rulajului, dar au precizat ca nu exclud nici una dintre regiile de publicitate din Romania
• Prezentarea unui business plan de trei ani (durata contractului). TVR va face o evaluare dupa primul an de contract
• Venit mimin din incasari asigurat. Postul public nu a precizat suma, doar ca nu va fi mai mica decat veniturile din publicitate de anul trecut (15 milioane USD – nota. red.)
• Comision avantajos. TVR nu a impus un comision minim, ci va lua in calcul ofertele candidatilor.
Calendarul licitatiei
• Publicarea anuntului in Monitorul Oficial
• Cumpararea caietului de sarcini, incepand cu 12 septembrie (3,5 milioane de lei, echivalentul a 100 euro)
• Promovarea licitatiei (Evenimentul Zilei, Adevarul, Capital, Romania libera, Jurnalul National, Ziarul Financiar, Biz, Campaign, site-ul TVR) – septembrie-20 octombrie
• Depunerea ofertelor, in plic inchis – Data limita 24 octombrie
• Analiza ofertelor – sfarsitul lunii octombrie. Companiile care se califica vor face si o prezentare publica a ofertei, in fata comisiei. Din comisie fac parte trei reprezentanti ai televiziunii si doi ai unor organisme internationale de televiziune si consultanta
• Anuntarea castigatorului: in jur de 10 noiembrie.